Lösa benbitar

FT_ryttare

Trådstartare
Ni som har varit med om lösa benbitar i bakknäna.
Kan ni berätta hur era hästar funkat efter operation.

hur lång konvalecens ?

Sv: Lösa benbitar

FT_ryttare skrev:
på andra ställen då...
hur lång har konvalecensen varit..

Jag har opererat två hästar i totalt fyra haser, boxvila tills man tagit stygnen, två veckor i liten hage och sen fick vi börja sätta igång igen i samband med att de började gå i stor hage igen.

Båda dessa hästar var unga och hade inte fått några problem av sina benbitar.

Hästen min har lösa benbitar i vä. bak has. Har inte haft några problem med det så att lägga han på operationsbordet kommer inte att göras, om inte det skulle bli nödvändigt. (tävlas och tränas)

Har dålig vana vad det gäller lösa benbitar. Undrar vad som kan hända med en häst som har det...

OCD i bakknäna är ju tyvärr mycket allvarligare än det vanligare OCD i haserna. Prognosen vid operation är inte alltid så god, men det beror väl också på hur allvarlig OCD det rör sig om. Vi hade en treåring som vi fick ta bort pga detta.

dessa bitar ..2 st . ska ligga vid rullkanten... vad nu de e..*anatomi kunnig* inte!

Min gamla häst fick vi ta bort pga lösa benbitar i bakknät. Han hade inte blivit bra efter operaton iaf för han var 16 år och min vet rådde mig till att ta bort honom innan han fick ondare så han finns nu uppe i trappalanda. Hoppas bara på att din häst inte ska möta samma öde som min gjorde. Ska hålla tummarna =) :)

är inte min häst..
jag funderar på o köpa den här hästen.. men vet inte hur jag ska göra.
men tror inte jag vågar chansa

Oops, svarade först tills jag insåg att du underade om bakknäna, men min opererades ju i hasen.:o

ja men ja är intresserad av alla sorters benbitar..
kan behöva de längre frami tiden =D
men hittills är min slutsats att de är svårare med knän

jag vet ingenting om knän, men vår ena häst opererades i hasen i januari förra året. Till sommaren tävlades han i lättare westernklasser o busade i skogen med oss som vanligt. Vi tog det lugnt med igångsättningen så 6 månader tog det, om vi följd veterinärens förslag så hade han vart igång ännu tidigare, men vi tar det alltid lite extra lugnt.

Jag minns inte riktigt hur länge, men jag tror att han stod i boxhade i ca 6-8 veckor. han var inte nöjd o fick äta lugnandse när vi skulle rida eller gå med honom. O han är egentligen världens slöfock :smirk:

inga komplikationer alls!:)

Hej!
Har en häst som nu är 14 år, opererades som 4-åring för lös benbit i knäet. Han funkar toppen som ridhäst, men visar lite reaktion på böjprov.
Du skrev att du funderade på om du skulle köpa hästen... varför chansa när det finns så många fina friska hästar till salu?? :)

nu har jag pratat med en erfaren veterinär på området och beestämt för att inte chansa. även fast ja fick en bra deal.
Så nu letar jag vidare i djungeln.

Bra, det finns ju som sagt hur många hästar som helst i landet! Inte kul om det bara blir en massa komplikationer..

Min fick i konv. 10 dagars boxvila, 10 v. paddock och 10 v. hage.
Bägge bakkotorna.

Hej

Min nyinköpta häst visade sig ha lös benbit i en av framkotorna.
Opererades bort och är helt återställd.
Konvalecens från operation till fullt igångsatt 4 månader

Medryttarhästen hade lös benbit, runt bakknäna tror jag.
Han är som vilken häst som helst nu! Rids och visar ingenting.:)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 395
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025