Löshoppning..

S

_Sweetheart_

Anser ni att hästen borde ha kondition för att man ska löshoppa? Man löshoppar ju t.ex 1 åringar. De har väl ingen direkt kondition?
Vad anser ni? Borde hästen vara igång för att löshoppas?

Jag har en 3 åring som vilat i några veckor nu, som jag vill åka och löshoppa med.

Sv: Löshoppning..

Anser ni att hästen borde ha kondition för att man ska löshoppa? Man löshoppar ju t.ex 1 åringar. De har väl ingen direkt kondition?
Vad anser ni? Borde hästen vara igång för att löshoppas?

Jag har en 3 åring som vilat i några veckor nu, som jag vill åka och löshoppa med.

Nej givetvis inte. Men som i all träning av häst så måste man anpassa sig till hästens kondition och utbildningsnivå även där. Unghästen handlar det om låga, låga höjder för att lära sig att hålla reda på benen och bara några ggr vid varje tillfälle. I början handlar det mest om att träna hjärnan att kontrollera kroppen.

Sedan är löshoppning en del i den uppbyggnad man gör av den unga hästen, tillsammans med annan träning. Longering, skogspromenader m.m.

Fast det finns en liten fara i det där med att åka i väg och löshoppa enstaka gånger och det är att man då blir sugen på att testa hästens kapacitet och då kanske det inte är lika bra. Några veckors vila på en häst är ingen vila alls, när det handlar om att tappa i kondition. Upp till tre veckors vila tappar en häst inget på.

Hälsning Maja

Sv: Löshoppning..

Tack för ditt svar!

Hon har vilat i ca 2-2½ vecka nu.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
355
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama