När jag frågade om detta sa säljaren att man kunde ha uppåt 2,9 eller nåt.

I vanliga fall står det på däcken!

På besiktningsinstrumentet (det blå papperet alltså..) står däcktyp och hur mkt luft du kan ha om det inte står på dina däck (eller om du inte har rätt däck)

Men det brukar vara högst 3,0 man har ju lite högre eftersom det ska rulla lätt!

Det står på insidan av skötardörren på min Ifor Williams hur mycket luft man ska ha vid olika däckdimension. :)

Immer

På däcken har jag inte lyckats hitta en sådan uppgift. Var står den? Hittar inte heller lufttrycket på besiktningsprotokollet eller i reg.beviset. Var på pappret står det? Jag kanske inte har läst ordentligt?

Vilket tryck det ska vara beror på vilka däck du har och antagligen även hjuldimensionen. Jag har ett enaxlat släp med 15"-däck ("C-däck"=för lätt lastbil=hållbarare), tror jag. En del däckverkstäder har rekommenderat 3,0, andra 3,5, så jag brukar ha 3,3. Det har fungerat bra de 5 år jag har haft släpet.

Jag har 0,8 kg mer i lufttryck än vad tillverkaren av min transport rekommenderar. Detta är på inrådan av firman som säljer däcken till mig, de håller längre då, och det är faktikt sant! :) Med lägre tryck så "äter" min transport utsidan på höger däck! :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Funderar på att byta transport Stora frågan vad får man för en Värmlands vagn, Gaupen H2-1200 Enkelaxlad från 2013 Inget fel på...
Svar
5
· Visningar
363
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
345
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka