Lugnande foder?

KallblodSthlm

Trådstartare
Något jag gått o tänkt på ett par veckor då min 5åring sprängs av energi snart känns de som :p

Han går ca 60-120min/dag ungefär varannan dag lite lättare (mer lätt jogg o mer skritt varannan dag mer styrka, längre galoppsträckor, tempoväxlingar m.m.)

Kraftfodret han får är TOTALT under 1dag delat på 3 mål
0,5dl torr betfor
1/4dl lucernpellets
1/4dl linfröpellets (egentligen en halv 1/4dl o den andra halvan Krafft Rider)
3msk salt
skvätt paraffinolja
skvätt Bvitamin

Kan det vara mängden kraft han får som gör han så extremt pigg?
(han är shettis)
För ett par dagar sedan stod han o bockade i boxen innan utsläpp samt att ja fick longera han ca 10min innan ja kunde spänna för...

Så nu till den stora frågan:

Finns det något foder/tillskott som kan ha en lugnande effekt?
(som inte är doping)

Sv: Lugnande foder?

Tycker det låter som en hel del kraftfoder för en pigg shettis?
Speciellt nu när det börjar komma näringsrikt gräs dessutom.

Om han är bra i hullet hade jag provat skära ned kraftfodret till ingenting (alternativt bara några havrekorn eller liknande fÖr att få något när de andra får) och ge enbart grovfoder.
När han lugnat sig lite kan du tillföra kraftfoder igen.
Har du räknat fram foderstat att han behöver allt det du ger nu? Eller skulle det vara okej att ge mindre?

/Cattis som har en fjording som tidvis kan leva på enbart hö ;)

Havre (även pytteliten mängd) passar inte min grabb, han blir odräglig o ohanterlig då :p

Skulle han stå på uträknad foderstat får jag öka kraften till minst 3dltorr betfor o en hel del annat då räknade jag på kornkross o lucernpellets vilket resulterade i ca 0,5kg korn o 0,5kg lucernpellets o 9kg silage till de :eek: Hade han stått på rekomenderad foderstat hade han nog bokstavligen sprängts.

Kan ju ta bort betforn helt, men kraftrider o linfröna totalt 0,5dl / dag är väll inte så mycket till vältränad shettis?
Trodde att det skulle funka. Han får kraften helt uppblött så han får i sej lite mer vätska då han (för lite mer än 1mån sedan) kom hem från ulltuna pga kolik.

Vet du något foder som går att blöta upp utan energi? =)

Tycker det låter som en hel del kraftfoder för en pigg shettis?
Om mängderna stämmer så är det mikroskopiska mängder - jag funderar på om det verkligen ska vara fjärdedels deciliter eller om det ska stå fjärdedels liter?
Och en shettis som motioneras 1-2 timmar dagligen gör nog av med det. (jag har haft shettistravare som serverats 1 kg kraftfoder/dag utöver måttligt bete...)

I vilket fall som helst så tror jag inte att det foder som serveras påverkar hur pigg hästen blir, för det hänger oftare ihop med temperament och arbetsvilja.
Jag själv har i alla fall inte hittat något livsmedel som gör mig piggare eller mer arbetsvillig, inte heller något som lugnar mig.
Jag tror att man har en övertro på vad fodermedel kan åtstadkomma med våra hästar, utöver att ge den näring de behöver.

Fasen, jag läste som en kratta i morse *förlåt* såg 0,5 kg jag ;).
Nej håller med, 1/4 dl är ju ingenting!

Men jag hade provat att ta bort kraftfodret en kort period och se om det blev någon skillnad.
Så har jag gjort ett par gånger när min buse var ung och oreglerig och jag tyckte det hjälpte. Sedan så fort det är lugnare fasade jag in havre igen.

Senast ändrad:

Ameo

Jo, de stämmer totalt 1/4 DL av lucernpellets/linfröpellets/krafft rider =)

Har minskat ner betforn till kanske 1/8 dl / dag för o se om det är något som ger han för mycket energi.
Har känt så med att han springar av sej energin han får =)

Cattis_E

Misstänkte att de blev en felläsning ;)
Ska prova o bara ge 2 pelletsar linfröpellets (innehåller väll minst energi av dom 3? ) per dag o lite bvitaminolja så han äter =)

Får testa vidare i foderdjungeln :p
Tack så mycket för svar =)

När du räknade, vilket energibehov skulle du uppfylla då? Vad innehåll silaget och hur torrt var det? Vad äter en shettis i energi?

Jag är bara nyfiken, tyckte oxå det lät rätt mycket med silage, korn och lusern :D

Nu gjorde ja den foderberäkningen i höstas när jag hade analysen framför mej (den har såklart fått ben o flyttat någonstans) men vi har alltid haft halvtorrt (man känner att det är blött fast inte att en tuss blir 1kg) 4kg blev ca 1 ikeapåse om man inte tryckte ner allt i påsen.

Kan försöka få tag på en analys igen o räkna igen så kan jag PMa dej om de dröjer =)

Silaget vi har är väldigt högt i energi, håller tävlingstravare på silage o väldigt lite kraft (mer typ krubbskrammel) samma med avelstona :p
Har gått i tankarna om man ska köpa in eget torrhö o fodra me som är sämre i energi så han inte sprängs för de minsta lilla :p

Hur mycket är han ute i hagen? Erbjuder hagen något att göra? Har han kompisar?

Hur mycket är han ute i hagen? Erbjuder hagen något att göra? Har han kompisar?

Han är ute i hage varje dag ca 7-10timmar beroende på vem som tar in o ut dom samt väder.
Tyvär går han själv då ingen annan i stallet (mindre stall me 5 hästar) vill ha kompis till sin häst :( Hade gärna haft sällskap till han, men om någon häst börjar springa o busa lite brukar dom andra också hänga på.
Han har leksaker o pinnar i hagen som han leker med när han är på de humöret.

Då har du nog svaret där, han är understimulerad. Skaffa honom en kompis att leka med!

Min häst får spelet vissa perioder. Då ger jag honom Placid och det lugnar ner honom avsevärt. Det är ju bara örter så det är ju ingen fara i doping syfte.

Så det funkar bra på min häst iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama