Lucernhack, vikt?

HannaZ

Trådstartare
Har ganska dålig våg i stallet så det har inte blivit av att väga lucernet.

Undrar om det råkar vara nån som har kollat upp hur många liter ett kg lucernahck är på ett ungefär.

/Hanna

Sv: Lucernhack, vikt?

Du kan packa det jättelöst eller jättehårt, så det går ju inte att säga!

Ja, men hur många liter är 25 kg säckarna från krafft på då?

Sen om man tex har hällt upp lucern i en 10 litershink och inte pressat ihop det så vet man ju ungefär.
Tänkte bara att nån kanske gjort en liten undersökning för eget bruk och ville dela med sig.

Senast ändrad:

Normalhårdpackat 4 kg = ca 20 liter.
Men det är jag som packar och vet exakt hur hårt jag packar, det kan som Magdalena säger skilja sig en hel del!
Jag har fått in snitsen på mitt "packande" , och jag brukar ha rätt när jag kontrollväger :D

JAg skulle investera i en ny våg om jag vore som du ;)

Tack!

Jo jag får kanske göra det, beror på vad analysen visar. Som det är nu ger jag lucernhack för säkerhets skull. Ska höra med stallägaren om bonden sa när analysen skulle vara klar.

Jag fyllde en 10 liters hink med ca 3-4 cm kvar till kanten, lätt packad, och det var 1 kg.. :)

Jag brukar använda mej av Kraffts "1 kg kompletteringsmedel"-mått (1,2 l) och packar väl varken hårt eller löst utan stoppar bara i - och det är alltid 0,25 kg. Självklart beror det på hur hårt man packar, men för mej stämmer det alltså varje gång jag kontrollväger. Alltså 4 st 1,2 l-mått är 1 kg...

Tack alla!

Har gett 2 Krafftmått och trodde att det motsvarade ca 0,5 kg så det stämde ju rätt bra med era beräkningar. :)

När jag vägde så fick jag det till att 3 liter är ungefär 600g lucern hack. Då packade jag väl normalhårt, varken löst eller hårt. 1 liter fick jag till ungefär 100 g lucern hack.

Kan det stämma?

Hänger inte med riktigt.

3 L = 600 g
1 L = 100 g

om det översta är det rätta värdet så är 1L ca 200g, och det stämmer ju rätt bra med att Krafft-måtten rymmer 1,2 L och 2 sådana mått väger ca 500g. :)

jag tycker det är så svårt att beräkna en jämn dos om man ska räkna ut en exakt foderstat med hackad lusern, nån som har ett bra förslag??:confused:

Jag har ett sätt att vara säker:D !
Basera foderstaten på 25kg om dagen = en säck per dag. :rofl:
Skämt å sido det är svårt och man får nog göra som några skrivit innan själv bestämma vilket mått och hur packat det ska vara och väga tills man får in vana för rätt mängd.

Hanna Z, köpte en våg på Åhlens (manuell, batterier i kyla är ingen hit, kostade 150;-). Har nollställt efter foderhinken sen var det bara att hiva i hacket tills rätt vikt uppnåtts. Måste vara enklast av allt om man vill ge en viss mängd/vikt?!

tänkte passa på att fråga hur mycket hippo basic och havre väger per L?? ;)

Jag köpte denna vågen
342117_X_2004-06-30_105822.jpg
på Clas Olsson för 59 kr och den fungerar mycket bra!
Jag fyller en 10-liters hink till ca hälften och får då 0,5 kg Krafft lucern hack. :)

haaalooo skrev:
tänkte passa på att fråga hur mycket hippo basic och havre väger per L?? ;)
Hippo Basic vet jag inte men sist jag vägde min hela havre hemma så vägde 1 dl 50 gr.
Troligtvis skiftar vikten dock lite från havre till havre ;)

Helhavre pendlar mellan ca 450-650 gram per liter, bland annat beroende på hur välrensad och näringsrik den är. Kontrollväg just din sort!

Kontrollvägde (hyfsat noggrant) för ett tag sedan och kom fram till att tre hårt packade (alltså så att man inte kan knö i mer) KRAFFT-mått är ca 1 kg.

Mina stora hästar får varje eftermiddag vars en sån där löstagbar krubba med metallbyglar full med lucernstrå. Det väger 2-2,5 kg.

Kontrollvägde lusernhacket förra året och kom fram till:

5 liter (varken hårt eller löst packat, bara ilagt) = 1 kg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama