Lösdriftshäst med nattäcke - när ta av?

danilo

Trådstartare
Ni som har häst på lösdrift och har den täckad över natten, vid vilken temperatur brukar ni ta av täcket på våren? Jag har täckat min nu sedan tidig vinter, men vill ju gärna låta bli så snart det är möjligt. Nu byter hon päls och fäller... Vad skulle ni säga? Vi bor i Svealand.

Sv: Lösdriftshäst med nattäcke - när ta av?

Jag har slutat med täcke på den ena om det inte är blött, snöar eller regnar. Den andra får fortfarande ha på natten för hon har inte så varm päls alls... men har gått utan ett par riktigt torra och varma nätter. Tycker det beror hur pälsen klarar väta, det avgör om de fryser eller ej.

Vad har du haft för täcke under vintern?

Det är lite svårt att säga när man inte känner hästen i fråga, men sålänge det inte regnar, snöar och sådär så borde det väl inte vara några större problem. Jag skulle nog ha väntat lite till, med tanke på hur vädret ser ut här just nu.

Jag har min på lösdrift och jag har haft han utan täcke nu i en vecka ungefär. Det är så soligt och varmt på dagarna nu och nattetid har det varit max -15 så han har fått gå utan täcke.
Det är en varmblodsgubbe som har vinterpäls a´la skogtroll men börjar tack och lov att tappa den nu.
Bor i Norrbotten.

Bor i småland och mina fullblodsdamer (16 och 21 år) har fortfarande täcke nattetid. De tjocka vintertäckena är dock undanhängda för säsongen. Men det här varit neråt 0 grader om nätterna, jag har en termometer som mäter lägsta och högsta temperatur. Har också varit disigt och fuktigt på kvällarna. Tar av täckena på morgonen om det inte vankas regn. I natt har de haft täcken med 150 grams fyllning men kommer nog ta fram de fleecefodrade regntäckena snart. Fyra åringen med björnpäls har inte haft täcke alls (någon gång i sitt liv)

På smhi hemsida kan man se den förväntade nattemperatur och det brukar stämma ganska bra. Mina får nog behålla sina täcken nattetid tills nattemperaturen behagar hålla sig över +5

Senast ändrad:

Min har haft täcke dygnet runt på sin lösdrift hela hösten och vintern, jag plockade av det förra veckan. Har fungerat över förväntan trots att han är ryggkänslig som attan.

För ett par veckor sedan tog jag av täckena på två av de tre tvåårshingstarna som går i vår lösdrift. Den tredje fick ha sitt kvar, men ett tunnfodrat regntäcke ist f vintertäcket, tills i förrgår då jag tog av det efter mycket vånda. Han var nämligen mycket sjuk i höstas, blev rakad på sidorna av bålen när han var på sjukhus och har gått med vintertäcke dygnet runt sedan dess. Men nu åkte täcket av, som sagt efter mycket vånda ...!
Vi bor i Småland och temperaturen har legat på plus dygnet runt i någon vecka nu.
Alla tre är pigga och glada och ser inte det minsta frusna ut. Om det börjar regna och blåsa tar jag på regntäcken igen.

idag gick min naken hela dagen fram till 7 på kvällen
Är filtklippt och gick med en 200-grams vintertäcke över vintern (300 dom riktigt kalla nätterna) men nu nöjjer han sig med ett fleecefodrat regntäcke.

Men man känner ju på hästen när man kan täcka av.
Är den inte helklippt kan man göra det rätt snabbt vid plusgrader eller minusgrader och sol. Känn innanför täcket om hästen är varm även i ett lättfodrat täcke, tänk även att hästen kan ju rugga pälsen om den börjar frysa lite (förutsatt att hästen inte är klippt över ryggen då)

Så nu är det bara täcke nätterna här och om det skulle regna eller blåsa allt för mycket över dagen
Bor då i Blekinge och här är det nollan på nätterna och 7-12+ på dagen

Vilka bra tips om SMHI och annat! :bow:

Hon har haft vintertäcke men sedan ungefär tre veckor har hon regntäcke med hals, det här: http://www.hastprodukter.se/products.asp?catid=11&artnr=600101 . Det är ju inte för någon värme direkt, även om det blir varmare än utan, men är ruggigt bra mot regn.

Det har hon oftast bara på natten, jag försöker åka ut och täcka av så ofta det går (hon bor inte hos mig). Men jag skulle snart vilja ta av helt för att bara täcka på när det väl regnar i stället... Men nu är det några minus på natten, så jag väntar nog då tills efter påsk med att ta av det helt. Kan förresten tillägga att hon är hälften arab och hälften cob, och är ganska tjock i pälsen.

Våra hästar är i regel alltid täckade på natten än så länge, är det bra väder så åker täckena av. Oftast sitter det fleecefodrade på, men idag när det är disigt, lite snö i luften och 0 gradigt så har dom regntäcken. Alla är klippta så dom har inte så mkt päls som skyddar mot väta! Dom nätter som spenderas inne vid extremt dåligt väder så har dom inga täcken alls!

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter