löslongering

U

underbarasteponny

ska bli skötare på en shettis i stallet till hösten, hon är inte alls mkt hanterad det senaste åren men hon är väldigt snäll och tillgiven och förstår snabbt hur man menar.

men hon skiljer sig från andra hästar i hanteringen! (dom jag stött på)

här kommer ett "problem" jag gärna vill ha hjälp med!

jag vill kunna löslongera henne men hon är väldigt ouppmärkssam på mig i lina och när hon är lös följer hon mig inte, har jobbat lite med detta att visa vem som är ledaren osv osv men det funkar inte:D
jag känner fortfarande att hon respekterar mig men på "fel" sätt.

nu vill jag ha tipps på övningar som hon måste lyssna på mig för att förstå och inte kunna smita undan.

har lyckats lära henne att komma in till mig (när jag har henne í lina) när jag bugar.

kan tillägga att hon ignorerar långpisk spö tills man använder det på henne.(vilket jag givet vis inte kan göra) så vad gör man?:D

Sv: löslongering

Det finns jättebra böcker på biblan att låna där du kan få massor av bra tips. Bla en ganska tunn häftad bok många bra bilder, minns tyvärr inte författaren.

Löslongerar själv min häst mycket och det hela bygger ju framförallt på att fånga hästens intresse så att den har sin uppmärksamhet på dig och vill samarbeta.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 707
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar