Lösdrift - hur mycket mat?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ruski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 805
R

Ruski

Våra isisar går på lösdrift året om. Ska få hö iår istället för hösilage. Hur många kilo hö ska man ge dem vid normalt väder (Skåne)?? De är runda om magarna redan:)...får mat morgon och kväll.

Sv: Lösdrift - hur mycket mat?

Jag tycker lösdriftshästar ska ha fri tillgång på grovfoder dygnet runt.

Vi lägger ut mellan 16-20 kg hö en gång om dagen till våra hästar på lösdrift, två varmblod väger ca 450 och 550 kg. De brukar äta upp det mesta och är i bra hull. de har iof täcken på sig hela vintern.

Det beror ju helt på vad höet innehåller. Det bästa är om ni har ett hö med så låga energivärden att ni kan ge dem fri tillgång, men har ni ett kanonhö kommer de bli smällfeta.

Beror ju helt på värdena i höt!
Men är det ett superhö som sagt så ge dem fri tillgång på foderhalm istället och bara så mkt hö som de behöver!!

Tack för alla svar - vi ska analysera höet så får vi se. Inte lätt när vissa bara tittar på maten och blir tjocka och de andra har svårt att hålla sitt hull...men vi ska nog hitta på nåt...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
663
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka