Lösdrift för häst i träning

Puppan

Trådstartare
Hej! Behöver lite råd och åsikter här...
Är det någon som har erfarenhet av att ha en häst som tränas och tävlas (på lägre nivå, men dock) på lösdrift?
Måste låna ut vår häst ett år och har bekanta vars barn rider bra och är duktiga med hästar, men de har bara tillgång till lösdrift.
Hästen tävlar hoppning på 1,10-nivå så det är inte nån elithäst vi pratar om. Har ändå tänkt att de ska fortsätta träna minst en gång i veckan och kanske tävla några helger då och då.

Först tänkte jag att det var en bra idé men nu börjar jag dra öronen åt mig. De har ingen ordinarie box att ställa in en svettig häst på. Givetvis ordnar det närbelägna stallet en krisbox om hästen gör sig illa, men en tom box som står på vänt jämt finns inte. Alltså måste man lösa det här med om hästen blir svettig efter träningen. Om man inte klipper honom så får man skritta i evigheter innan han blir helt torr så det är nästan inte görligt
Kan man ha hästen klippt? Är det realistiskt att byta täcken och greja så att hästen inte fryser? Vad tror ni?

Sv: Lösdrift för häst i träning

Att inte ha ngn box att ställa hästen i vid behov låter ju väldigt opraktiskt och är inte en lösning som jag skulle uppskatta. :crazy:

Däremot så fungerar det alldeles utmärkt med klippt häst och täcken/täckesbyten om man har en bra lösdrift. Jag har mina på lösdrift och de som arbetar har varit helklippta...

Tack för svaret.
Lösdriften är väl tilltagen - det finns både öppna ytor och en dunge med kullar och träd som ger mycket lä. Givetvis har de även en ligghall.
Det låter bra att det fungerat bra med klippta hästar på lösdriften för din del. Det är nog så det får bli om vi genomför detta. Han blir väldans lurvig annars och då tror jag inte att det fungerar att jobba honom svettig när han inte kan stå inne och torka helt efter avskrittningen.

Fler får gärna berätta vad ni tror och era egna erfarenheter.

Det går absolut att ha hästen klippt. Men, man måste ha lite sunt förnufft då.

Jag har min häst oklippt och täcker dessutom sent just för att jag VILL att han ska sätta päls. Om täket mot förmodan skulle åka av under natten vill jag att han klarar sig till morgonen därpå, för det kan ändå bli väldigt kallt ute nattetid. Nu har jag dock inte varit med om att ett täcke åkt av vintertid men det har hänt framåt vårkanten. Dock inte med min häst.

Men om man klipper bara där hästen brukar bli svettig, och kommer att ha täcke (under magen kan man ju låta vara), så har ju ändå hästen päls på länden och lite andra ställen där den inte bör li för kall - som länden eller liknande. Halsen kan man ju klippa, men då måste man ha halstäcke på hästen vilket kanske förutsätter ett tillhörande vintertäcke. Något som är mer eller mindre ett krav när man har hästen ute året om och har den täckt är att ha MÅNGA ombyten. De går sönder, de blir blöta och allt vad det kan vara. Jag har fler än 2 ombyten till min häst. Har av flera skäl därför regntäcke med fleece/ull/thermotäcke under. Det är oftast regntäcket som går sönder men de är ju också billiga att köpa nya.

Så det är ju ngt man kanske får ha i åtanke. Att det är viktigt att man har ordentligt med fungerande täcken som är anpassade för en klippt häst - även halsen.

Halsen kan man ju klippa, men då måste man ha halstäcke på hästen vilket kanske förutsätter ett tillhörande vintertäcke.

Som jag har förstått deet förlorar hästen knappt någon värme alls i halsen:confused:

*kl*

Absolut! Det fungerar utmärkt!
Det är bra om hästen är klippt om man ska träna och tävla, och så är det förstås bra om man har lite hästvett! :)

Hos oss har vi fem hästar på lösdrift året runt, varav tre stycken tränas och tävlas regelbundet (lokal nivå). Hästarna mår kanon!

Kan man ha hästen klippt? Är det realistiskt att byta täcken och greja så att hästen inte fryser? Vad tror ni?
Jag har stått på lösdrifter och tycker det funkar perfekt! Även för hästar i träning. Men nog är det en fördel att ha en box tillgänglig kan jag tycka...

Dock: jo, det går bra att klippa och täcka även på lösdrift. Jag gjorde det i vintras och vet många som har det så. Det funkade prima för oss.

Jag tycker det låter lite svårt att inte ha tillgång till box.
Som du sa, mitt i vintern klipp o så.

men annars tycker jag lösdrift är bra, hade själv det till min ponny som jag träna & tävla med, hade dock tillgång till stall så :P
kan tillägga att hon gick klippt :9

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 112
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 371
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar