Lösa hundar - vad gäller?

P

Prakas

Jag har tre undringar som jag hoppas att ni hundägare kan bringa ljus över.
Jag är en flitig motionär. Går mycket på cykelbanor, i parker, motionsspår osv.
Jag gillar hundar, om jag känner den vill säga, annars är jag lite försiktig.
Jag möter allt oftare lösa hundar, och undrar över följande:

1: Får hundar gå okopplade under några omständigheter? Om ja, när, var och hur?
2: Hur ska jag påtala att jag ogillar att deras hund kutar fram till mig och gör mig lite orolig och obehaglig till mods?
Jag vill inte fota till hunden, den är ju oskyldig. Ska jag säga något? Blänga?
3: Vad är syftet med flexikoppel? Jag tycker mest att det verkar vara precis som en lös hund, fast det finns ett band man kan snubbla över också.

Jag ställer inte dessa frågor i provokativt syfte, jag vill verkligen lära mig.

Tack på förhand...:bow:

Sv: Lösa hundar - vad gäller?

1: Får hundar gå okopplade under några omständigheter? Om ja, när, var och hur?

Ja om ägaren har sin hund under full kontroll.Exempelvis ska hunden komma på inkallning och inte springa vind för våg.

2: Hur ska jag påtala att jag ogillar att deras hund kutar fram till mig och gör mig lite orolig och obehaglig till mods?
Jag vill inte fota till hunden, den är ju oskyldig. Ska jag säga något? Blänga?
Prova att ta ett steg fram, sätt upp en hand och säg Sitt/Stanna/Gå bort med barsk röst. Och tala om för hundens ägare att du inte vill att främmande hundar kommer fram helt okontrollerat.
3: Vad är syftet med flexikoppel? Jag tycker mest att det verkar vara precis som en lös hund, fast det finns ett band man kan snubbla över också.
Jag Har heller aldrig fattat vitsen med flexikoppel..Tror att det är vanligt att det är smålata hundägare som har det :crazy:

1: Lydiga hundar får gå lösa. Det finns väl fortfarande en period då alla hundar ska gå kopplade i naturen (?) men öht har hundägaren ett strikt ägaransvar och måste ha pli och koll på sin hund om den inte går i band.

2: Be hundägaren koppla hunden! Även om hunden inte är på väg mot dig utan att du helt enkelt tycker att det känns obehagligt att se den lös bör varje seriös hundägare antingen koppla upp sin hund eller hålla den i halsbandet tills du säkert passerat. Hundägare tänker inte alltid på att det finns folk som inte gillar hunden utan det kan behöva påtalas.
Att slå eller sparka på hunden ger inte nån vidare bra effekt. Är du rädd för hundar och inte vill ha dem nära dig finns små dosor som ger ifrån sig ett högt ljud som bara hundar uppfattar. Riktar du dosan mot hunden så vill den inte komma nära dig. Kostar runt 200:-
Är du inte rädd så är bästa sättet att ignorera hunden och bara gå vidare.
Men självklart ska hunden antingen vara i band eller så lydig att den inte stör andra människor och djur!

3: Flexikopplet är jättebra, om man använder det rätt. Det ger hunden lite extra frihet och utrymme trots att den går i koppel. Det går utmärkt att hala in hunden i flexi och det ska man ju göra när man passerar andra.
Min hund kan inte gå lös eftersom hon inte lyder och för att hon jagar precis allt. Hon går i flexi och jag tycker att det är perfekt. Då kan hon gå upp till 8 meter ifrån mig trots att hon ändå "sitter fast".

Tror att det är så att dom får va lösa i skog å mark så länge det inte är "barnkammare" där. Dvs. april-juni?(osäker:o )
Kommer det fram en hund till mig så shasar jag tillbaks den till ägaren, tycker inte att ens hund ska springa fram till andra! Har jag min lös så kopplar jag om det kommer någon, personen i fråga kan ju vara hundrädd. Det handlar om hänsyn tycker jag:smirk:
Flexikopplet har jag aldrig förstått nyttan av, använder det inte;)
Ambra

Jag är inte rädd, tycker dock att det är obehagligt och respektlöst.
Jag hör dåligt, och kommer vovven bakifrån kan det bli "tena-varning" om jag blir överraskad...:crazy:
Jag försöker ignorera hunden i möjligaste mån.

En liten "rolig" episod:
Tog som vanligt en morgonpromenad i spåret, i gryningen.
Eftersom jag morgonen innan sett en älg, så tog jag med mig kameran ut.
Som vanligt dyker de 4 vovvar jag ofta möter upp, med sina ägarinnor långt bakom sig.
Jag fattar mig snabbt, hivar upp kameran och fyrar av en blixt! :idea:
Jäklar vad bråttom de fick till sina mammor....:rofl:

Prakas skrev:
Jag är inte rädd, tycker dock att det är obehagligt och respektlöst.
Jag hör dåligt, och kommer vovven bakifrån kan det bli "tena-varning" om jag blir överraskad...:crazy:
Jag försöker ignorera hunden i möjligaste mån.

En liten "rolig" episod:
Tog som vanligt en morgonpromenad i spåret, i gryningen.
Eftersom jag morgonen innan sett en älg, så tog jag med mig kameran ut.
Som vanligt dyker de 4 vovvar jag ofta möter upp, med sina ägarinnor långt bakom sig.
Jag fattar mig snabbt, hivar upp kameran och fyrar av en blixt! :idea:
Jäklar vad bråttom de fick till sina mammor....:rofl:

Visst är det respektlöst! Vi har en granne som har sin stora hund springande lös. Hon är arg på andra tikar och vill gärna äta upp min tik. Husse eller matte kommer långt efter och har noll koll på hunden. Man vill ju inte skada någon annans hund, men när hon äter upp våra katters foder i vedboden, skiter utanför stallporten och hoppar rakt på mig ute på uppfarten, då vill man gärna hämnas på de slappa hundägarna. :mad:

Hittade detta (SKK)

under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa.

Ang flexikoppel..Jag tycker det är jättedumt koppel. Hunden vet ju aldrig hur långt den får vara. ena gången får den gladeligen springa i väg 8 meter, andra gånger tar det tvärstopp vid 3 meter. En del hundar kan ju vara känsliga på det *ryck* som alltid kommer då matte slår på bromsen. Sen att folk INTE alltid hinner hala in sin hund i tid för den är 8 meter framför gör ju att kopplet är ännu dummare att överhuvudtaget ha. Finns faktiskt hundar som blivit påkörda av bilar för matte/husse inte hunnit *hala* in sin hund i tid. Man kan heller inte korrigera med detta koppel, enbart *hålla emot*.

Adrenochrome skrev:
Hittade detta (SKK)

under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt.
.

Ojdå.... bara lite fel av mig då:o :crazy:

Flexit går ju att låsa och då är det kort, som ett vanligt koppel och hunden kan inte dra ut det. I låst läge bör kopplet vara när man går med hunden bland folk eller i trafik. Så har i alla fall vi det. Och med kort koppel så ska Ester "gå fint". Nu gör hon inte alltid det, men med låset på så kan hon inte dra iväg. Alls!
När man är ute i naturen, i en mindre befolkad park eller på andra lämpliga platser så fungerar det utmärkt att ha lång lina. Lite som att ge ett frihetskommando trots att hunden fortfarande är i lina. Man bör ju också kalla in hunden innan man börjar dra och hala i flexit.

Så jag hävdar fortfarande att flexi kan vara bra. I alla fall för mig & Ester!

Om hunden får gå lös eller inte beror dels på jaktlagen och dels på lokala ordningsstadgor. Jaktlagen har redan citerats här ovanför så det behöver jag inte ta igen. Jag måste också erkänna att jag inte kan den lokala ordningstadgan för Örebro, men jag vet att i exempelvis Karlslunds motionsspår är det kopplad hund som gäller och det oavsett lydnad. Vissa områden kring Rynninge och liknande har också koppeltvång.

Om man inte har lydnad på hunden får den i princip bara var lös där den inte kan störa vare sig andra djur eller människor. I praktiken innebär det inhägnat område eller väldigt folktomt område.

Naturligtvis ska du säga till hundägaren om dennes hund rusar fram. Alla lyssnar inte på tillsägelser, men en och annan gör det. Dessutom brukar de flesta fatta om flera påpekar det olämpliga i att ha hunden springande vind för våg. När hunden är på väg fram kan du prova med att säga stanna eller sitt med myndig röst. Det fungerar på en del. Om hunden struntar i det och ändå kommer fram är det smart att stanna, om hundägaren finns i närheten. Finns ingen ägare kan man bara gå på och så får väl hundägaren leta efter sin hund bäst de vill. Jag har haft en Grand Danois i släptåg en hel promenad och det var inte populärt hos de två hundar jag höll i kopplet, men hade jag stannat så hade de rykt ihop.

Om du ränner runt i skogarna kring Varberga, Oxhagen eller Karlslund är risken stor att du stöter på mig och min lösa hund, men hon går definitivt inte fram.

:rofl: Haha...du nämner ju mina tre stadiga promenadstråk!
Karlslund så länge det är barmark, runt varbergaskogen när det inte är barmark! :D

Hehe, där knatar jag runt varje kväll ju. Ser du någon påpälsad typ som fjantar runt med en Rottweiler så är det jag.

Prakas skrev:

Har samma undran!

För ett par år sedan cyklade jag till jobbet och hann i allra sista sekunden se att matte/husse gick på ena sidan vägen och hunden på andra med flexikopplet rakt över vägen!
Jag fick lov att stanna medan hunden halades in, men husse/matte sa inte ett ord till mig.
Promenerar man med hund på en ofta använd gång- och cykelväg måste man ju hålla hunden under uppsikt!
Det är inte första gången jag sett flexikoppel användas så, tyvärr.
Därför har jag inte flexi på Izor när vi promenerar.

Mitt gotroll bryr sig inte om människor han möter tack och lov, men jag gick ofta runt en sjö där det var massvis med folk jämt så jag använde koppeldosa med lång lina.:smirk: Men min hund gillar att springa omkring och jag tyckte att det var onödigt att han var lös. I tron att han var lös gav han gärnet framåt full av bus och jag mitt dumma nöt hojtar "du sitter fast" precis som att han skulle förstå det.:D Kopplet dumpade jag snabbt när jag insåg att det är jätteobekvämt att hålla hårt i när man möter någon ilsken plutt:rofl: och min hund drar. Tacka vet jag läder...

16 § Trots det som föreskrivs i 6 § första stycket jaktlagen (1987:259) får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande:

*Hund som
förföljer vilt efter
älg
den 21 aug. - den 31 dec.
eller den senare tidpunkt då jakten skall vara avslutad

*björn
den 21 aug. - den tidpunkt
Naturvårdsverket särskilt beslutar

*hjort och rådjur
den 1 okt. - den 31 jan. eller
den tidigare tidpunkt då jakten skall vara avslutad

*vildsvin den 1 aug. - den 31 jan.

*rödräv den 21 aug.-den 15 mars

*lodjur den 1 feb. - den 31 mars

*grävling mårdhund, tvättbjörn
den 1 aug. - den 31 jan.

*annat vilt
den 21 aug. - den 28 (29) feb.
eller den tidigare tidpunkt då, jakten skall vara avslutad

*Hund som inte förföljer vilt efter fågel
den 16 aug. -den 15 apr., i
Värmlands, Dalarnas, Gävleborgs,
Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län,
dock t.o.m. den 30 apr.

*annat vilt
den 21 aug.-den 28 (29) feb.eller den senare tidpunkt då jakten skall vara avslutad

*Hund som används vid jakt under jord efter
vildkanin, mårdhund
den 1 juli-den 30 juni

*rödräv mink, mård, grävling
allmän jakttid samt jakt enligt, bil. 4 till denna förordning

Så det finns helt lagliga undantag vad det gäller jakthundar..

:rofl: :rofl: :rofl:

Nja..Inte enligt jaktförordningen i alla fall..
Fast kanske ur hundens synvinkel :angel:

Usch, läs detta om en okopplad hund som sprang ut på isen: LÄNK
Tycker synd om matte/husse, tro det eller ej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka