Löshoppning..

Alindra2000

Trådstartare
Löshoppning... Hur är era hästar vid löshoppning? Min ena lilla galning är helt tossig. Hoppar vad som helst och älskar när det börjar bli riktigt högt. Dock är hon mindre lätt att få stop på när man väl släppt henne :angel: . Hon som normalt sett är världens snällaste och kommer när man visslar lyssnar noll och ingenting helt plötsligt. De finns bara en sak i huvudet då *HOOOPPAAA*.

Hur brukar ni göra när ni löshoppar? (menar inget med höjder utan bara hur ni brukar gå tillväga)

Är det ngn mer som har häst som man knappt får stop på?

Är inget direkt problem som jag vill ha hjälp med utan vill bara höra hur det går för er andra när ni löshoppar :)

Sv: Löshoppning..

Vi bygger upp en långsida med räcke ett galoppsprång till oxer. Efter hörnet smalnar "inhägnaden" av och hästen blir emottagen av en medhjälpare som står där beredd.

Detta fungerar mycket bra på speciellt hästar som är lite ivriga och kanske inte skulle passat att springa runt runt runt, som de gör på t ex treårstest och kvalitén. Man behöver dessutom inte stå med någon havre hink eller piskor för att hästen ska ta vägen dit man vill att den ska ta vägen :)

Sv: Löshoppning..

Så har vi också gjort förut.. tills min tossmajja kom på att man blev fångad i andra änden. Då hoppade hon.. stannade.. vände .. och hoppade hindren baklänges :crazy: . Så man fick ha en som ledde fram.. en som stod direkt bakom hindret å stoppade så hon inte kunde vända om å sen en på slutet. Så jag och tränaren kom fram till att de nog är lika bra att låta henne springa ett varv å hoppa :smirk: blev lugnast så även för henne som stressade upp sig. Dock håller vi aldrig på ngn längre stund med henne eftersom det stiger damen lite åt huvudet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter