Luftfuktare!Hjälp behövs!

EmmaW

Trådstartare
Jag har upplevt torra ögon, huvudvärk, torr hud och trötthet hemma . Har luftvärmepump som största värmekälla i vardagsrummet men luften blir så torr! Så i dag har jag mätt fuktigheten hemma och den var inte ens mätbara pga av låga värden! :eek: Sprang iväg och inhandlade en Rubicson luftfuktare men kommer knappt upp i 30% luftfuktighet med den :crazy: trots mitt lilla lilla hus.
Så jag antar att jag behöver nåt större och starkare, för så här kan vi ju inte ha det hemma!
Så vad säger bukefolket, hur ska jag tänka och vad sa jag satsa på för att få en godkänd luftfuktighet hemma och må bättre? Helst ingen svindyr historia då ekonomin är en väldigt begränsad historia just nu...:cautious:
 
Jag kan inte svara på om det egentligen gör någon nytta. Men min mormor har skålar och vaser med vatten utställda lite här och där i fönstren för att få mer fukt i luften. Är ju billigt att prova om inte annat :D
 
Jag kan inte svara på om det egentligen gör någon nytta. Men min mormor har skålar och vaser med vatten utställda lite här och där i fönstren för att få mer fukt i luften. Är ju billigt att prova om inte annat :D
Å jag har redan provat men det blev ingen skillnad tyvärr, men tack för tipset ändå!
 
Det hjälper inte att sänka värmen lite? Varm luft känns ju torrare.
Annars vet jag inte. Många växter kanske. Ökar ju på luftfuktigheten. :)
 
Vi har också en luftvärmepump och märker av den torra luften. Maken kallar den för fnösketorken. Ett par tillfällen har jag tagit en sådan där vattenspruta och dimmat lite lätt inomhus, det kändes lite bättre i alla fall. Det värsta är att vi sover här där vi har den o vi stänger av den ibland om natten, blir mycket skönare luft då. Kan vara lite kyligt när man vaknar kanske :D
 
Det hjälper inte att sänka värmen lite? Varm luft känns ju torrare.
Annars vet jag inte. Många växter kanske. Ökar ju på luftfuktigheten. :)
Jag har prövat att sänka värmen ner till 20 men det är fortfarande inte mätbar luftfuktighet :cautious:
Blommor och sånt har jag med hört aka vara bra, dock har jag svarta fingrar och fyra monsterpälsbollar här hemma som inför massförstörelse så fort en riktig blomma kommer in här :p

Åååå mina ögon gör ont nu :wtf:
 
Vi har också en luftvärmepump och märker av den torra luften. Maken kallar den för fnösketorken. Ett par tillfällen har jag tagit en sådan där vattenspruta och dimmat lite lätt inomhus, det kändes lite bättre i alla fall. Det värsta är att vi sover här där vi har den o vi stänger av den ibland om natten, blir mycket skönare luft då. Kan vara lite kyligt när man vaknar kanske :D
Jag förstår din make :p
Sovrummet ovan har klart bättre luft men så har jag ju oxå badrummet där.
I köket är helt ok men vardagsrummet är hemskt just nu!
Om jag skurar golven och hänger massa tvätt så blir det bättre men det kan man ju inte göra hela tiden :D
 
Jag har prövat att sänka värmen ner till 20 men det är fortfarande inte mätbar luftfuktighet :cautious:
Blommor och sånt har jag med hört aka vara bra, dock har jag svarta fingrar och fyra monsterpälsbollar här hemma som inför massförstörelse så fort en riktig blomma kommer in här :p

Åååå mina ögon gör ont nu :wtf:

Jag säger bara ampelliljor! Svåra att ta död på, mina får nån skvätt vatten när jag kommer ihåg dem. Varannan vecka kanske, och de blommar och skjuter skott som bara den. Samt att katterna är duktiga på att tugga på dem. Och ampelliljor ska vara riktigt bra luftförbättrare.
 
@sassiball En helt annan fråga men störs ni inte av ljud från utedelen av luftvärmepumpen då om ni har den innerdelen i sovrummet?O_o
 
Luftfuktare finns att köpa från ca 300:- och uppåt :), annars kan jag rekommendera att ställa en skål med vatten på elementet, alt köpa speciella behållare man kan hänga på elementen. Googla "luftfuktare element" så får du upp bilder på behållarna.
 
Det svåra är ju att veta vilken som faktiskt är bra :confused: Den jag köpte först verkade ju inte alls ha kapacitet att göra speciellt mycket skillnad tyvärr.
 
@EmmaW Vad använder du för mätare för att mäta upp RF'n? Tycker att det är konstigt att den inte kan mäta, antingen är det 0%RF eller mer?
Jodå men den mäter tydligen bara ner till 20 tror jag. Med den första luftfuktaren kom jag upp i max 35 här hemma om mätaren stod på nån meter ifrån.
 
Lite halvakut åkte jag till netonnet och köpte en Wilfa Luftfuktare Hue-6B:angel:
Nu har den inte stått på så länge så jag får väl ge den en chans men tveksamt imponerad hittills :cautious:
Ska möblera om lite så den kommer mellan soffan och luftvärmepumpen och se om det blir bättre för ögonen och andningen.
 

Har ju inte problem med torr luft i detta huset. Snarare tvärtom, vill hellre få bort den fukt som finns då det är gammal krypgrund under den gamla delen av huset. Nu sattes det ju in tre nya friskluftsventiler Fresh där i somras som gör ventilationen bättre.:)
Har både akvarium och en del växter i gamla vardagsrummet.
Fast två torrbollar i köket ;)
 
@sassiball En helt annan fråga men störs ni inte av ljud från utedelen av luftvärmepumpen då om ni har den innerdelen i sovrummet?O_o
Nej det gör vi inte, vi har nog vant oss tror jag. Ofta tittar vi på film så det är inte ljudlöst i alla fall. Ibland stänger vi av den precis när vi ska sova, vi vill inte ha över 20 grader varmt, 19 är lagom för oss. Faktum är att den är i vardagsrummet, vi flyttade ner sängen när familjen utökades till 5 personer, och barnen fick varsitt sovrum däruppe.
 
Efter lite möblerande kommer jag upp i hela 40-41% luftfuktighet vid soffan och då står pumpen på 23 grader (blir ca 16-18 i resten av huset då) Så skönt att äntligen kunna andas lite bättre.
Med båda kommer jag dock upp i ännu högre men jag borde ju lämna tillbaka den ena i morgon :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp