Lugnande till Hästar vid nyåret?

Sv: Lugnande till Hästar vid nyåret?

prata med en veterinär! nu är det ju lite ont om tid iofs... men prova ring "din" veterinär och hör om h*n kan skicka in ett digitalt recept till apoteket..

Jag har fått Sedalin utskrivet till mitt sto i år. Enligt vetten var det en ovanlig begäran, men jag hoppas på ett lugnt nyår för min häst som är väldigt väldigt rädd och blir hysterisk när det börjar smälla.

delvis KL
Det är lag att veterinären måste se hästen innan dom skriver ut recept.
Så det kan bli knepigt att hinna i tid.
Dock kan dom skriva ut recept om dom nyligen undersökt och sett hästen (det är en månad som den tiden måste vara inom) men det kanske inte är fallet här.
Om dom skriver ut något utan att ha undersökt hästen inom den månaden så begår dom lagbrott och tjänstefel så då skulle jag bli seriöst orolig.
Även lugnande medel kan ju ha allvarliga biverkningar om man inte kollar vissa saker hos hästarna först så det är ju inte som att bara proppa i dom hur som helst.
Detta är dock samma hos hund och katt ägare att dom tror att det går att göra hur som helst tyvärr och är oförstående till varför vet. är så "jobbig" och inte skriver ut saker.

Sedalin kan dock vara lämpligt men är dock receptbelagt.
Räddningsdroppar som någon sa är värt att prova om du inte kan få ut vet. i tid.

Menar du att det är i det akuta skedet-då hästen redan är hysterisk som veterinären måste se den för att skriva ut lugnandet?

Jag har fått Sedalin utskrivet till mitt sto i år. Enligt vetten var det en ovanlig begäran, men jag hoppas på ett lugnt nyår för min häst som är väldigt väldigt rädd och blir hysterisk när det börjar smälla.

Sa vet något om när du skulle ge henne det ? Har klurat lite på om jag skall prova att ge mitt sto som får totala panikattacker varje nyår (finns inte på världskartan att fira 12-slaget någon annanstans än i hennes box) lugnande. Men klurar på när man egentligen skall ge det då det ju har effekt så kort tid, samtidigt så måste de vara helt lugna när det skall verka annars är risken stor att de snedtänder, kruxet är att det räcker med en enda raket i närheten så börjar mitt att stressa risken är ju stor att någon skjuter under kvällen också men ger man det tidigare så är ju effekten nästan helt borta vid 12-slaget när det verkligen behövs. Typiskt nog så har jag bara en dos kvar i burken (har den andra varianten som är som småpellets) men har ett nytt recept som ligger fint här på byrån och väntar på att hämtas då apoteket här inte hade det utan måste testa om jägersapoteket har det (jag tycker inte om detta trams med privata apotek som inte kan kolla var det finns). Just nu sitter jag här med 39 graders feber så att köra till Malmö imorgon låter inte som det mest lockande.

undrar varför era hästar är så oroliga??
Jag hade på min höjd bomullstussar i öronen, ev gardiner för fönstren och radion på och jag har haft måååååånga hästar och jobbat på många ställen..har aldrig varit med om annat än att de står spända och lyssnar men inte annat, brukar i så fall ställa lugna hästar i närheten som bara står och äter..

KL

Zylkéne är ett receptfritt lugnande tillskott som har funnits till hund och katt några år. Nu är det även registrerat till häst.

Det finns på en del apotek.

Menar du att det är i det akuta skedet-då hästen redan är hysterisk som veterinären måste se den för att skriva ut lugnandet?

Nej, men de måste ha sett/undersökt den aktuella hästen, dvs veta att den finns, och att den är i bra allmäntillstånd osv.

Dvs du kan ta ut vet den 20:e december inför att få utskrivet lugnande inför nyår, där hästen står helt lugn och äter sitt hö.

Men du kan inte ringa veterinären och be att få utskrivet lugnande åt 'min häst Brunte, som är rätt för raketer' utan att vet sett Brunte inom den närmsta tiden innan.

Sa vet något om när du skulle ge henne det ? Har klurat lite på om jag skall prova att ge mitt sto som får totala panikattacker varje nyår (finns inte på världskartan att fira 12-slaget någon annanstans än i hennes box) lugnande. Men klurar på när man egentligen skall ge det då det ju har effekt så kort tid, samtidigt så måste de vara helt lugna när det skall verka annars är risken stor att de snedtänder, kruxet är att det räcker med en enda raket i närheten så börjar mitt att stressa risken är ju stor att någon skjuter under kvällen också men ger man det tidigare så är ju effekten nästan helt borta vid 12-slaget när det verkligen behövs. Typiskt nog så har jag bara en dos kvar i burken (har den andra varianten som är som småpellets) men har ett nytt recept som ligger fint här på byrån och väntar på att hämtas då apoteket här inte hade det utan måste testa om jägersapoteket har det (jag tycker inte om detta trams med privata apotek som inte kan kolla var det finns). Just nu sitter jag här med 39 graders feber så att köra till Malmö imorgon låter inte som det mest lockande.

Ditt problem är ju eg att du inte kan få fatt i mer. Annars kan du börja sedera tidigt och 'fylla på'. Det som kan bli problem är om hästen måste sederas tungt, då de inte ska äta då.

Inför millennieskiftet sederade jag en gipsad konvalescent (i samråd med vet givetvis) för att säkerställa det inte blev show. Den var förvisso inte normalt speciellt brydd av raketer, men iom att den var gipsad och på boxvila av en anledning - och det var millennieskifte dvs risk för tredje världskriget i raketform, så valdes det att sedera.

Han fick första dosen vid sextiden på kvällen när det började puffa, och sen fyllde jag på så han vid tolvslaget lulligt stod och filosoferade.

DOCK, effekten sitter i VÄLDIGT olika länge på olika hästar, och är olika 'djup'. Så egentligen bör man precis som på hundar prova ut lagom dos osv INNAN nyårsafton. Lite svårt för dig dock.

I ditt fall skulle jag försöka sedera så tidigt som krävs för hon inte ska börja bli uppstressad, och sen om du inte kan få tag på mer, försöka tussa öronen, spela musik, mata osv för att maxa effekten tills tolvslaget är över. Hellre det (dvs risken det går ur), än att försöka hälla i henne det när hon redan är stressad, det tar ytterst sällan då tyvärr.

Hos mina när de sederats både under konvalescenspromenader, och inför undersökningar, har det varit EXTREMT olika hur länge de suttit i (och vilken dos som gett resultat). T exstoet det inte tog alls på ens i elefantdos, och så min L där effekten går helt ur på mkt kort tid, samt valacken som raglade på minidos, och den andra valacken som svarade normalt men sen var inne i dimman i FYRA TIMMAR efteråt. (Allt gäller acepromazin, dvs vetranquil/sedalin/plegicil)

Jag hade på min höjd bomullstussar i öronen, ev gardiner för fönstren och radion på och jag har haft måååååånga hästar och jobbat på många ställen..har aldrig varit med om annat än att de står spända och lyssnar men inte annat, brukar i så fall ställa lugna hästar i närheten som bara står och äter..

Det finns tyvärr hästar som är så, just denna kom hit som 5 åring (nu 13) och var så från start, hon är nästan likadan om det åskar eller om hon ser synlig eld (när de brände av en åker precis bredvid här var hon fullkomligt hysterisk.

Har ingen bakgrund på henne då hon inte är köpt från uppfödaren, men jag skulle inte bli förvånad om hon varit med om åsknedslag/brand eller liknande för hon är för skrämd för att det bara skall vara nojor.
Allting är provat både att låta henne se, tussad och otussad, alltid tänt och musik på provat både lugnande musik och rivigare som gömmer ljudet bättre.
Övriga hästar är helt coola (dock är hennes dotter ngt orolig klart smittad av sin mamma dock är hon mer vanligt nojjig som rycker till lite och går runt lite oroligt)

Dock har jag lärt mig med åren att det är bättre att överbeskydda även till synes orädda hästar om man misstänker att det kan bli väldigt mkt skjutande. Hade en stencool 4 åring som inte var den brydda typen, aldrig tittig eller rädd för någonting. Milleniumskiftet som tillbringades 2 km utanför ett större samhälle förvandlade den hästen, det var inte måttligt det smälldes och tyvärr var det klart väder. Den hästen blev sig aldrig lik, den flippade ur totalt vid 12-slaget och var sen den dagen fruktansvärt rädd för allting, skyggade för allt och reagerade på minsta lilla ljud. Kämpade i ett par år att få tillbaka den stabila lovande tävlingshäst han var innan men fick ge upp han hade blivit helt förstörd i psyket och fungerade inte alls som tävlingshäst längre.

Hon skulle få "fem sträck" på sprutan en timma innan. Hon var dock lite stressad redan nu när jag tog in henne från hagen så funderar på att ge henne i två omgångar.

Att min häst är rädd beror på att hon för några år sen stod i stall där ungarna på gården smällde smällare genom hela mellandagarna. Hästen blev helt hyper och föräldrarna till ungarna tyckte inte att det gjorde något att ungarna smällde smällare... För deras hästar reagerade ju inte. Min böev ett vrak och tappade massa vikt på kort tid och har sen dess även varit rädd för åska. Ett j-la skitstall var det jag stod i som har förstort mycket för min häst:(.

Stoet som fick lugnande förra året fick det för att vi då stog i ett stall mitt i ett bostadsområde(nu bor pållarna ute på landet ist) och det smälls väldigt mycket, och hon är hysteriskt åskrädd så hon flippar ut.
Se andra två bryr sig inte nämnvärt:)

kl

Något som är mer lugnande än man tänker på är att helt enkelt vara. Har man så rädda djur så kanske man ska spara mockningen till kvällen så att det finns nått att gå och pyssla med när det börgar knalla.

Jag har här motsatt problem, inget bra ställe att rida till förr att titta på fyrverkerierna, är ett rätt mysigt sätt att fira nyår på.

Hoppas det går bra med era djur.

Ptr

Nej, men de måste ha sett/undersökt den aktuella hästen, dvs veta att den finns, och att den är i bra allmäntillstånd osv.

Dvs du kan ta ut vet den 20:e december inför att få utskrivet lugnande inför nyår, där hästen står helt lugn och äter sitt hö.

Men du kan inte ringa veterinären och be att få utskrivet lugnande åt 'min häst Brunte, som är rätt för raketer' utan att vet sett Brunte inom den närmsta tiden innan.

Exakt så.
Och det är ju för hästens skull med, för om det finns nåt om inte är ok och man ger det kan hästen blir sjuk eller tom. avlida.
Precis som med människor så måste man ju ha undersökt personen eller djuret inom en rimligt närliggande tid, för deras säkerhets skull.
Vilket är bra.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka