Ludd på Orkide. Går det behandla?

Acses

Trådstartare
Japp! En Orkide jag är på väg att få har tydligen ludd mellan bladen. Eller, att den är luddig är själva skälet till att jag får den, då mamma som bor i en oas av växter inte vill att lösen sprider sig till de andra växterna. Hon tänkte först slänga den men jag tyckte att det vore lite dumt och då alla mina blommor är döda ändå :angel: så erbjöd jag mig att ta den och se vad som går att göra.

Sitter och läser runt lite och det verkar ju som att det ska vara relativt "lätt" att åtgärda. Diskmedelslösning säger de flesta, men hur? Ska man skölja hela växten, inkl kruka och allt i vatten och diskmedel eller vad?

Finns det några andra tips? Eller är det bara att ge upp?

Sv: Ludd på Orkide. Går det behandla?

Om det är "ludd" så är det väl snarare nåt svampangrepp än ohyra? Jag fick nåt liknande på min ena ros och köpte en sprejflaska med mögelmedel på bauhaus. Lite bättre har det blivit men det har inte gått så lång tid än.

Diskmedelslösning, en droppe diskmedel i en sprutflaska med vatten och sedan spreja på regelbundet.

Om det är "ludd" så är det väl snarare nåt svampangrepp än ohyra? Jag fick nåt liknande på min ena ros och köpte en sprejflaska med mögelmedel på bauhaus. Lite bättre har det blivit men det har inte gått så lång tid än.

Diskmedelslösning, en droppe diskmedel i en sprutflaska med vatten och sedan spreja på regelbundet.

Det är löss av den informationen jag hittat. :)

Vad innebär "löss" då? Är det ullöss du menar? Sök på google efter bild, finns massor. Oftast får man då upp bilder på fullvuxna ullöss, de som inte är fullvuxna ser ut som små, små gråsuggor ungefär. Ullöss ser man tydligt om man granskar orkidéen.

Hur ser luddet ut? Är det som bomull eller snarare åt det "spindelväv"-liknande hållet?

Om det är ullöss så plocka bort all ohyra du ser, med exempelvis en pincett. Du kan ta en tops/större bomullstuss med såpspritlösning på för att ta bort dem också, det dödar dem. Torka sedan av alla blad, eventuell blomstängel (och eventuella blommor) med en trasa doppad i såplösning (ungefär en halv dl såpa till en liter vatten). Om blomstänglarna är hårt drabbade skulle jag skära bort dem, även om det är blommor på. Spruta sedan hela orkiden, noga, med såpspritlösning. Sök på ett mer exakt recept på internet, finns bland annat på blomsterfrämjandet tror jag.

För att vara på den säkra sidan skulle jag även ta upp orkidéen från komposten, slänga komposten och syna orkidéens rötter. Plocka bort eventuella djur samt noga torka av rötterna med såpblandning, och därefter skölja av dem noga. Plantera om orkidéen i en ny kompost och släng helst den gamla krukan också, eller rengör den väl.

Lycka till!

Senast ändrad:

Glömde skriva att du ska fortsätta spraya växten med såpspritlösning många gånger med någon veckas mellanrum.

Ja, det var klart att det var ulllöss jag menade! :) Blommor och deras ohyra är inte riktigt min grejj, det är därför alla mina dör. ;)

Tack så mycket för tipsen. Nu får vi se om den går att rädda! :)

Vad bra! Fick först intrycket av att du inte riktigt visste varför luddet uppkom, men att veta vad det är för slags ohyra som har drabbat orkidéen är alltid en fördel ifall man vill bli av med ohyran ;) Jag håller tummarna för dig iaf. Även om det är lite trixigt och kan ta lite tid, speciellt med ullöss, så är det inte omöjligt. Två av mina drabbades för några år sedan och de mår alldeles utmärkt idag.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har fått någon form av ohyra på mina fyra sukkulenter. Alla står i samma rum. Det är som vita larver typ, sitter i klumpar främst vid...
Svar
2
· Visningar
6 700
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter