Sv: Lösa hästmagar
Det viktigaste är ju förstås att ta reda på orsaken (men det antar jag att ni håller på med eftersom vet skulle höra av sig?)
Ang. uttorkningen så kan det gå rätt så fort om diarrén är riktigt svår. Gör nyptestet och håll koll. Syns oftast även runt ögonen vid den tunna huden som blir rynkig om de har för låg vätskebalans.
Min ena häst hade problem med diarré ett tag som berodde på hösilaget. (trots oerhört försiktig övergång) Och trots att det togs bort så ville inte magen stabilisera sig. Provade först med Krafts mag & tarm (innan det blev så akut) men det lindrade bara lite, och högst tillfälligt. När det sedan började bli liter mer allvarligt så fick jag nått preparat utskrivet av vet. Men det hjälpte bara lite grann.
Sedan provade jag (efter tips fr denna sidan trots att jag kände stor skepsis) på Proviva. Gav 1½ eller 3 dl om dagen (kommer tyvärr inte riktigt ihåg) och gav 3 flaskor sammanlagt (enormt mkt billigare än tidigare preparat) och han blev super-super-bra!!!
Och höll sig helt bra. Det räckte med de 3 flaskorna. Från att ha sprutat om honom så blev han på bara ca 2v helt återställd och fick en helt normal mage!
Provade sedan med samma fantastiska resultat på min andra häst när den fick fång!
Så Proviva kan jag riktigt varmt rekommendera. Jag körde den vanliga humandrycken (nypon -hästarna älskar den) men det finns även en djurvariant. Men den är mkt dyrare att ge (så prova därför den vanliga först)
Hoppas det blir bra! (höll på skriva "löser sig" men tyckte inte riktigt det passade i sammanhanget
)