Lucka i regelverket – så kommer djurägare undan svenska myndigheter

Svenska djurägare som får förelägganden eller förbud för att de missköter sina djur kan flytta utomlands och fortsätta som vanligt, visar en granskning av SVT Nyheter Stockholm.
– Vi har haft misstankar om åtminstone ett par fall i närtid där vi tror att man tagit djur till Åland, säger Joakim Johansson, avdelningschef på Länsstyrelsen i Stockholm.

Det måste ju vara dyrare att flytta till Åland än att åtgärda saker som brister...........hur dum är man då?

Jag misstänker att det handlar om 'brister' som dessa personer inte ser som brister utan myndigheterna är bara ute efter dem.

Eller nåt.

Så är det säkert. Tänker att det ändå oftast bottnar i dålig ekonomi när sådant inte efterföljs.

Tycker det är konstigt formulerat. Lucka i lagen?
Det är väl självklart att svensk lag inte gäller utomlands. Folk kan ju flytta till Danmark eller Norge eller Kina med sina djur. Och då gäller det landets lagar. Det är inte någon lucka, bara en naturlig konsekvens av att nationer bestämmer över sina egna lagar.
Det är inte som att det går att göra vad som helst med sina djur på Åland heller, det finns ju myndigheter med ansvar för djurskydd där också.

Tycker det är konstigt formulerat. Lucka i lagen?
Det är väl självklart att svensk lag inte gäller utomlands. Folk kan ju flytta till Danmark eller Norge eller Kina med sina djur. Och då gäller det landets lagar. Det är inte någon lucka, bara en naturlig konsekvens av att nationer bestämmer över sina egna lagar.
Det är inte som att det går att göra vad som helst med sina djur på Åland heller, det finns ju myndigheter med ansvar för djurskydd där också.
Precis, det är ju ingen nyhet direkt, att det bara är att flytta... Det var ju en känd kvinna för några år sen som flyttade runt i Sverige och sen flyttade hon väl just till Norge om jag inte minns fel. Det måste ju gå att strypa dessa kryphål direkt, när man märker vad det är för folk man har att göra med. Borde inte djurens väl och ve, gå i första hand. Jag trodde det var därför djurskyddslagen finns. Men jag kan ha missförstått nåt. :p

Precis, det är ju ingen nyhet direkt, att det bara är att flytta... Det var ju en känd kvinna för några år sen som flyttade runt i Sverige och sen flyttade hon väl just till Norge om jag inte minns fel. Det måste ju gå att strypa dessa kryphål direkt, när man märker vad det är för folk man har att göra med. Borde inte djurens väl och ve, gå i första hand. Jag trodde det var därför djurskyddslagen finns. Men jag kan ha missförstått nåt. :p
Nope hon håller fortfarande på, finns i kalmartrakten. (Var tvungen att googla). Inte direkt svår att hitta och har flera bolag registrerade på sitt namn för att sälja djur.

Nope hon håller fortfarande på, finns i kalmartrakten. (Var tvungen att googla). Inte direkt svår att hitta och har flera bolag registrerade på sitt namn för att sälja djur.
Tänker ni på samma person?
Jag minns en kvinna som flyttade mellan/i Norge och Sverige, bytte namn osv. men hon har väl dött för ett bra tag sen.
Jo, 2016 dog hon.

Tänker ni på samma person?
Jag minns en kvinna som flyttade mellan/i Norge och Sverige, bytte namn osv. men hon har väl dött för ett bra tag sen.
Jo, 2016 dog hon.
Det har du rätt i, jag menar nog hon som dött...

Men trist om det finns fler... Då är det ju verkligen knas med "luddiga lagar och regler och moment22" om det finns kryphål för allt.

Frågan är hur långt länderna ska gå om de samarbetar angående såna här personer. Om de nordiska länderna samarbetar så kommer de flytta till nåt annat EU-land, osv ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka