Lösa hästmagar

Fendi

Trådstartare
Vill ha lite tips om hur man skall stävja en lös mage på en shettis. Har testat bakteriebalans, fil, vad skall man göra. Hur snart torkar en liten häst ut? Han är pigg för övrigt och äter och dricker. Veterinär skall höra av sig.

Sv: Lösa hästmagar

Jag hade samma problem med den shettis jag ägde förut. Då var det proteinet som var för högt i höet. Men lite senare skördat ängshö blev han fin igen.

Kolla vad som kan vara fel med din shettis.

Har samma problem med min, så jag ska skicka in ett parasit prov nu och få det testat så hon inte bär på nått sådant!

Det viktigaste är ju förstås att ta reda på orsaken (men det antar jag att ni håller på med eftersom vet skulle höra av sig?)
Ang. uttorkningen så kan det gå rätt så fort om diarrén är riktigt svår. Gör nyptestet och håll koll. Syns oftast även runt ögonen vid den tunna huden som blir rynkig om de har för låg vätskebalans.

Min ena häst hade problem med diarré ett tag som berodde på hösilaget. (trots oerhört försiktig övergång) Och trots att det togs bort så ville inte magen stabilisera sig. Provade först med Krafts mag & tarm (innan det blev så akut) men det lindrade bara lite, och högst tillfälligt. När det sedan började bli liter mer allvarligt så fick jag nått preparat utskrivet av vet. Men det hjälpte bara lite grann.

Sedan provade jag (efter tips fr denna sidan trots att jag kände stor skepsis) på Proviva. Gav 1½ eller 3 dl om dagen (kommer tyvärr inte riktigt ihåg) och gav 3 flaskor sammanlagt (enormt mkt billigare än tidigare preparat) och han blev super-super-bra!!!:love: :love: Och höll sig helt bra. Det räckte med de 3 flaskorna. Från att ha sprutat om honom så blev han på bara ca 2v helt återställd och fick en helt normal mage!

Provade sedan med samma fantastiska resultat på min andra häst när den fick fång!

Så Proviva kan jag riktigt varmt rekommendera. Jag körde den vanliga humandrycken (nypon -hästarna älskar den) men det finns även en djurvariant. Men den är mkt dyrare att ge (så prova därför den vanliga först)

Hoppas det blir bra! (höll på skriva "löser sig" men tyckte inte riktigt det passade i sammanhanget:D )

Hej ! Vi har provat det mesta på våran kille .Fil,loppfrön , mag och tarmbalans, tagit bort havre, betfor, han äter torrhö . Vet. tror inte att det är något allvarligt ( säger att det finns hästar som "bara" är lösa i magen på höstern/vintern) Det kan vara ngt som dom äter ute .
Nu har vi provat Probiotika. Han blev jätte fin i magen ,tog ca 1 vecka .Tyvärr så är han skadad och äter nu sin andra omgång med metacam ,så magen är inte i form just nu . Men mellan omgångarna med metacam så har det inte runnit alls. Så väntar med spänning hur han är i magen då medicineringen är färdig.

Intressant.
Mina hästar blev jättelösa nu på hösten och inget har funkat än så länge!

Men jag tror att det är nått de får i sig i hagen för de var likadana förra hösten!

Vad är Probiotika? vart får man tag på det?

Ett medel som kan hjälpa är Probimin.

Probimin finns på:

http://www.top-speed.se/present.htm

En burk med frakt går på under 500 kr. Räcker länge. Används mot t ex fånghästar och nu mot eksemhästar. 1-3 tsk i maten varje dag.

Vad för sort hade du till hästen av proviva? Var det yougherten eller filmjölken? Vilken smak tog du? Hur mycket gav du om dagen. Jag har ett 2 årigt halvblod som behöver det där.

Min veterinär rekommenderar Proviva Active. Finns på 700 ml förpackning. En dryck, brukar finnas bland juice och nyopnsoppor och sånt. Active innehåller betydligt fler av de duktiga bakterierna som man vill åt, än vad vanlig Proviva gör. Till mitt hbl (600 kg) har jag blivit ordinerad 1 paket om dagen, delat på morgon och kväll. Det går inte att ge för mkt, det är plånboken som begränsar. Mina hästar älskar det när de väl vant sig, och det luktar jättegott i hela stallet...

ankic skrev:
Hej!
Har beställt det på www.equimins.se.
Burken kostar 318 kr men det blev 500 med alla avgifter (men värt pengarna om det har effekt)

Jag beställde 2 burkar, med frakt blev det 800 kr. En burk + frakt från Topspeed kostar 430:-.

Tillägg. Burken räcker mycket länge..... efter 1 månad var halva burken kvar sade en häst-granne. Tror detta är det bästa ekonomiska samt för hästen.

Är det sånt som människor äter? Som finns typ på ICA?

gejsa skrev:
Vad för sort hade du till hästen av proviva? Var det yougherten eller filmjölken? Vilken smak tog du? Hur mycket gav du om dagen. Jag har ett 2 årigt halvblod som behöver det där.

Sorry att jag missat ditt svar!
Nej, varken yoghurt eller fil (finns det?) utan nyponsoppan (som även finns i smakerna blåbär och jordgubb)

På hästen med diarré har jag för mig att jag gav endast 3dl om dagen fördelat på två fodringar. Men man kan ge mer än så om man vill.

OM ponnyn kissar normalt så dricker den förmodligen tillräckligt mycket för att inte bli uttorkad.

Börja med att kolla upp så att den inte har parasiter elelr något.
När du vet att SÅNT är okej är min rekommendation att du försöker få tag i Protexin, som är frystorkade tarmflorebakterier från friska hästar.
Mitt halvblodssto har alltid haft en känslig mage och gissningsvis var det en av bovarna i dramat när hon fick fång (i somras och året före det). Jag fick (nåja) en burk Protexin av min distriktsveterinär när hon var dålig i somras. Och jag garanterar att hon har ALDRIG varit så bra i magen i hela sitt liv som hon var när hon gick på det! (egen uppfödning) På henne stabiliserade sig magen direkt!

Tack snälla för svaret. Han står nu på Ultuna för utredning. Jag är ju också orolig för fång. Vi får se vad de säger. Jag har kollat hans journal från de som haft honom tidigare. Han blir alltid dålig på hösten stackaren.

Håller med Balderum! Prova Probimin! Jag köper det för 300 kr. på hästklinik! Funkar bra för lösa magar o kolikmagar!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
Senast: AbCdE
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat