lös i magen

9

90natta

hej!
min hon kanin är lös i magen och har varit det en längre period:( jag vet inte vad jag ska göra?? hon har inte ont eller något sånt:crazy:

Sv: lös i magen

Det kan inte vara så att du ger henne för mycket grönsaker? Eller ändrat matvanorna på annat vis kanske?

vi har haft tre olika matmärken...testat om det blir bättre, men de blev det inte.....hon får en grönsak varje kväll:crazy: oftast morot

Min kanin har precis samma problem som din för tillfället. Imorse var hon mer lös i magen än tidigare, men hon bajsar ju vanligt bajs med. Hon verkar inte heller må dåligt utan äter och busar och är pigg och glad ändå.

Jag har hört att man skall plocka bort grönsakerna helt och låta kaninen äta bara hö ett tag. Jag ska prova det nu igen. Oftast blir min kanin bra i magen ett tag men sedan blir hon lös igen, så jag vet inte heller vad jag ska göra riktigt. Men hödiet ska min kanin få ett tag nu, tills magen blir bra igen. Jag ger henne även lite Fibrex ibland för det har jag läst här tidigare att skall vara bra för magen eftersom det innehåller så mycket fibrer så det ska min kanin få istället för torrfoder nu.

ge inga grönsaker på ett tag, så ordnar det sig nog.
du kan plocka bort pelletsen och så med, och bara ge hö så att magen får "fixa till sig". :)

jag har haft henne på diet att bara få hö och vatten.... problemet blir bättre men inte helt:crazy:
Men hon magrar så fort då:cry:

hon får den maten i äffären ( zooman?? )

har bytt försiktigt till djuraffärens blandning..

hon älskar pellest..blandar i den ibland från djuraffären

Testa, som ovan nämnt, att hålla henne enbart på hö och vatten och se om det ger nåt resultat.

I övrigt så har jag hört att kaniner kan få matsmältningsproblem ifall de inte får minst 3 olika sorters grönsaker/dag.. Kan det vara kopplat till något sådant?

Förresten, vad är det för foderblandning från djuraffären du ger henne? I regel är sådana där foderblandningar man kan hitta lite varstans inte alls nyttiga.. Kaniner har en tendens att dessutom sortera ut det som är fett och gott, vilket är ett problem då kaniner lätt blir övergödda. En kanin klarar sig oftast fint enbart på ett bra hö, grönsaker och vatten. Vill man lägga till någonting så är ett bra pelletsfoder i små mängder att föredra.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama