Empalie

Trådstartare
Idag när vi var ute med hästarna märkte jag att den lille shettisvalacken på 2,5 år blöder lite ur munnen. När vi kommer tillbaka kollar jag närmare det har då slutat blöda men den ena av de två främsta tänderna blöder det lite från jag känner på den och den är lite lös. Alltså när jag nuddar nederdelen så vickar tanden pyttelite, den är alltså inte mycket lös men ändå lös. Ringde vet som sa att jag skulle avvakta och kolla senare igen. Nu ikväll när jag kollade så blöder det inget och tanden sitter därden ska men vippar fortfarande lite när jag rör på den.

Har aldrig varit med om detta, vad göra?????

Sv: Lös tand

Du ska inte göra någonting i nuläget. Det är helt normalt att dom tappar tänderna, han kommer att fälla dels de två mitt fram och dels de främsta kindtänderna både uppe och nere nu till våren som 3-åring. Möjligtvis kan du hjälpa till att dra bort tanden om den bara hänger i en skinnslamsa eller något och är i vägen när han äter. Jag brukar alltid slänga en kik in i munnen på dom om dom slutar att äta eller "travlar" med maten. Har oftast berott på att dom håller på att fälla någon kindtand och dom kan vara väldigt vassa i kanterna i det som suttit mot roten och sticker på så vis i tandköttet innan dom tappat tanden helt. Då har jag stuckit in handen och dragit ut den för att underlätta.

Jomen gud visst är det så, var länge sedan jag hade unghäst men nu kom minnet tillbaka, blev bara så rädd och tänkte egentligen inte alls på hur gammal pållen är:)

Lätt hänt! :D För några år sen skulle jag visa min ena uppfödning på hingstpremiering och jag hade problem redan innan med hullet på honom. 2 veckor innan visningen slutade han äta helt och jag fick nästan panik, såg framför mej hur han tappade allt och jag skulle få visa ett vandrande skelett:(. Han åt inget kraftfoder och bara något enstaka höstrå som han stod och travlade med länge. Då dök tanken från bakskallen upp att jag någonstans vid ett samtal med en stor uppfödare året innan hört hon säja att "bara dom inte tappar tänderna i samband med visningen, det ställer till det"...Öppnade genast munnen på gossen och där dinglade en sylvass tand i en flik tandkött som stack honom så fort han tuggade. Drog genast ut den och sen tog det inte lång stund förrän han åt som aldrig förr! *S*. Skönt när man kommer på felet, även om man blir lite förbannad på sej själv för såna hjärnsläpp.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 205
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
2 045
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 619
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka