Lösning vatten vintertid - nya frågor

E

Elisabethh

Hej,

Några frågor angående vatten som fryser och hoppas att någon här inne kan hjälpa med tips och erfarenheter;

1. Är det någon som känner till vattensystem där man använder flottör, ungefär samma system som en toastol dvs att karet känner av när vattennivån förändras och fyller automatiskt på?

2. Är vattenkopp (sådan som kor har) någon bra lösning vintertid för att slippa fruset vatten?

3. Hur kan jag göra om jag vill dra en vattenslang med elkabel i, någon som har erfarenhet av det? Fungerar det när det blir riktigt kallt, blir det mycket dyrt i drift?

Vore väldigt tacksam för tips och ideer. Och om det är någon som har lösning för hagar utan el tillgång...

Mvh Elisabeth

Sv: Lösning vatten vintertid - nya frågor

vi har vattenkopp, Men när det är riktigt kallt ute kan det frysa i koppen
(i nippeln eller vad det heter) då får vi ställa in hinkar.

vi har även elkabel i rören, det verkar fungera bra iallafall.

hagar utan eltillgång? menar du ström till staketet så finns det ju aggregat som man kan koppla till batteri istället..

Hej!

Nej problemet är att jag inte har elkabel till hagen vilket komplicerar vad gäller att ha uppvärmt vatten. Det är ju svårt att hitta någon lösning med att värma vatten om man bara har tillgång till bilbateri. Tänkte om någon hade idéer på hur man kan göra?

mvh Elisabeth

Vi ahr varmvattenbrerdare i stallet som går ut i hagen, som gör att vattnet håller en temperatur så det inte fryser. I hagarna har vi alltså vattenkoppar

Är det vatten i hagen du menar så finns det eluppvärmda vattenkoppar med flottörer. (Och andra system med flottörer för "sommarvatten") Det finns även "vattenautomater" som inte kräver el för att hålla sig frostfria, men då krävs å andra sidan tillräckligt med drickande (dvs det måste drickas ur dem tillräckligt ofta, de kan inte stå "odruckna" för länge).

Ett enklare tips är att koka vatten i vattenkokare och hälla i så ofta man kan (på morgon, vid lunch, på EM). Det går om man inte har så många hästar och vattnar i mindre baljor eller hinkar.
Det fryser ju till slut iaf men håller sig LITE längre iaf!

Lägg också nånting UNDER hinkarna så att inte de ligger direkt mot den iskalla marken. Eller ställ hinkarna på en pall :idea:

Jag läste i en annan tråd om någon som hade badkar och maschaller (stavning?) under karet ;) . Det var fixat så att brandfara inte fanns och att hästarna inte kom åt maschallerna.
Kommer inte ihåg vem det var dock... Kanske svara hon senare i denna tråd också! :smirk:

Tack för svar! Vart kan jag hitta info och säljare av vattenkoppar med flottörer resp vattenautomater som inte kräver el? Jag har funderat på ett system med flottör efter att ha sett något liknande för ett år sedan men vet inte vart man kan hitta en färdig lösning. Vore tacksam om jag kunde få länk/namn på återförsäljare eller hur man konstruerar en sådan!
Mvh Elisabeth

Ja just det, läste också om marshallerna :) Kunde kanske vara något...

hej, om du har tillgång till eget stall så är det bästa jag har provat att bygga in vattenkoppen och där inuti sätta en glödlampa, denna håller vattnet från att frysa. Detta är en enkel och billig lösning som för mig funkade trots att det ibland gick ner till 30-40 minusgrader. Hoppas det funkar

Liknande trådar

E
Hästvård Ja nu har ju vargavintern kommit som med ett brev på posten.. burr!! Snö, blåst och kallt som attan! Hur gör ni med vatten i...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
40 736
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar