Lös i magen

Litenvit

Trådstartare
Vår ponny blev dålig i magen i slutet på en Metacam-kur.
Väntade några dagar efter kuren var avslutad men hon blev inte bättre. Köpte Kraffts Mag-Tarm pulver och det har hon nu fått i fem dagar.
Hon är något bättre men ändå lös...

Finns det några andra huskurer att ta till?
Veterinären verkade inte bekymrad av det jag berättade men jag börjar känna att hon borde bli bra snart, det kan ju inte vara så bra för hästen att vara dålig i magen så länge?

Hon äter samma hö som hon gjort hela vintern så det har inte varit något foderbyte i övrigt som kan ställa till det.

Sv: Lös i magen

Hej

Har egentligen inget jätte bra råd att ge förrutom att du måste nog ge det mer tid att stabilisera sig i magen igen.
Jag har oxså gett mag och tarm och det kan ta upp till 14 dagar innan det blir helt ok igen.
Så länge hästen verkar pigg och okej så kan du nog slappna av och avvakta.

/B

Näe jag gav min häst Metacam eft op sa vet att jag var tvungen att ge mag-tarm hela tiden hon fick med.Har du gett din häst det under medicineringen?.Annars kanske den blivit dålig i magen pga det,att den inte fått mag-tarm.Medicinerar en ponny just nu med Finadyne,likadant där att vet bett mej ge mag-tarm.Bara en tanke som slog mej.Hoppas den bättrar på sig snart.Jättebra att du börjat med m&t nu.

Har du provat bakjäst? Det gör underverk för min shettis som har väldigt lätt för att bli lös i magen. Det finns andra trådar här på buke, om du vill läsa mer om bakjästens effekt på hästmagar.

bakjäst!
min häst blir lös lite ibland och bakjäst ger resultat på bara några dagar...
läs mera i andra trådar.

Ett par deciliter Proviva gav vi pålle när den fick en kur med butta. Det var veterinären som tipsade. Kanske kan vara nåt?

Jag kan rekommendera Pro Equo. Vi fick det rekommenderat på klinik då vår häst blev risig efter medicinering.

Jag kan faktiskt också rekommendera Pro Equo. Funkade super för mig med min förra ponny!
Mag och Tarm har faktiskt också funkat bra för mig, men hästar är ju olika.

Tack för alla svar!
Ska se om något funkar på vår ponny. Nu har ju hagen dessutom tinat upp och ponnyn går och rotar och äter gammalt guckligt snusk ur marken. Det lär ju inte hjälpa magfloran direkt...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 923
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur