Lugnande för magen!

T

Tilly Tam

Min veterinär rekommenderade mig idag att prova att ge min häst magnesiumtillskott. Eftesom han är ganska nervös av sig och veterinären tror att han han magkatarr/stressmage:crazy: . Någon som har erfarenhet av detta? Tänkte om man kan ge något annat för att lugna? filmjölk,blåbärssoppa o.s.v?

Sv: Lugnande för magen!

Räkna på foderstaten och se om hästen har magnesiumbrist. Har den det så ge ett tillskott, antingen rent magnesium eller ett vanligt mineralfoder, beroende på vad som passar bäst.

Magnesiumbrist kan ge stressat beteende som såklart ger symptom från magen efter ett tag. Är det så att hästen har brist är det ju bättre att ta bort orsaken än att bara behandla magen, det kommer inte att ge något i längden.

Men om veterinären som äger stallet där jag har min häst säger att det förmodligen är magen så tror jag på det. Han känner min häst och står för fodret och har hjälpt mig med foderstaten. Jag tänkte bara höra hur andra hästar har påverkats av magnesium och om det finns andra alternativ... Man kan ju alltid testa och se vad som fungerar.

I detta fall är det nog inte att han får i sig för lite magnesium, han behöver nog mer än "vanliga" hästar enligt vet.

Har läst att stressade hästar kan bli lugnare av att äta vetekli. Det var nåt i det som gjorde att de blev lugnare. Kanske var det magnesium. Ska se om jag hittar på det.....

Min valack var MYCKET stirrig, spänd och nervös. Jag fick rådet att ge honom magnesium. Vilket jag gjorde, och efter 3 dagar var han mjuk i musklerna och BETYDLIGT lugnare. Jag hade inte möjlighet att kolla kvoter eftersom han då var på sommarbete. Han får idag en uträknad foderstart med extra magnesium, vilket håller honom på jorden, så vissa hästar kräver mer magnesium än andra....Prova du att ge din häst magnesium och se om det förändrar något. Det ska bli en förändring på 3-4 dagar annars är det inte magnesiumbrist.

Vill varmt rekomendera Eddy Bloms M-kur (AME-produkter), har fungerat toppen för min hästs stressmage.

Tilly Tam skrev:
I detta fall är det nog inte att han får i sig för lite magnesium, han behöver nog mer än "vanliga" hästar enligt vet.

Har gett magnesium med gott resultat på "stresshästar". Men det läker inte utan lindrar. Vill man prova att läka så är mycket grovfoder och magtarm balans för kalv och småkult kanon..Hade en vän som blev rekomenderad detta av en vet. och det hjälpte hennes diarréhäst också och min katarrhäst.

MVH/

Magnesiumbrist kan ge många olika och konstiga symtom, skärrade och stressade hästar. Spända, oroliga, nervösa magar med lös till mycket lös avföring. Jag tycker nog att detta är ett underskattat fenomen, och just magnesiumbrist är nog ganska vanligt.
Det finns en burk att köpa relativt billigt, prova och funkar det så vet du ju att din veterinär hade rätt.:idea:

Hej!

Vi räknar ordentligt på våra foderstater och analyserar givetvis fodret.
Vi fick ett varmblod för ca ett år sedan som skulle slaktas, hon var spänd i musklaerna och allmänt nervös (dock ingen "dålig mage"). Vi gav henne magnesium och det tog två dagar - sedan var hon som en ny häst, lugn och fin. Rekommenderar varmt att pröva, fungerar det så har hon en brist - fungerar det inte så har du i alla fall prövat.
Hon skulle inte vara den första hästen som magnesium har hjälpt.

Jag har en valack 2002:a som är lite, låt säga "udda". Prövade magnesium på honom och märkte ingen skillnad.

Det du kan titta på är Kalium värdet i grovfodret - ett överskott av K kan ge lös mage.

Mvh / Fia

Tack för tipsen!
Ska inhandla en burk hos lantmännen så fort som möjligt! Han ska också få mer grovfoder, fjolårshö utan så mycket energi. Så får vi se hur det går! Hoppas han blir bättre!:bump: Kul att det funkat för vissa i alla fall.

Hoppas det löser sig snabbt för er. Lycka till!

Mvh / Fia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama