W

Whitaker

hej alla! Min häst fick tyvärr kolik för 2 veckorsen. han var uttorkad, och hade fått i sej för lite vatten.:crazy: ..fick inte ge honom någon mat eller hö på 3 dagar då jag började ge halv hö giva (6,5 kg) + 1/2 l betfor/dag..började sedan jätte smått med havre + musli..ca 1/4 av varje..i hans fall skulle han inte ridas på några dagar så gick med honom i en vecka..nu har är han dock igång igen,
men tappat i vikt..han får nu 13 kg hö/dag och vill ej höja det mer..

min tränare nämde att jag kunde ge Lucern(i gräsform)..vad är det igentligen? Är det bra vid ett sådanthär fall? och hur mycket bör man ge?
Tacksam för svar!

Sv: Lucern?

Lusern är en baljväxt som räknas som grovfoder. Det finns som pellets och som hackat strå. Det sistnämnda ser ut som hackat, mörkt grönt hö.

Lusern är som ett mycket bra hö! Det har högt med protein.
Värdena brukar vara ca 8.5MJ och 105smältbart råprotein.

Du kan läsa mer om Kraffts lusern på denna sidan, under produkter och sen väljer du "grovfoder" www.krafft.nu

Lusern har mycket fibrer och är ju bra på så sätt (precis som alla slags grovfoder är) men i ditt fall verkar ju hästen vara dålig på att dricka och därmed få i sig vätska. Hur vattnas den? Ur hink? har den till gån till vatten alltid?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 572
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar