Lösdrifter?

Mia_R

Trådstartare
Jag är lite förvånad att så få unghästägare är intresserade av att hålla sina hästar på lösdrift, i synnerhet ungston verkar det som? :confused: Varför är det oftast unghingstarna som hamnar på lösdrifter, men så sällan stona? Där jag i år har min ettåring är det gårdens egna sto med föl som hon går med, men jag hade önskat fler kompisar till henne. I hingsthagarna är det däremot fullt.

Alternativet för oss verkar vara att ställa henne på stall om hon ska gå med fler hästar, men samtidigt så vill jag hålla henne på lösdrift så länge som möjligt! Jag kan ta in och pyssla med henne lika mycket som vilken annan häst som helst, aktivera hemma och åka på träningar även om hon sedan släpps ut i hagen och det välhalmade skyddet. Hon har fri tillgång på stråfoder, torr och skyddad liggplats och kraftfoder uträknat efter behov, möjligheter att gå ut och in som hon själv behagar och sällskap i hagen + daglig tillsyn.

Vad gör ni själva med era ungston, ni som måste hyra in er och inte har egna gårdar?

Sv: Lösdrifter?

Hej där! Hur är det med "Skorpans" gamla kompis? Bara bra hoppas jag. :D

För några veckor sedan stod jag inför valet att stalla in henne eller släppa henne med fölstona och deras föl på lösdrift. Tills jag bestämde mig så fick hon stå inne över nätterna, men till sist tog jag mitt förnuft till fånga och släppte ut henne. Då var ett av fölstona hemma på stall så det bara blev en "ragata" ;) kvar på lösdriften.
Men nu ville det sig så väl att både lillan och mamman var brunstiga så de blev inget kiv alls. Tack å lov.
Men under vintern och våren så blir de två årsföl och så min tjej. Tycker det är mycket bättre än att hon går med en sur gammal märr som aldrig leker.

Jag tror att det även är viss skillnad på vart man bor också. Inåt "stan" så verkar det vanligare att stalla in, medans det finns fler alternativ utåt landet. Men det kanske inte är så?
Sen verkar viljan att hantera sina unghästar ha blivit större och då främst stona då de oftast är timidare. Såklart är det lättare om man stallar in dem. Men nu spånar jag bara... :D

Hejsan. :D

Jodå, lillan mår som den lilla pärla hon är. :bow: Vi ska lastträna till helgen igen och börja tömköra, hade tänkt göra det redan i somras men det blev för kort med tid. Vi hade gärna flyttat tillbaka, men det blir lite väl långt att åka nu när hon har börjat "lekis". Nu står hon ca tre mil från mig och "bara" ca en mil från vår "nya" märr.

Hon är redan lite resvan, men jag vill inte att hon ska "glömma bort" hur man lastar utan tänker underhålla det för att kunna åka till andra ridhus och miljöträna mer.

Hur långt har du hunnit med "Skorpan?" Jag är väldigt sugen att åka upp och hälsa på er alla igen. :idea:

Vidare världsvan är hon inte än, men gå på trailern är inga problem. Tänkte börja åka med henne snart innan det blir snö.
Annars så står jag också inför att börja tömköra, men vi ska öva lite mer på tygeltag och så innan. Det är ju så svårt för mig att göra saker då jag mestadels är ensam.
Men vi går lite promenader och jag har även provat att ha henne som handhäst, men det var ingen vidare hit... ;)
Förmodligen kommer hon att få vila och smälta all kunskap över vintern så tar jag upp det i vår.
Från början var det ju meningen att hon skulle gått på lösdriften vid stallet så det skulle vara lättare att jobba med henne men shettisen blev för rund. :crazy: :smirk: :o
Det har med andra ord varit lite struligt...
Och det är väl klart att du ska hälsa på! Synd att du inte kan ta med Allegra när du kommer bara. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 007
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 538
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar