Jag har börjat med lösdrift i år och tänker ha mina på lösdrift så mycket det bara går. Har inte riktigt hittat de perfekta rutinerna än, men nu börjar det arta sig.
Jag har hästar som inte kan ha helt fri tillgång på hö, utan jag har gett dem uträknad mängd hö + ett par extra kilo. Oftast har det ändå inneburit att de kunnat äta så mycket hö de vill - de har tillgång till gräs hela vintern också och går gärna ifrån höet för att äta gräs.
Jag har haft lite svårt att balansera foderstaterna riktigt som jag vill, så den senaste månaden har jag börjat med att låta dem stå inne ett par timmar på morgonen, så att den hästen som är tunn får "äta ikapp", han får då lite mer snabbätet foder som pellets, betfor, lusernhack.
Jag har mina hästar på lösdrift fast de är klippta, men då med rejäla täcken. Blåser det för mycket så går de in i ligghallen och står i lä. Ingen skillnad mot att stå i box i kallstall, utom att de kan gå in och ut när de vill.
Jag tycker att lösdriften verkar ha en väldigt positiv inverkan på deras kroppar, de är mjukare i kroppen även om de t ex har stått ett par dagar. Jag tycker att de har gjort rätt bra framsteg i träningen i år trots ganska sparsamt arbete.
Att det sedan är bra mycket mindre jobb med lösdriften (har stooora vinterhagar som jag kan växla mellan varannan vinter = behöver inte mocka utom vid matplatsen och i ligghallen), att det spar en jäkla massa pengar (nu går det max en spånbal i veckan, på box gick det fem) och att jag kan ha SOVMORGON när jag har lust - det är inget som jag skäms över