Löshoppning som träning?

J

jordgubba

Disskuterade min 3-åring med min hopptränare och han tyckte jag skulle fortsätta löshoppa honom (är löshoppad sedan 2 års ålder). Nu till min fråga, min tränare berättade om en man som tränar unghästar med olika löshoppnings övningar. Nu kommer jag inte ihåg vad mannen hette, är det någon som känner igen detta? Har för mig att det var en artikel om det i ridsport för något år sedan. Vet ni om det finns info på internet?

Är det någon som provat olika löshoppnings övningar? I så fall, vad har ni gjort?

Tacksam för svar! :bow:

Jordgubba

Sv: Löshoppning som träning?

Vet ej vem du söker men jag brukar själv hoppa allt möjligt i löshoppning. Inför 3-års testet koncentrerar jag mig på hur det ser ut på testet. Men annars hoppar jag låga stuts, vattenmatta mm.

Vet inte heller vem du menar, men du kan ju öva nästan vad som helst i löshoppning. Studs eller kombinationer av olika slag är guld värt, otroligt styrkande.

Tackar och bockar för svaren! :bow:

Löshoppning är utvecklande för den unga hästen och något som kan vara kul för den äldre.
Det är dock inget alternativ till annan träning eller ett tillfälle för att hoppa skiten ur hästarna (så högt eller så mycket som möjligt) som en del tycks tro.
Enligt gamla hederlig löshoppningtraditioner ska det inte till fler vändor i ringen än 8-10 stycken vid ett löshoppningstillfälle.

Tack ni som svarat! :bow:

Ni som löshoppar unghästar, hur ofta hoppar ni? När ni hoppar studs, hur många hinder började ni med? Samma sak med kombinationer, började ni med 3-kombinationer? Jag menar förstås att hästarna först är löshoppade några gånger och vet vad det hela går ut på!

Jag vet inte om du menar rent allmänt? Jag kan bara svara för mig. Jag har disskuterat saken med min tränare (A-tränare i hoppning) och han rekomenderade mig att löshoppa 1ggr/mån eller 1ggr/varannan månad. Alltså hoppa inte för mycket var hans råd. Men han menade också på att löshoppning är stärkande för unghästar (3-åring i mitt fall) och att hoppa dem på låga hinder inte är skadligt.

Han tyckter att i allmänhet har folk för bråttom med sina unghästar och börjar rida dem för tidigt. Han tycker att man ska stärka dem först och bygga mycket ryggmuskler innan de börjar ridas. Så efter mitt samtal med honom har jag gjort om min planering och skippar tex 3 års testet.

Så, som du ser jag tänker inte hoppa skiten ur min häst, jag vill ha en häst som håller till han är 20 år minst :D

Mvh Jordgubba

Tack ni som svarat! :bow:

Ni som löshoppar unghästar, hur ofta hoppar ni? När ni hoppar studs, hur många hinder började ni med? Samma sak med kombinationer, började ni med 3-kombinationer? Jag menar förstås att hästarna först är löshoppade några gånger och vet vad det hela går ut på!

När jag hoppar studs börjar jag med bommar på marken, gör det alltid vid löshoppning. bom-ett galoppsprång-studsbom-studsbom-studsbom. sen upp med hjälphindret, sen lägger upp första å sista studsbommen och låter den i mitten ligga på backen först. Vidare tar jag upp alla tre studshinder och första hindret också då. Om det flyter på balanserat och fint sätter jag ett hinder till mellan "hjälphindret" och första studsen, då blir det alltså 5 studs. Det hoppar jag 1-3 ggr.
Hoppar just nu 2 åring och hon har fått hoppa 1gång/v i tre veckor. Nu får hon vila ett tag å vi gör andra saker ist.

Man skall helt klart inte överhoppa sina små, men jag tycker det iblant är värre med folk som tror att en häst som gått i en slät mjuk hage tills den blir tre skall hålla:eek:

Tack o bock! Låter som en bra idé, måste provas vid nästa löshoppning!

Lagom är bäst som man säger :D Inte aktivera unghästarna för mycket och inte för lite ;) Hur pass mkt gör du med din/dina unghästar? Hur många dagar per vecka? Hur ofta vila?

Min 3-åring går på lösdrift och kommer att göra det ett bra tag framöver. Inget jag planerat, men den lösningen blev bäst för både mig o pålle. Jag försöker komma ut och "träna"/aktivera honom ett par - tre gånger i veckan. Växlar mellan tömkörning, longering, klättring, promenader, "ridning" (mer sitta o styra) ca varannan vecka och konditionsträning en ggr/månad. Följer med ägarna till stallet när dem åker in o löshoppar sina hästar ca en ggr/månad.

Mvh Jordgubba

Tack o bock! Låter som en bra idé, måste provas vid nästa löshoppning!

Lagom är bäst som man säger :D Inte aktivera unghästarna för mycket och inte för lite ;) Hur pass mkt gör du med din/dina unghästar? Hur många dagar per vecka? Hur ofta vila?

Min 3-åring går på lösdrift och kommer att göra det ett bra tag framöver. Inget jag planerat, men den lösningen blev bäst för både mig o pålle. Jag försöker komma ut och "träna"/aktivera honom ett par - tre gånger i veckan. Växlar mellan tömkörning, longering, klättring, promenader, "ridning" (mer sitta o styra) ca varannan vecka och konditionsträning en ggr/månad. Följer med ägarna till stallet när dem åker in o löshoppar sina hästar ca en ggr/månad.

Mvh Jordgubba

Det brukar var väldigt ind. beroende på hur dom växer men generellt med 3 åring (eftersom det är det du har) så går dom som handhäst när jag rider någon äldre 2 ggr veckan. tömköra 1 gång veckan. Och sen brukar jag träna löshoppning 1gång/v i tre veckor sen vila några veckor sen köra 3 gånger till och skall dom visas på 3 års test tränar jag lite uppställning och att dom kan springa jämte utan att börja spela allan;) . Till sommaren får dom total vila och sommarbete.

Tycker ditt upplägg låter bra. Varför skall du inte visa på 3-års testet?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·
Hoppning Jag har en valack på 3 år. Insutten som 2,5 åring och fick sen vila nov-feb. Därefter har jag ridit in och satt grunderna. Skritt trav...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka