löshoppning..

Gupello

Trådstartare
man löshoppar hästar i vänster varv hela tiden. finns det nån förklaring varför man gör det?

Sv: löshoppning..

det har jag också tänkt på! för visst är det iallfall vanligast men vänster? alla typ hingstviningar och sånt är ju det o när man gr det hemma...

För att hästen ska veta vilket håll den ska ta hindrena från, så att de inte vänder och hoppar serien (och oxern) från fel håll.

Dvs rent teoretiskt skulle du kunna lära din häst att hoppa högervarv istället, men då kommer den bli förvirrad när den ska hoppa i offentliga sammanhang där man enats om vänster varv.

Varför man valde just vänster är en bra fråga dock. Men att det är ett och samma är för att redan från början lära hästarna att ta det från rätt håll, och inte så att säga vända och ta hindren från fel håll.

Hoppar man för husbehov och med serier som kan tas från båda hållen kan man variera.

Vi hoppar åt båda hållen, men bara lägre, enklare serier åt höger. Oxer står alltid så att den skall hoppas i vänster varv.

3 års testet hoppas i båda varven. Det ska tydligen kunna förvirra hästen. Men klart kan man löshoppa i båda.

Det är väll mest troligt att det är en regel för att alla löshoppningar som arrangeras alltid ska gå åt ett å samma håll och för att hästen vet åt vilket håll den ska hoppa hindren.

man löshoppar hästar i vänster varv hela tiden. finns det nån förklaring varför man gör det?
Vi är kanske lite vänstervridna. Hoppar upp och ur sadeln fr vänstersidan , leder på vänster sidan mm:angel:

Okej, kan det vara 2 års testet jag tänker på då? vet att det e någopnstans iaf som man hoppar i båda varven.

när jag var på 3 års test o skulle man ju visa galoppen i ridhuset innan löshoppningen - alla hinderstöd osv stod på plats redan för att de snabbt skulel kunna slänga upp bommarna - kan ju säga att min pålle blev konfunderad över att han skulle galoppera på fel håll....jag hade bara löshoppat i vänster varv....gör jag inte om...

Vi är kanske lite vänstervridna. Hoppar upp och ur sadeln fr vänstersidan , leder på vänster sidan mm:angel:

Gammal militärkvarleva det där, när de hade sabel så var den på vänster sida, och då blev det så att hästarna leddes och man satt upp från vä sida, annars kom sabeln ivägen.

Det rek ju dock att hantera från båda sidor, och sitta upp från båda sidor. Men är ungefär lika smidig som ett kylskåp första gången man ska upp från 'fel' sida..har jag märkt =)

Har jag ingen koll på, själv bara kollade. Har inte koll på sånt.

Okej, fick han hoppa i fel varv eller var det bara galopp i fel varv elelr rättare sagt höger varv. Inte fel varv.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Känner du dig lugn och avstressad efter en stund i stallet? Är det till hästen du söker dig för att varva ner och må bättre? Det är inte...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 272
Senast: lingonben
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama