Lucern - hack eller pellets?

Gelina

Trådstartare
Vad föredrar ni? Hästen det gäller är inte speciellt kräsen utan slukar det mesta så smakligheten är inte det viktigaste. Han är väldigt lättfödd och äter snabbt så mitt problem brukar snarare handla om tuggtiden. Jag har tidigare gett lucernpellets från Kvarnbyfoder uppblött vilket har fungerat bra men jag funderar på att det kanske blir lite mer att pilla med om han får hack istället?

Någon särskild sort som är bra?

Sv: Lucern - hack eller pellets?

Min pålle har fått lucernhack för att täcka upp proteinbehovet. För min del har jag valt hacket för många anledningar

1. du slipper tänka på att det ska hinna svälla i tid
2. finns ingen risk att det fryser om du står i kallstall
3. enkelt, blir mycket mängd på lite vikt, blir mer tuggtid för min häst i alla fall.
4. min häst gillar inte lucernpellets :p

Så nu med andra pållen så får det bli lucernhack till den med, inte lika kräsen men de andra fördelarna jag räknade upp gör att hacket vinner ändå över pelletsen.

hacket e bättre tycker jag.. de e ju mer ättid och dessutom e de ju bra med gräs som hästen tuggar på :) smakar bättre brukar de tycka också.. ska alltid fodra med hackat lucern :)

Tack för svar! Om tuggtiden blir längre ska jag helt klart prova hack. Att blötlägga är egentligen inget problem för mig, slänger på lite ljummet vatten några minuter innan jag ska ge det bara. Men det kan ju ändå vara enklare om man slipper när någon annan ska fodra.

Vilken sort använder du?

Anledningen till att jag valt kvarnbyfoders lucernpellets är att det inte har några tillsatser och att har det har högst proteinkvot.

Lucernstrå har ofta nån form av tillsats tex olja och/eller melass och då stiger genast energin.

Anledningen till att jag valde Kvarnbyfoder från början var att det hade bäst kvot bland de jag kunde hitta, vill egentligen ge så lite som möjligt för att kunna ge så mycket hösilage som möjligt. Men om hacket gör att det blir mer att plocka med får jag försöka hitta något :)

Precis, det var så jag resonerade från början. Frågan är om det finns något hack utan tillsatser?

Tack för svar! Om tuggtiden blir längre ska jag helt klart prova hack. Att blötlägga är egentligen inget problem för mig, slänger på lite ljummet vatten några minuter innan jag ska ge det bara. Men det kan ju ändå vara enklare om man slipper när någon annan ska fodra.

Vilken sort använder du?

Jo men tuggtiden blir längre. Det blir ju mer volymmässigt också!

Står i kallstall och där kan blötlagd mat vara problem när det är riktigt kallt :)

Jag använder gr**n p**er, mest för det är svårare att få tag på de andra tillverkarnas lucernhack där jag bor.

de finns ett som har soya istället för melass väl? kommer inte ihåg vilket.. har för mig de var de iaf..

Jag använder lusernpellets utan melass från spannex. Vet inte om de använder soja istället.

edit. så här står det på broschyren; Råvara: Lusern från Halland. Så då borde pelletsen enbart innehålla lusern kan jag tycka.

TS
Fördelen med hack blir ju att de får lite mer tuggtid. Men jag har inte hittat någon lusern (i närheten) som finns i hack och är utan melass.
Fördelen med pellets är att det blir enklare för mig :) , och hästen får sitt krubbskrammel

Senast ändrad:

Hm ja det bästa för mig hade ju varit om Kvarnbyfoders fanns som hack :) Skrammel behöver jag egentligen inte. På vilket sätt blir pellets enklare?

Bäst av de jag tittat på hittills verkar vara green power alfalfa, har sojaolja istället för melass. Inte lika bra kvot som kvarnbyfoder men ligger ändå lågt i energi.

Det beror på vad det är för häst och hur den äter.

Skulle jag ge min egen bortskämda, feta, glufsande fröken (men hon är underbar! :love: ;)) skulle hon få hack, för då kan jag med gott samvete dra ner motsvarande på högivan men ändå behålla någorlunda struktur och tuggtid.

Den avmagrade stackars gamla travaren jag ska göda upp nu får däremot pellets. Där känns det viktigt att behålla aptiten på höet så att hon äter så mycket som möjligt av det, och samtidigt få i henne så mycket lusern som möjligt på ett lätttuggat och smidigt sätt.

Jag ger greenpower alfalfa, tycker det funkar jättebra.
Hästarna tycker det är gott, det tar lång tid att äta, de får tugga ordentligt. Pellets är jag inte alls förtjust i av flera anledningar och undviker så långt jag bara kan.

Lusernen är såpass lågt i energi att jag kan byta ut höet mot lusern och få upp proteinet och ofta även ner energin.

Hästen jag har nu får uppblött lusernhack, för hon behöver äta blött foder. Funkar jättebra och det blir inte så smuligt som det annars kan bli. Hon slickar rent spannen, så det måste ju vara gott :D

Det beror på vad det är för häst och hur den äter.

Skulle jag ge min egen bortskämda, feta, glufsande fröken (men hon är underbar! :love: ;)) skulle hon få hack, för då kan jag med gott samvete dra ner motsvarande på högivan men ändå behålla någorlunda struktur och tuggtid.

Den avmagrade stackars gamla travaren jag ska göda upp nu får däremot pellets. Där känns det viktigt att behålla aptiten på höet så att hon äter så mycket som möjligt av det, och samtidigt få i henne så mycket lusern som möjligt på ett lätttuggat och smidigt sätt.

Hm ja min hamnar ju under den första kategorin :o Tänkte inte så mycket på det eftersom jag ändå ger ganska lite lucern, så jag gick enbart på värdena till en början. Men som sagt, kan jag öka på tuggtiden lite vore det toppen!

Jag ger greenpower alfalfa, tycker det funkar jättebra.
Hästarna tycker det är gott, det tar lång tid att äta, de får tugga ordentligt. Pellets är jag inte alls förtjust i av flera anledningar och undviker så långt jag bara kan.

Lusernen är såpass lågt i energi att jag kan byta ut höet mot lusern och få upp proteinet och ofta även ner energin.

Ja jag såg det, att green power alfalfa ligger tom lägre i energi än mitt hösilage! Hoppas bara att jag hittar det hos någon av återförsäljarna i närheten :bump:

Ett tips är att det går att bestämma hem hos alla som är återförsäljare för Svenska foder. (ex. hippos) Brukar finnas lantmannaföreningar som är det och då kan de ta hem åt dig.

Så du inte gör som jag och tror att du måste köra massa mil för att få tag på det, när det kan finnas hos närmsta LM. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 544
Senast: svea
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 817
Senast: Monifa
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 002
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama