Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köttfärs eller rostbröd var en riktigt jämförelse, inget skämt! Lusern innehåller mycket protein (köttfärs) medan betfor innehåller mycket energi (rostbröd).
Båda två räknas som grovfoder (vilket syfta på hur hästen tar tillvara på maten typ) men vad du ger beror på vad du behöver helt enkelt.
Betfor innehåller ganska mycket protein också, kvot 6 ca.Köttfärs eller rostbröd var en riktigt jämförelse, inget skämt! Lusern innehåller mycket protein (köttfärs) medan betfor innehåller mycket energi (rostbröd).
Båda två räknas som grovfoder (vilket syfta på hur hästen tar tillvara på maten typ) men vad du ger beror på vad du behöver helt enkelt.
Fast jag tycker att det är viktigt att inte bunka ihop näringsämnena i protein eller energi. Energi kommer ifrån protein, kolhydrater och fett (och alkohol men det stoppar vi ju sällan i hästarna).
Protein och kolhydrater innehåller lika mkt energi per gram, 4 kcal, medan fett innehåller 9 kcal/g (alkohol 7 kcal/g).
Det blir alltså snett att säga att det ena fodermedlet ger protein och det andra energi. BÅDA ger energi men den kommer ifrån olika näringsämnen och används på olika sätt i kroppen.
Två helt olika foder. Saftfoder och grovfoder. Jag gillar båda. Betfor för att säkerställa en bra tarmflora och hålla magarna igång och Lusern när jag vill höja energi och protein i foderstaten. Båda mina hästar får lusern och betfor nu. Betfor vill jag alltid ha i foderstaten. Det är så små mängder (150 g) att det näringsmässigt inte gör varken till eller ifrån i foderstaterna, men fibrerna gör gott.Vilket föredrar ni? Fördelar o nackdelar?