Lucern hack till mkt känslig mage ?

gylle

Trådstartare
Har en dam med mkt problematisk mage, troligen hade hon magsår eller på god väg att få det när hon kom hit för 2 år sedan. Är extremt känslig med maten fortfarande och får mkt lätt tendens till gaskolik. Hon får både vetekli och fiberplex till sin mage. Nu är problemet att vi har ganska lågt protein i hösilaget i år så detta behöver kompletteras upp Tänkte i min enfald läga till lite soja i hennes mat 4:e dagen idag som jag pudrat på lite knappt mätbar mängd (måste alltid vara extremt försiktig med förändringar till henne) soja mjöl och i morse var det dags igen hon signalerade att nu är koliken på väg igen. Ut med henne och hon fes mängder. Enda anledningen jag kan se är den nypa sojamjöl jag pudrat på hennes mat. Funderar nu om lucernhack kan vara ett alternativ istället för sojan. Men hur är detta för känslig mage ? Enda erfarenheten jag har av lucern är att jag för många år sedan gav det till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet men fick sluta just pga att han fick gaskolik av detta så det ger ju lite avsmak från att ge detta till denna häst. Men det finns ju inte så många alternativ med hög proteinhalt, vetekli får hon redan så det blir för mkt att öka denna. TIPS mottages tacksamt även erfarenheter om lucern till känslig mage.
 
Sv: Lucern hack till mkt känslig mage ?

gylle skrev:
Ingen som har erfarenhet av detta ?


Nej, tyvärr inte, men rent generellt så brukar ju hästmagar må bäst av att de äter stråfoder, så lucernhack borde isf funka bättre.

Strunta i sojan ett tag, tills hon är bättre i magen igen, och börja prova med lucernhack när magen är "normal" igen. (Om den ÄR någorlunda normal annars?)
 
Sv: Lucern hack till mkt känslig mage ?

Har träffat på både och. Hästar som har fått sin mage helt OK tack vare lucernet i kombination med lite annat och hästar som fått gaskolik av det som var känsliga.. Så vad du kan göra är tyvärr bara att prova dig fram. Du verkar ju mkt. medveten och kan läsa din häst så du märker ju direkt om det inte går.

Ge hästen så mkt. hö den bara kan få i sig och sedan korrigera med så lite kraftfoder som möjligt. Det som kan hjälpa är antingen Hippo Alfa eller Krafft + grön, bra "magmat". Båda har mkt. protein så du kanske inte behöver pytsa på s mkt. i kombination med klit om hästen fungerar bra på det. Annars så har du ju även Linfröcubes som har hög protein och är bra för magen.

Lycka till.
 
Sv: Lucern hack till mkt känslig mage ?

Problemet med kraft och hippo är att de är pelleterade, har fått lära mig att aldrig ge peletterat foder till hästar med magkatarr/magsår då dessa är mer retande på magslemhinnan. Kokta linfrö får hon varje måltid redan.
Får väl försiktigt börja prova lucernhack på henne, är lika nervös var gång man skall försöka laborera med hennes mat.
 
Sv: Lucern hack till mkt känslig mage ?

har en ponnyhingst med "pojkmage". dvs lite nervös/lätt diarre, reagerar både på viktförändringar i havren, om man mäter fel någon dag, tom vädret. om det är kallt ute får han diarre om det varit varmt innan och tvärtom. han har höga vita strumor bak som är ständigt bruna hela vintern...

han är dock okej att hålla i hull, kräver inte så mkt extra. men from i somras när betet blev skralt och man började ge hö - till saken hör att han aldrig har diarre på sommaren när han får äta enbart gräs, då är hans mage perfekt, så fort man ger hö får han diarre igen - så började jag ge lucern oxå. ganska så mycket, ca 3kg om dagen. han har nu ätit lucern och hö i en månad och jag ser ingen tillstymmelse till diarre! så på honom fungerade lucernet väldigt bra som "avbalaserare" i magen.

hoppas det löser sig för din med.
 
Sv: Lucern hack till mkt känslig mage ?

gylle skrev:
Problemet med kraft och hippo är att de är pelleterade, har fått lära mig att aldrig ge peletterat foder till hästar med magkatarr/magsår då dessa är mer retande på magslemhinnan. Kokta linfrö får hon varje måltid redan.
Får väl försiktigt börja prova lucernhack på henne, är lika nervös var gång man skall försöka laborera med hennes mat.


Förstår att det är nervöst, det är både tidskrävande och energikrävande att ha en sådan häst fills man får reda på grundorsaken till problemet.

Pelleterat eller inte anser jag är smaksak så länge man inte vräker i dem och ibland så får man stå över sitt egna tycke och smak så länge hästen mår bra. Resonerade också som dig tidigare, men finns inget kvar att ge hästen att äta så måste man utvidga sig oavsett vad för att hitta rätt.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 499
Senast: BIMM
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: cactuspower
·
Foder & Strö Vår trotjänare blir 30 till nyår. I år är första året hon faller ur fort på vintern och jag gör vad jag kan för att hålla henne i...
2
Svar
28
· Visningar
4 893
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp