Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aufguss heter detNu har jag tappat svenskan. Vad sjutton säjer man i Sverige när man häller vatten på bastustenarna?
Så det finns inget svenskt ord?Aufguss heter det
Att man häller på vatten? Tror inte det finns något särskilt ord för det om man är i en vanlig bastu.Så det finns inget svenskt ord?
Jag har bara badat torrbastu i Sverige. Aldrig sett cirkusen med olika dofter och handduksviftande.Att man häller på vatten? Tror inte det finns något särskilt ord för det om man är i en vanlig bastu.
Säger man Aufguss i Sverige är det väl ett lite mer avancerat (dyrt) bastubad, mer som ett spakoncept eller så?
På den kommunala simhallen heter det bara torr bastu och våt bastu (men där kastas inte vatten på stenarna utan det regleras med något ångsprutande munstycke som är monterat på väggen...)
Jag har bara sett priserna (!) för det som kallas Aufguss.Jag har bara badat torrbastu i Sverige. Aldrig sett cirkusen med olika dofter och handduksviftande.
I Gävle har det funnits på den kommunala simhallen i en 10-15 år.Svenskan är fattig på bastu-ord.
Man slänger vatten på stenarna helt enkelt.
Dofter har jag inte stött på nånstans i Sverige?
I Gävle har det funnits på den kommunala simhallen i en 10-15 år.
Aufguss med olika teman (temp, doft/aromaterapi, varaktigeht) som utförs av den ordinarie personalen.
Har inoficiellt kallats "viftning".
Här heter det aufguss på kallbadhusen och det är ju inte direkt lyx. Är det enda namnet jag hört för detAtt man häller på vatten? Tror inte det finns något särskilt ord för det om man är i en vanlig bastu.
Säger man Aufguss i Sverige är det väl ett lite mer avancerat (dyrt) bastubad, mer som ett spakoncept eller så?
På den kommunala simhallen heter det bara torr bastu och våt bastu (men där kastas inte vatten på stenarna utan det regleras med något ångsprutande munstycke som är monterat på väggen...)
Ja, känns jättemärkligt.Förlåt men... torrbastu...? Det blir syntax error i min (inte ens speciellt bastuälskande) finska hjärna, det är ju bara ett varmt rum det då
Yes.Fjärran Höjder?
Jag älskar torrbastu framförallt för att det går att ha varmare än våtbastu. Vår simhall har båda typerna använder helst torrbastun. Luftfuktigheten är obefintlig och svettningar blir avkylning för huden. Över 100 grader är inte ovanligt.Ja, känns jättemärkligt.
Men det är kanske i motsats till ångbastun som finns på simhallen här i stan? Den är inte jättevarm. Jag brukade (på den tiden jag simmade) stretcha där.
Ja, jag har aldrig ens hört talas om det förr, alla bastur i finland är nog gjorda för att kasta på vatten, om det inte är en infrabastu (eller ång).Ja, känns jättemärkligt.
Men det är kanske i motsats till ångbastun som finns på simhallen här i stan? Den är inte jättevarm. Jag brukade (på den tiden jag simmade) stretcha där.
Ja, det tror nog jag skulle säga också, eller "kasta på".Kasta bad skulle jag säga att man säger iaf här i Finland.