Löshö- hur hanterar ni?!

Caca

Trådstartare
Som rubriken säger; har ni löst hö? Hur hanterar ni det?

Vi kör in löst hö med hjälp av självlastarvagn och "hökanon", eftertorkar sedan med skulltork.

Höet förvaras på slindret och sedan tar jag ner höet till stallet (genom taklucka) mha tjuga. Nere i stallet packar jag sedan i påsar...
Denna hantering är ganska smidig men jag tänkte bara höra om ni har andra tips?:idea:

Vidare kan jag tycka att vårt hö blir väl sönderslaget och därav lite smuligt (OBS ej dammigt). Blir erat också så? Vi har försökt laborera med kortare torktider osv men inte lyckats uppnå någon större skillnad, har ni andra tips?!

Tack på förhand!!!

Sv: Löshö- hur hanterar ni?!

Vi har löshö då vår balmaskin är sönder. Det tas in för hand, ev med hjälp av balmaskinen så det samlas upp i balvagnen. Men avlastningen på logen sker för hand och torkas till viss del med hjälp av fläkten.

Sen står jag där uppe och packar mina påsar och knallar ner till stallet med dem. Förr kastade jag ner hö i stallgången och hade ev ett litet lager i en box så jag slapp ränna upp på logen varje dag, men det innebar ju bara merjobb.

Till nästa sommar ska balvagnen vara lagad, orkar inte med löshö mer! Stick och hamnar överallt och är bara en belastning.

Jag får mitt hö i IKEA-kassar varje vecka :angel:

Ägaren orkade inte bala :D

Ju mer man hanterar varje litet strå... ju kortare och sönderslaget blir det !

Och två stora nackdelar är då att man riskerar dels att få sämre näringsvärden då bladen lätt lossnar och då försvinner mycket näring och dels att det blir mera mekaniskt spill så att skörden blir mindre.

Ju torrare höt är när man tar in det ju sämre tål det att hanteras utan att bli sönderslaget, så därför kan det vara bättre att ta in höt då det har 60-70 % ts (den högre siffran då man torkar höt balat) och torka klart på skullen (minst 84 % ts) istället för att fara runt och slå sönder höt med hövändaren ute på fältet.
Detta ställer högre krav på torken, men näringsvärdet blir ju ofta bättre och man minskar spillet så det kan vara en god investering att ha en fläkt med lite mera "flås".

Man ska också se till att man minskar hastigheten på kraftuttaget till hövändaren ju torrare höt blir, det är bättre att köra långsamt med lågt varvtal - tar det för lång tid på fältet så har man för liten hövändare...

Och sist men inte minst, hökanon är riktigt elak mot höt så om möjligt ta hellre in med tex hissnät eller liknande samt se till att självlastaren inte är försedd med knivar.

Nästan allt hö som jag har sett som har varit taget som löshö har varit väldigt kort och smuligt, i synnerhet om det har varit torkat länge ute på fältet.
Dom gånger jag har sett hö som är taget som löshö men ändå med långa strån så har det varit taget med självlastare utan knivar och man har inte använt hökanon.

Hoppas att ni kan få nån hjälp av detta.

Jag är gammelmodig, vet inte vad hökanon är :p

Men vårt hö har aldrig varit kort eller trasigt. Det är långa fina strån och inte smuligt alls. Så kan nog förstå hur du menar med att hökanon osv tar sönder höet. Dock vänds vårt ca 2 ggr innan det får komma in men det är fint ändå.

Väl inne lastas det av för hand med högaffel, i stora lass åt gången. Surt för mig som ska packa det sen, kan man inte klättra upp överst på höet utan får stå på golvet och packa så är det nästan omöjligt, för det ligger i lager och det undre lagret är svååårt att få loss...

Hökanonen är i princip en rejält kraftig fläkt som man använder för att blåsa höt genom ett långt rör (där alla böjar ska vara av rostfritt stål numera pga av brandrisken) upp på skullen... när höstråna trycks mot alla krökar m.m. som finns på vägen så bryts dom lätt av och då får man lätt ett jättesmuligt hö - ju torrare höt är ju smuligare blir det efter att ha passerat hökanonen.

Det är inte alls särskilt modernt med hökanon, den tekniken slog igenom på allvar på 1950-talet... innan balpressarna gjorde entré.
De flesta som använder hökanon i dag är bosatta i Norrland där lantbruket i många fall är väldigt långt efter sin tid jämfört med hur det ser ut i tex Sörmland eller Skåne.

Har ni prövat med travers som sitter i taknocken ?
Då kan ni ju lyfta upp höt i nät eller gripklo och helt enkelt bara släppa höt där ni ska ha det, så sparar du lite på ryggen och kanske slipper ett par
blåsor i händerna.

Jag har numera balpress med balkastare (som kastar upp balarna på en traktorvagn) och väl hemma åker balarna på transportband upp till skullen. Hela systemet, traktorn borträknad, kostade ca 50-55 000 exkl.moms... men i somras var det värt varenda krona, supersmidigt !

Det känns som att jag har hanterat tillräckligt med löshö...

Slog första/sista höet i juli, ganska sent. Blev vänt ca 4 ggr och hälften av det blev pressat till småbal (10-15 kg). Kvaliteten är jättebra, långa strån och lätthanterligt. Bara att slänga ner från skullen.
Löshöet blev däremot inte så bra. Nu är det smuligt och kort, även om det var samma längd. Tyvärr blev det för många processer innan höet kom upp på skullen. Röret upp fungerade inte, så vi fick ta ett transportband och skyffla upp allt! Gör aldrig om det igen, kan jag lova!
Nästa år blir det balar av allt. Mycket lättare att hantera och så slipper man allt spill och bökande.
IKEA-kassarna tar ca x antal kakor ifrån balarna - klart! :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka