Luftvärmepump - svårt att reglera?

bettysmatte

Trådstartare
Vi har ju bara haft vår värmepump ett litet tag, så det är möjligt att vi gör fel på något vis, men ÄR det helt generellt lite besvärligt att reglera temperaturen? Var någonstans sitter termometern, dvs var känner den av temperaturen? När det har varit kallt om nätterna så har vi inte haft mer än 17-18 grader max vid soffbordet, som står ca 2 meter ifrån innedelen. Värmepumpen har då stått på 21-22 grader. Men igår, när det var varmt ute och solen stekte in genom fönstret, blev jag tvungen att helt stänga av pumpen eftersom den började blåsa värme. Den stängde inte ner trots att jag sänkte temperaturen till 18 grader. Det var nog redan minst 22 grader i rummet vid det laget. Gör vi något tokigt, eller "ska" det vara så här meckigt att få rätt på temperaturen?

Vi har ju bara haft vår värmepump ett litet tag, så det är möjligt att vi gör fel på något vis, men ÄR det helt generellt lite besvärligt att reglera temperaturen? Var någonstans sitter termometern, dvs var känner den av temperaturen? När det har varit kallt om nätterna så har vi inte haft mer än 17-18 grader max vid soffbordet, som står ca 2 meter ifrån innedelen. Värmepumpen har då stått på 21-22 grader. Men igår, när det var varmt ute och solen stekte in genom fönstret, blev jag tvungen att helt stänga av pumpen eftersom den började blåsa värme. Den stängde inte ner trots att jag sänkte temperaturen till 18 grader. Det var nog redan minst 22 grader i rummet vid det laget. Gör vi något tokigt, eller "ska" det vara så här meckigt att få rätt på temperaturen?

Min avkännare sitter i fjärrkontrollen.
Så om jag har fjärrkontrollen precis under värmepumpen så stänger pumpen snabbt av sig.
Min blåser kallt när det är för varmt inne.

Min avkännare sitter i fjärrkontrollen.
Så om jag har fjärrkontrollen precis under värmepumpen så stänger pumpen snabbt av sig.
Min blåser kallt när det är för varmt inne.
Aha - då sitter kanske vår avkännare i fjärrkontrollen också :idea: ! Ska testa att ha den närmare. Jag tror inte att vår blåser kallt om man inte "talar om" för den att den ska kyla, men jag vet inte riktigt... Jag tror att jag behöver ta några minuter och läsa lite i bruksanvisningen... :D

RFM
;)

(read the fucking manual)
Ja du, den är ungefär lika lättläst som de brukar vara... Har hittills lyckats utläsa att temperaturkännaren sitter på själva "burken" - alltså INTE på fjärrkontrollen. Sedan har vi inte kommit så mycket längre. Detaljer, detaljer, detaljer.......

Vår har en termometer i utedel en i innerdel och i fjärren. Fick rådet att inte ha fjärren mer än 6-7 meter bort från innerdelen som längst.

Liknande trådar

Hemmet Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 681
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31