Lösdrigt...Skulle det fungera!?

Domino_s

Trådstartare
Jag har en tanke som har gnagt ganska länge i huvudet nu.

Har 2 syskon, en valack och ett sto. Bägge två har haft fång. Stoet har
lite dålig cirkulation i benen och blir tjock i benen när hon står inne
på nätterna för länge...:crazy: Det blir bättre med lindor, men det är ett jäkla lindanade och farande på kvällarna bara för att linda benen. Hon har även en tendens att bli stel i höfterna under vintern. (Om detta beror på att hon står inne eller pga snön har jag dock inte kommit fram till än.)

Ingen av dem är direkt frusna, men stoet behöver täcke dygnet runt nu då hon är helklippt. Måste ha henne klippt annars svettas hon floder när jag rider.

Valacken är nu filtklippt, men kommer inte vara det nästa år då han dragit på sej en skada som gör att han endast kommer fungera som sällskapshäst i framtiden, alltså får han vara hårig.

Rutinerna i vårt stall ser ut enligt följande Utsläpp 07.00 (08.00 släpper en del på helgerna). In allt mellan 16.00-18.00 (jag försöker så långt det går att plocka in själv dom kvällar dom släpper in 16.00 för att dom ska få vara ute sålänge som möjligt.)

Alltså är dom ute mellan 8-11 timmar per dag. Jag tycker egentligen att minimum är 12 h per dag, helst mer.

Valacken äter ca 4 kg mer än stoet i grovfoderväg. Fri tillgång skulle aldrig funka på dom, stoet skulle rulla fram efter 1 vecka. Men man skulle kunna peta till honom dom extra kilona när man motionerar henne...:laugh:

Jag har mycket liten erfarenhet med att ha häst på lösdrift. Ni som har den erfarenheten, tror ni det skulle fungera att ha dessa två tillsammans i en lösdrift?
Hästarna har levt ihop sedan stoet föddes och är absolut bästa kompisar, dom vet när den andre behöver bara ifred och när den vill ha uppmärksamhet...:laugh:

Har en massa mer frågor som snurrar, men inlägget blir jättelångt då. Så tar det efterhand.

Mvh Domino_s

Sv: Lösdrigt...Skulle det fungera!?

Varför ska dom ha lika mycket? Ge valacken mer på dagen när du tar in och visiterar honom. Fri tillgång behöver man inte ha för att det är lösdrift.
Så gör jag med min, han får vara inne ett par timmar då han äter extra.

Klart det funkar! bara du har en lösdrift där de får gå själva, så får man ju lösa det därefter! Fodra som vanligt, ge extra som du säger tex då du rider den andra.

Jag tror det skulle fungera utmärkt! Har själv en lösdrift med två hästar och har inte fri tillgång då den ena är en ganska så rund minishettis (andra hästen har också några extrakilon på sig), utan jag ger hö till dem med jämna mellanrum. För dessa hästar ha det fungerat bra med att inte ha fri tillgång.

En tanke bara. Har hästen som blir stel i "höfterna" brodd vintertid? Har märkt att min får ett annat rörelsemönster då brodden kommer på. Rider henne på ett annat sätt nu vintertid - mer framåt och mer fart så hon får jobba igenom bakdelen och ryggen ordentligt. Mycket galopp och plumsa i snö.

En tanke bara. Har hästen som blir stel i "höfterna" brodd vintertid? Har märkt att min får ett annat rörelsemönster då brodden kommer på. Rider henne på ett annat sätt nu vintertid - mer framåt och mer fart så hon får jobba igenom bakdelen och ryggen ordentligt. Mycket galopp och plumsa i snö.

Hon är broddad runt om ja, men 2 i varje. Tänkte dock ha 4 i varje när jag skor om nästa vecka. Har aldrig tänkt på att det kan vara brodden...
Det är endast på vintern som hon blir stel. Och det är endast i början av passen, hon är då stelare och lite "segare" än vanligt.

Kanske ska testa att plocka bort broddarna när jag rider i ridhuset...:idea:

Tack för ditt svar! :laugh:

Mvh Domino_s

Vi ger våra hästar foder beroende på väder. Mellan noll och fyra givor som de får i vars ett badkar.

Funkar kanon för oss, vill man ge sin häst mer gör man den utanför.

Min kille stortrivs på sin lösdrift.

Ser ingen anledning varför lösdrift med utportionerad mat inte skulle fungera, sålänge du är säker på/ser till att varje häst får det som är tänkt. Dvs att häst A inte äter mkt fortare än häst B och äter upp hela sin ranson och halva Bs ranson.

Ser ingen anledning varför lösdrift med utportionerad mat inte skulle fungera, sålänge du är säker på/ser till att varje häst får det som är tänkt. Dvs att häst A inte äter mkt fortare än häst B och äter upp hela sin ranson och halva Bs ranson.

Valacken äter fortare än stoet, mycket fortare. Han är den som är lägst i rang så risken att han skulle ta stoets mat är inte stor. Skulle han komma åt några extra strån gör det inget då han behöver mer mat än henne...:laugh:

Mvh Domino_s

Hur fungerar det att ha en helklippt häst på lösdrift..? Förstår ju att man måste täcka för att hålla henne varm. Men finns det andra negativa sidor på det?

Dom käkar en hel del halm bägge två, är lite rädd att stoet ska bli smälltjock, kan man ströa med annat än just halm eller är det kanske så att dom tröttnar på halmen efter ett tag och inte äter lika mycket...

Mvh Domino_s

Jag tycker väl inte att det är riktigt sjysst mot hästarna att börja med lösdrift mitt i vintern (när det är som kallast) speciellt när det handlar om hästar som inte har vana av det sen tidigare och dessutom är klippta.

En tanke bara, är stoet mycket för fet? Tänkte beroende på hur stor lödriften är/ ser ut i övrigt och om man fodrar på olika platser så kommer ju hästarna hur som helst att röra sig mer än vad de gör om de står inne under stora delar av dygnet? De kommer dessutom omsätta mer energi för att hålla sig varma och hålla vakt under dygnet då de aldrig kommer kunna "stänga av" helt om de står ute dygnet runt? Så kanske dina hästar skulle kunna ha fri tillgång på halm/ hö så att de inte behöver frysa medan du ligger i din varma säng, så kan du med gott samvete fortsätta med det ;) vet att jag hade mått dåligt av det...

Det här är bara mina tankar, jag har inga egna hästar som gått på lösdrift. Jag har däremot en kompis hästar som jag såg under flera år (flera gånger i veckan)då de gick på lösdrift.

Jag förstår din tanke om att stoets ben skulle må bra av det. Jag var på en jätte intressant kurs idag med en eguiterapeut (hon föredrog att bli kallad rörelsemakanisk nörd) som behandlade några hästar med störningar i rörelsemönstret (vissa hade även blivit sprutade med syntetisk tuppkam) och redan efter första massage/sterchen blev det bättre, kanske detta är ett alternativ för dig? Det kan ta cirka 6 månader men då har man gått till botten med problemet :) Bara ett tips...

Tycker det låter som ett jättebra alternativ, inte minst med tanke på hennes ben och att han bara kommer gå och skrota. De har ju liksom mer att göra på en lösdrift.
Ang. halmen så gör de ju oftast av med mer energi på lösdrift så har du tur går det på ett ut.

Jag tycker väl inte att det är riktigt sjysst mot hästarna att börja med lösdrift mitt i vintern (när det är som kallast) speciellt när det handlar om hästar som inte har vana av det sen tidigare och dessutom är klippta.

En tanke bara, är stoet mycket för fet? Tänkte beroende på hur stor lödriften är/ ser ut i övrigt och om man fodrar på olika platser så kommer ju hästarna hur som helst att röra sig mer än vad de gör om de står inne under stora delar av dygnet? De kommer dessutom omsätta mer energi för att hålla sig varma och hålla vakt under dygnet då de aldrig kommer kunna "stänga av" helt om de står ute dygnet runt? Så kanske dina hästar skulle kunna ha fri tillgång på halm/ hö så att de inte behöver frysa medan du ligger i din varma säng, så kan du med gott samvete fortsätta med det ;) vet att jag hade mått dåligt av det...

Det här är bara mina tankar, jag har inga egna hästar som gått på lösdrift. Jag har däremot en kompis hästar som jag såg under flera år (flera gånger i veckan)då de gick på lösdrift.

Jag förstår din tanke om att stoets ben skulle må bra av det. Jag var på en jätte intressant kurs idag med en eguiterapeut (hon föredrog att bli kallad rörelsemakanisk nörd) som behandlade några hästar med störningar i rörelsemönstret (vissa hade även blivit sprutade med syntetisk tuppkam) och redan efter första massage/sterchen blev det bättre, kanske detta är ett alternativ för dig? Det kan ta cirka 6 månader men då har man gått till botten med problemet :) Bara ett tips...

Självklart slänger jag inte ut dom på lösdrift nu i vintern, det får bli till nästa höst så att dom hinner vänja sej...:laugh: Resten av den kalla perioden denna vintern får dom fortsätta att sova inne...

Jag får testa ang fodret helt enkelt. Just nu är hon i perfekt hull och kondition, får då 10 kg hösilage (högt TS) och lite halm där det är långt till nästa mål. Inget kraftfoder förutom lite betfor för att få ner mineralerna...:laugh:

Jag har en equiterapeut som regelbundet kollar henne, och jag både strechar och masserar själv. Det är endast första travstegen på vintern jag kan känna av hennes stelhel, + första varvet i galoppen. Efter ordentlig uppvärmning är hon precis som vanligt.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s

Hur fungerar det att ha en helklippt häst på lösdrift..? Förstår ju att man måste täcka för att hålla henne varm. Men finns det andra negativa sidor på det?

Dom käkar en hel del halm bägge två, är lite rädd att stoet ska bli smälltjock, kan man ströa med annat än just halm eller är det kanske så att dom tröttnar på halmen efter ett tag och inte äter lika mycket...

Mvh Domino_s

Nackdelen med helklippt och täckad är att de går med täcke dygnet om. Måste du verkligen ha helklippt?

Du kan ströa med något annat oätbart, inga som helst problem. Sen kan de mycket väl vänja sig och inte vräka i sig med, men om så är så kan du ströa med torv, spån eller 'vad du vill'. Torv kan frysa dock, men det märker du ju isf.

Jag skulle inte ha helklippt. Halvklippt är mycket smidigare och ger fler valmöjligheter.

Jag skulle inte ha helklippt. Halvklippt är mycket smidigare och ger fler valmöjligheter.

Hur skulle det funka med filtklippning (alltså spara ryggen och rumpan) ?

Måste ha henne klippt då hon svettas floder annars även vid lättare träning...:crazy: Ha henne täckt måste jag i vilket fall just pga av hennes höfter.

Mvh Domino_s

Nackdelen med helklippt och täckad är att de går med täcke dygnet om. Måste du verkligen ha helklippt?

Du kan ströa med något annat oätbart, inga som helst problem. Sen kan de mycket väl vänja sig och inte vräka i sig med, men om så är så kan du ströa med torv, spån eller 'vad du vill'. Torv kan frysa dock, men det märker du ju isf.

Jag har funderat på spån i botten och halm över det, skulle dom käka för mycket så fyller jag på med mer spån och skippar halmen...:laugh:

Torv fryser precis som du säger och det blir hårda klumpar, ser inte så skönt ut för dom att ligga på...:crazy:

Hon har täcke dygnet runt nu, fast det byts till nattäcke. Så det skulle inte bli någon större skillnad mer än att hon då har samma täcke istället.

Mvh Domino_s

Hur skulle det funka med filtklippning (alltså spara ryggen och rumpan) ?

Måste ha henne klippt då hon svettas floder annars även vid lättare träning...:crazy: Ha henne täckt måste jag i vilket fall just pga av hennes höfter.

Mvh Domino_s

Mest troligt mkt bättre.

Min shettis är klippt hela halsen, bogen, mellan frambenen och halva undersidan magen. Otäckad.

D-ponnyn klippt lika och kan normalt gå otäckad så utom i skitväder, men blev lite bortklemad under sin konv och går därför täckad. Skulle gärna slippa ha täcke på honom dygnet runt 'alla dagar' vintertid för hans skull.

Så klipp så lite du behöver och täcka därefter rek jag =)

Okey, men det blir säkert super :) Ang. fodring så går det kanske bättre än man tror :) När min nya kom hade jag ångest över hur fet hon skulle bli av att stå på fri tillgång hela dagarna (på grund av att ingen har möjlighet att fodra under dagarna). Men det visade sig att stressen över mat blev mindre och hon kan tugga en stund för att sedan promenera omkring i hagen eller bara stå och vila, kanske din gör likadant? :)

Lyckos dig som bor i "rätt" del av landet där man kan få tag på en equiterapeut som dessutom kommer regelbundet, här har man tur om de kommer upp och tittar på hästen, behandlar och instruerar för att sedan kanske inte ha möjlighet att komma tillbaka igen :(

Okey, men det blir säkert super :) Ang. fodring så går det kanske bättre än man tror :) När min nya kom hade jag ångest över hur fet hon skulle bli av att stå på fri tillgång hela dagarna (på grund av att ingen har möjlighet att fodra under dagarna). Men det visade sig att stressen över mat blev mindre och hon kan tugga en stund för att sedan promenera omkring i hagen eller bara stå och vila, kanske din gör likadant? :)

Lyckos dig som bor i "rätt" del av landet där man kan få tag på en equiterapeut som dessutom kommer regelbundet, här har man tur om de kommer upp och tittar på hästen, behandlar och instruerar för att sedan kanske inte ha möjlighet att komma tillbaka igen :(

Ja, jag hoppas och tror att det kommer fungera fint..:laugh: Det är ju lite det man är rädd för, att efter 2 veckor är min fina tävlingshäst borta och i lösdriften står en förväxt, övergödd minigris...:eek:

Ja, det är verkligen perfekt med min equi, hon bor inte mer än ca 2 min ifrån mej och hon arbetar även via en klinik som inte ligger långt borta + att hon gör hembesök med uppföljning...:laugh: Det känns tryggt att ha hennes kunskap så nära tillhands.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 181
Senast: exotic
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 428
Senast: Piraja
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 279
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka