tanten

Trådstartare
En fråga till bukepedia :D

Nu har jag tid att ta mig an luftlökarna jag fått tag på till torpet.

Jag har genom livet använt luftlökens blad i sallad och löksås :d och någon enstaka gång använt smålökarna.
En trädgårdsbekant sa att förr användes smålökarna som sättlök om våren.

Nu funderar jag över just smålökarna. Om jag vill spara dem till våren till sättlöksexperimentet - hur förvarar jag dem? Jordslå? I källare/kylskåp/skafferi?

Sv: Luftlök

Jag vet inte ens vad luftlök är:D

Finns oftast vid gamla torp och hos gamla människor. Matlök, som odlas som en perenn. Man har en drös lökar stående i grupp.

Överst på stänglarna kommer en "krona" av smålökar som kan användas i matlagning- eller som sättlök nästa vår.
images

Å! Det skulle jag vilja ha till torpet. Vet du var man kan få tag på dem? Otroligt vackra lökar!

Jodå, jag har gjort det!

Jag minns inte detaljerna, och jag har min bok på landet, men Lena Israelsson skriver i Köksträdgården - det gröna arvet hur man gör.

Lerjord funkar mycket dåligt, det minns jag. :(

Min mamma har luftlök i krukor på altanen. Visserligen kinesisk, men principen borde vara den samma.
Hmm, kanske jag också ska skaffa mig några :d

Min gissning är att det är för fuktigt i kylskåpet och att de kan ruttna. Bästa är nog att lägga dem i sand eller torv och hålla frostfritt och torrt.

luckra jorden runtom.

Jorden? Jag har alltså lera. Ren lera. Man skulle i princip kunna dreja med den direkt. Luckra, är inte riktigt ordet för min jordbearbetning.

Jag ska inte gnälla, leran är näringsrik, men det är mycket som blir svårt att odla. Och de här senaste regniga åren tenderar träden att drunkna, trots att jag dränerat mer. (Min kompis som har ren sand, har motsatta problem. Alltid är det nåt.)

Jorden? Jag har alltså lera. Ren lera. Man skulle i princip kunna dreja med den direkt. Luckra, är inte riktigt ordet för min jordbearbetning.

Jag ska inte gnälla, leran är näringsrik, men det är mycket som blir svårt att odla. Och de här senaste regniga åren tenderar träden att drunkna, trots att jag dränerat mer. (Min kompis som har ren sand, har motsatta problem. Alltid är det nåt.)

OK.
Då är det jordförbättring som hjälper. Du kan inte få tag i gödsel någonstans? Löv? Blanda ner löv i jorden om hösten?

Jag har OÄNDLIGA mängder löv här, vilket är en smula orättvist. Det är sandjord så det behövs inte så mycket för att luckra, bara för att tillföra humus.

Där jag bodde förut hade jag lera men också ett dussin hästar, så ett hörn av dyngstacken kördes aldrig ut utan fick brinna vidare och därifrån tog jag till rabatter och land.

Jag har uppfattat luftlöken som extremt tålig?

Jodå, jag jordförbättrar som attan. Med gödsel från stallet, gräsklipp, och ibland sand.

Men det tar rätt lång tid innan det direkt blir ett jordlager att tala om. Sanden hjälper ju till med att lätta upp leran något, men den äter sig ner så man måste fylla på med ny rätt regelbundet.

Luftlöken är härdig, jag tror att min drunknade. Det är vanligtvis inte kylan som knäcker mina växter, om jag inte har varit övermodig i valet av växter, då jag odlar i zon 1.

Jodå, jag jordförbättrar som attan. Med gödsel från stallet, gräsklipp, och ibland sand.

Men det tar rätt lång tid innan det direkt blir ett jordlager att tala om. Sanden hjälper ju till med att lätta upp leran något, men den äter sig ner så man måste fylla på med ny rätt regelbundet.

Luftlöken är härdig, jag tror att min drunknade. Det är vanligtvis inte kylan som knäcker mina växter, om jag inte har varit övermodig i valet av växter, då jag odlar i zon 1.

Ja blöta kan ta knäcken på det mesta.
Upphöjda bäddar?

Kika runt på lite bloggar på nätet, en del har lökar och kan tänka sig sälja några! :idea:
Annars ser det rätt svårt ut..

Jag kan se om jag kan snatta några av mamma till våren annars. Kinesiska, blir inte lika stora som de egyptiska och smakar mer gräslökigt men goda och söta att titta på!

Påminn mig i vår bara :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka