Lösdrift utan skydd?

W

Warmia

Vet inte hur jag ska göra... Behöver era synpunkter!!!
Har 2 st dräktiga ston som just nu går på lösdrift hemma hos mig med tillgång till ligghall. Men med allt detta regn som har kommit är hagen en katastrof. Så nu funderar jag att köra dessa ston till en stor sommarhage som är delvis skog och rinnande vatten i. Dock finns det inget byggt skydd som är egentligen krav. Mina funderingar är att låta stona gå där tills det börjar bli lite kallare så hagen här hemma blir bättre underlag på. Tanken är att åka dit med en höenselage bal och ställa där så att dom får fri tillgång, ev även en storbal med halm som dom gillar att tugga lite på......
Men jag vet inte än, det är ju detdär med skyddet....... :crazy:

Sv: Lösdrift utan skydd?

Warmia skrev:
Vet inte hur jag ska göra... Behöver era synpunkter!!!
Har 2 st dräktiga ston som just nu går på lösdrift hemma hos mig med tillgång till ligghall. Men med allt detta regn som har kommit är hagen en katastrof. Så nu funderar jag att köra dessa ston till en stor sommarhage som är delvis skog och rinnande vatten i. Dock finns det inget byggt skydd som är egentligen krav. Mina funderingar är att låta stona gå där tills det börjar bli lite kallare så hagen här hemma blir bättre underlag på. Tanken är att åka dit med en höenselage bal och ställa där så att dom får fri tillgång, ev även en storbal med halm som dom gillar att tugga lite på......
Men jag vet inte än, det är ju detdär med skyddet....... :crazy:
Är du bekymrad över hästarna eller lagen? Om det vore juni nu och samma väder (vet inte var du bor, men här har vi 10-12 grader dygnet runt och lite regnskurar), skulle du tveka då? ;)

Carina på Silver Arabians

Jag tänker på hästarna då lagen aldrig skulle hitta dom där nere i skogen. Vi har samma väder som du här och jag vet fortfarande inte hur jag ska göra......
Hur skulle du ha gjort? :confused:

Mycket mat, på med täcken om det behövs och ut med dem. Jag har själv mina ute fortfarande (sex hästar, 7 mån - 22 år, varav tre dräktiga ston), ingen ligghall, men tar in dem 4-5 timmar på dagen så att de får äta kraftfoder och en chans att ligga ner och sova. De överlever... ;) Och bara det faktum att du oroar dig för dem visar på att de förmodligen har det jättebra.

Senast ändrad:

carinaso skrev:
Mycket mat, på med täcken om det behövs och ut med dem. Jag har själv mina ute fortfarande (sex hästar, 7 mån - 22 år, varav tre dräktiga ston), ingen ligghall, men tar in dem 4-5 timmar på dagen så att de får äta kraftfoder och en chans att ligga ner och sova. De överlever... ;)

samma här. skulle ta in dom igår kväll men hästarna totalvägrade, dessutom var det riktigt "varmt" ute så jag lät dom vara ute.... Men ändras vädret radikalt så självklart åker dom in om nätterna.

taccotad skrev:
samma här. skulle ta in dom igår kväll men hästarna totalvägrade, dessutom var det riktigt "varmt" ute så jag lät dom vara ute.... Men ändras vädret radikalt så självklart åker dom in om nätterna.
Ja, det är bara att njuta så länge det varar. Vintern blir lång nog ändå. Jag skulle aldrig bestämma installning, eller utsläpp med för den delen, efter almanckan. Det får vädret styra.

Åh vad skönt att höra, ja nu åker dom imorgon till skogen. Jag tror att dom kommer trivas 100 gånger bättre där än hemma i ligghallen och leran.... Massor av mat kommer det att bli. Tyvärr ingen möjlighet att få komma in några timmar på dagen men blir det super dåligt väder så kommer jag och hämtar hem dom ju! Jag hoppas på att jag tog det bästa beslutet......

Warmia skrev:
Åh vad skönt att höra, ja nu åker dom imorgon till skogen. Jag tror att dom kommer trivas 100 gånger bättre där än hemma i ligghallen och leran.... Massor av mat kommer det att bli. Tyvärr ingen möjlighet att få komma in några timmar på dagen men blir det super dåligt väder så kommer jag och hämtar hem dom ju! Jag hoppas på att jag tog det bästa beslutet......
Ja, det bli nog bra! :) Jag tar in dem mest för fölets och åringens skull. De vuxna klarar sig utan att ligga ner under en period.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 700
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama