Lösdrift -vad tänka på?

Nougat

Trådstartare
Hej. :)

Det är som så att jag ska ha praktik inom häst-sektorn på ca.1 år, för att få mer erfarenhet och senare söka in till Hippologen eller liknande.

Och då ska min 12:a hingst och stofölet + mamma häst gå på lösdrift under hösten, vintern och våren. Tillsammans med 2-3 andra 1-åringar + ett sto med föl.

Brukar dem sätta ordentligt med päls om man inte täckar dem?. Hur gör man när halkan slår till, klarar dem sig bra barfota ( fölet och 1-åringen är ju såklart barfota, men funderar på stoet, hon är lite öm barfota -hur tänka med henne? )

Positivt/negativt med lösdrift?. Mina har inte gått på lösdrift innan, så jag är väl lite nojig :crazy:

Sv: Lösdrift -vad tänka på?

Det är sällan man behöver täcka en häst som gått på lösdrift från höstkanten. De sätter päls och om de dessutom har fri tillgång till hö/silage så är det ju så de håller värmen i första hand. Ingen av de uppfödare som jag känner har skor pga halkan på sina ston oavsett om de går på lösdrift eller står på stall.

det enda jag reagerar på, ska du ha en ettåring hingst ihop med ston?
de kommer han betäcka även om det är hans familj.

Jag har täcke på gammelhästen men inte på hennes döttrar. Hästarna har fri tillgång. Hon har skor och brodd runt om. Ena dottern klarade halkan dåligt senaste vintern så hon har skotts och ska få brodd.

Annars så hoppas jag att ettåringen inte är hingst längre för i så fall måste du skära honom innan han kan gå med ston.

Okej, då vet jag lite mer :-)
1-års hingsten går just nu på hingstbete och skärs innan han flyttas till lösdriften.

Kan inte svara på om dina sätter nog med päls det är nog en rasfråga, generellt så är det sällan några problem så länge det är kallt och torrt. Är det blött och kallt så kräver det tjockare päls uppe på ryggen för att hålla vattnet ute. Sen är det inte helt livsfarligt att frysa heller, det gör jag betydligt oftare än kompisens ridskolehästar som är av vanliga hästraser (ej raggsockor). Nu för tiden så är det snarare synd om alla hästar som står i strålande sol i regntäcken. Fri tillgång på grovfoder antar jag att dina ska få och det minimerar ytterligare risken för att friska hästar ska frysa. Jag har haft krasslig häst tidigare som frös ibland på hösten innan vinterpälsen var satt och ibland på våren efter den var tappad vid regnväder.

För mina hästar uppe i Norrbotten så är halkan i hagarna inget problem även när det varit omöjligt att gå utanför. Men en gång har jag spånat och gått i djupsnön när jag skulle ta in för verkning. Det kan ju vara problem om dom föser varandra mkt i hagen.

Vad gäller ömhet så verka inte för mkt under hoven låt hovväggen sticka upp lite grann och ta absolut inte något i sulan eller annat än dött material i strålen. Dött material kan tas bort men det är bättre att lämna det som stötdämpning på hästar som vill bli ömma, om det går det får ju inte bli fickor för skit och lera. Ibland måste man lämna lite för mkt i trakten för att just den individen inte förstår sig på hovinklar och hur hovar SKA se ut, dom är så outbildade och okunniga hästar ;)

Det finns nackdelar med lösdrift men i alla fall jag tycker att fördelarna överväger och för unghästar är det som jag ser det ett måste om man vill få bra häst när de är vuxna. Be någon du litar på att titta till dom om du inte själv har tid. Lycka till

Senast ändrad:

Avgörande är hur bra lösdriften är. storlek, hästantal, lera, ligghall som räcker så att alla hästar kan utnyttja den mm. Du har ju hästar som har olika behov när det gäller foder. Hur löser man det?
Uppfylls dessa krav så ser jag inget problem.
Täcke absolut inte om man inte kan se till hästen varje dag, byta till torrt täcke dagligen vid regn, bra torkmöjligheter. Täcken behöver kollas/ bytas även när det inte regnar då hästar avger fukt, rullar sig vilket gör täcket skitigt och det tar längre tid att torka och obehagligt att ha på sig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 711
Senast: Nougat
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 823
Senast: Korven
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 112
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 887
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka