Lugnande mat?

malinsky

Trådstartare
Jag sitter m 'hästens utfodring' o 'hästens näringsbehov' & undrar hur jag ska sätta en bra foderstat t min häst. Han e stor, tränas normalt, stressar upp sig lätt, har myror under skinnet, :) Iom att han e en orolig/ängsl själ m mkt energi så har jag lite svårt att sätta en foderstat som hullar upp, underl muskeluppbygnad samtidigt som jag inte behöver mer energi t ridn, snarare tvärt om :D

Sv: Lugnande mat?

..forts. Vi byter stall om en v å jag har ingen analys på höet. Han måste gå på fri tillgång men han e inte heller så intr av mat. Ponera att höet är av god kvalitet, ngr tips? funderar på att utesluta havren helt, end korn? kan olja 'fetta till det'? vad har havre som inte korn har? Alla tips å råd emottages tacksamt!!

Fri tillgång till grovfoder är ingen dum idé, så där har du en början.
(Ingen idé att tjata om analys, antar jag?)

Du får nog pröva dig fram till en foderstat som funkar för din häst. Hur mycket som går att påverka med hjälp av fodret går inte att säga. Men testa att utesluta havren och se om det ger någon effekt.

Vet inte riktigt vad du menar med att olja "fettar till det" - men eftersom det är fett så...ja.

Har tänkt mig olja både för magen, men undrar om man kan ge olja i syfte att öka på hull? hur mkt i så fall? Om jag väljer enbart korn, bör jag komplettera m annat då? (han får miner blå nu)

Olja innehåller energi, liksom allt annat foder, och allt som innehåller energi ger hull.

Hur mycket du ska ge, eller om du behöver komplettera med något annat om du väljer att utfodra med korn som enda kraftfodermedel, går inte att svara på utan mer uppgifter om hästen och framför allt grovfoderanalysen.

om jag med hjälp av analys får till en foderstat som näringsmässigt är fullgod, men den kanske inte räcker för att min häst ska öka i hull då han e svårfödd både m.a av hans temprament, samt att han inte är så intresserad av mat!? eller tänker jag fel?

Min häst är även lite pigg:bump: .. Till henne ger jag kornkross, Mineraler, Linfrökaka, vitaminer.... Men det är svårt att ge råd när du inte har en analys. Olja är som sagt energi rikt. Om du vill att han ska lägga på sig lite kan du tex ge soja ( men börja ge det försiktigt då vissa hästar är känliga för det) det innehåller mycket protein. Som även Linfrön gör. Men absolute bäst för hästarna är att få mycket grovfodet. Lycka till!

malinsky skrev:
om jag med hjälp av analys får till en foderstat som näringsmässigt är fullgod, men den kanske inte räcker för att min häst ska öka i hull då han e svårfödd både m.a av hans temprament, samt att han inte är så intresserad av mat!? eller tänker jag fel?

Hej. Du ska givetvis räkna behov efter att han är SVÅRFÖDD så får du till det. Du kan lägga till några procent ytterligare om du tycker att det fortf. känns för lite.
Det viktigaste med att räkna ut en foderstat är, tycker jag iaf, att man ser att kvoten (balansen mellan energi och protein) är okej! Sen om du sätter han på 70 eller 100MJ vet ju du bäst, men bara du anpassar proteinmängden efter MJ´t så att kvoten blir minst 6-7.
Det ska alltså alltid vara minst 6ggr så mycket smältbart protein som det är MJ - t ex om du lägegr han på 100MJ så ska han ha 600 smältbart råprotein. (minst)

Om du inte har någon analys att gå efter (vilket jag tycker är rätt så korkat att INTE ha) så skulle jag ge honom ett par-tre kilo LUSERN utöver fri tillgång på hö. Förhoppningsvis får han sitt proteinbehov täckt på så sätt OM nu höet är proteinfattigt (det vi vet ju inte utan analys).
Även OM höet egentligen är proteinrikt så gör det inget om han får ett överskott av protein genom hö + lusern - det är inte farligt att överdosera så länge det kommer från grovfoder som ju både hö och lusern är.

Att enbart ge OLJA som hullsättare kan bli dumt... det ger BARA energi och inga proteiner. Det kan vara bra att ge olja då man har ett proteinrikt hö men annars riskerar man att störa balansen mellan energi/protein... :crazy:

malinsky skrev:

OK, då förstår jag hur du menar!
Om hästen inte tar sig tillräckligt i hull trots att man har räknat på foderstaten har hästen helt enkelt ett högre energibehov än vad man räknade med. Då får man lägga till ytterligare energi.

Problemet med att inte ha en analys är att man inte ser om man ger tillräckligt med protein. Man vet inte om man behöver lägga till ett energirikt foder, eller om man ska välja ett proteinrikt.

Om jag har förstått rätt så har du idag en häst som trots fri tillgång till grovfoder behöver lägga på sig ytterligare hull? Om vi utgår från att du inte har analyserat grovfoder (eller egentligen även om du har analys) behöver hästen få i sig lite mer energi från kraftfoder. Beroende på att man inte vet om det saknas energi eller både energi och protein är det svårt att komma med tips om lämpliga kraftfodermedel. Du får pröva dig fram till en kraftfodergiva som verkar fungera.

I och med att din häst verkar lite kräsen med mat är ju första steget att hitta något som han äter av. Vad har du för alternativ och vad har du prövat?

svarar alla!

i dagsläget har jag ingen analys på hösilaget. inhyrd på ett ställe m uppf. å de har ca 40 hästar. Stor åtgång av balar samt fr olika lev. flyttar snart å tänker då göra analys om det ej e gjort. Vad jag förstår nu måste det vara balans mellan energi & protein i foderstaten. tack för den lucköppningen! Är ny på området. Hästen äter nu havre å korn & fick innan silaget även lusern.

Senast ändrad:

Jättebra att du har möjlighet att få analyserat grovfoder när du flyttar, det underlättar väldigt vad gäller generella råd om foderstater.
Återkom gärna när du har analysvärden, så finns det säkert någon här som hjälper dig att se över foderstaten.

Kan rekommendera ett müslifoder som heter St Hippolyte. Finns många olika sorter men jag ger nu ett som heter Struktur - E, E står för energetikum och det är havrefritt med örter i och luktar mint, hästarna tycker jättebra om det och dessa örter som är i hjälper hästar att lugna sig om de har en inre stress och gör att mag och tarmar fungerar som de ska.

Finns ingen svensk sida än men här är länken till den danska.

http://www.hippolyt.dk/

Var noga med att en sådan häst har fått täckning för intaget av magnesium, vid brist kan stress bli ännu mera påtagligt.

malinsky skrev:
svarar alla!

i dagsläget har jag ingen analys på hösilaget. inhyrd på ett ställe m uppf. å de har ca 40 hästar. Stor åtgång av balar samt fr olika lev. flyttar snart å tänker då göra analys om det ej e gjort. Vad jag förstår nu måste det vara balans mellan energi & protein i foderstaten. tack för den lucköppningen! Är ny på området. Hästen äter nu havre å korn & fick innan silaget även lusern.

Ja det ska vara en balans, det som kallas för KVOT, mellan energi och protein , samt även mellan kalcium och fosfor.

Energimängden i hö brukar vara mellan 7-8.5 , det skiljer sig inte så märkbart MEN däremot proteinmängden i hö/silage kan variera nåt så enormt! Idealiskt vore ca 50g smältbart råprotein/kg men dessa värden kan variera allt från 10g till 100g/kg. :eek:
Sent skördat hö brukar vara proteinfattigt, men man kan inte veta HUR fattigt om man inte har analys.

Om höet/grovfodret är proteinfattigt (under 40g/kg) är det stor risk att hästen faller ur så småningom och då brukar inte det hjälpa att man fodrar med en massa ENERGI utan man måste då ge hästen proteintillskott! Men hur ska man veta sånt utan analys? :crazy:

Överdosering av protein är inte skadligt så länge det kommer från grovfoder, därför är det bra att ge ett par kilo lusern om man har oanalyserat hö.

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama