Lugnande medel

T

_Tazty_

Hur lång tid tar det för ett lugnande medel , tex domesedan, från att det injiceras tills dess att det börjar verka?

Vilka medel skrivs ut mest förekommande av veterinärer, när
'problem' -hästar ska skos alt. klippas?

Sv: Lugnande medel

Inga lugnade medel skrivs ut för injektion, detta får enbart veterinär göra, visst finns det vissa veterinärer som gör undantag men det är inget man ska räkna med, eller att det är särskilt bra heller.
Jag vet inte om det ens finns några lugnande idag som man som lekman får hantera.

När pållan fick lugnande för skoning var det en mix av domesedan och "nånting vanligt som jag bara inte kommer på namnet på".
Det verkade på två röda. Eller till och med på en röd! Det gavs direkt in i blodet då, ger man i muskeln tar det väl längre tid.

Jag visste inte själv att jag frågat efter medel som skulle skrivas ut av veterinär och sedan injiceras av en lekman??

Det börjar verka inom några minuter. Vissa hästar tex Kallblod tål inte lika hög dos av sederingsmedel så där e det viktigt att man vet vad man håller på med! Domosedan vet jag ska gå ur så pass att dom kvicknar till lite inom 30 minuter. Förmodligen e det samma sak för de andra sorterna också.
Förr var det vanligt att vet. skrev ut Plegicil i pulverpåsar som man skulle blanda i maten men jag vetej sjutton om dom gör det längre! Har för mig att det slutades med det och att endast vet. får ge numer.. men jag e absolut inte säker! Ring och kolla!

Prata med din veterinär så får du rediga svar, det finns olika saker men som sagt skrivs de väldigt sällan ut i dag, tack vare våra hästpass måste allt sånt skrivas in de dem för att man ska koll. Det finns inga lugnande förutom homopat medel som inte skrivs av veterinär.

Jag har nått här hemmasom min vet skrev ut när min häst skulle ridas igång tror det heter Vetqulie eller nått :confused:

Det ges i maten..

Minst en timme innan hon börjar vakna till. Säkert närmare tre timmar innan jag vågar lämna henne utan uppsikt och låta henne äta och så. Man hinner både sko och klippa innan hon är pigg iaf :)

För hemmabruk finns fortfarande den verksamma substansen acepromazin, tidigare med produktnamnet Plegicil. Preparatet finns på licens (för veterinär) och heter Vetranqil. När man ger ett sådant preparat (via munnen) är det viktigt att låta hästen stå i lugn och ro tills dess att medlet har effekt. Hur lång tid det tar vid oral tillförsel varierar, bla beroende på vad hästen redan har i magen!

Vid injektion verkar de sederande preparaten snabbt. Vid intravenös injektion (direkt i blodet) tar det bara någon minut, vid intramuskulär injektion något längre, upp till 10-15 min.

Om du har en mycket svårskodd/verkad häst tycker jag att det bästa alternativet är att du bokar en veterinär i samband med att hovslagaren ska komma. En dos Domosedan brukar ge bra mycket bättre effekt än Vetranqil. Domosedan (eller kombinationen Domo/Torbugesic) har en dosberoende effekt, dvs hög dos = längre sedering. Efter en timme brukar hästen iallafall vara så pass att den går att flytta utan skaderisk, men detta är väldigt individuellt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka