Lös i magen

C

CrazyPiggelin

Skulle behöva lite råd och tips på vad jag kan pröva ge min häst för kraftfoder då hon är väldigt lös i magen.

Hon verkar vara den lite mera stressade typen. Just nu är hon helt kaos hon kan inte stå still och vet inte vad hon ska göra när hon är själv.

just nu äter hon hö, korn och havre. Ger henne ca 2 dl torr betfor uppblöt.

har prövat med k***t grund men de blev de nästan värre av. Nån som har tips på mat som kan vara lite lugnande för magen och "torka upp" lite.

Sv: Lös i magen

Min häst var alltid lös i magen förut - tills han fick fång och foderstaten ändrades radikalt. Nu får han hö (tyvärr dåliga värden), lusern hackad strå (prima foder !!), vetekli och lite aspbark + magnesium. Nuförtiden är hans bajs för det mesta bollar och väldigt sällan "blaffor".

Jag skulle nog prova att ta bort kraftfodret helt, och om gräset ännu inte räcker till ge lite lucernhack.

tott skrev:
Min häst var alltid lös i magen förut - tills han fick fång och foderstaten ändrades radikalt. Nu får han hö (tyvärr dåliga värden), lusern hackad strå (prima foder !!), vetekli och lite aspbark + magnesium. Nuförtiden är hans bajs för det mesta bollar och väldigt sällan "blaffor".

Lite nyfiken :angel: Vad fick han för foder innan?

Havre + hö + under en period betfor och under en period torrt hösilage (och hö).
Han har aldrig fått några konstigheter och aldrig några enorma mängder av någonting.
Han var lös i magen då jag var och provred 1997 och han var mer eller mindre lös i magen tills för 2 år sedan.

ta bort betforen det är på vissa hästar lösgörande.Även en sådan enkel sak som att hästen inte är ordentligt avmaskad kan göra så att det blir lös avföring eller att den får för mycket kraft och för lite strå foder även ensilage och hö ensilage kan vissa hästar reagera på genom att bli lösa i magen ,magsår är en annan sak som kan ställa till det ordentligt med avföringen men det finns bra tarmflora preparat som man kan köpa via veterinären och testa om det hjälper oftast så stabiliseras tarmfloran efter en månad med den pelletsen och det kan gå bra att fodra som vanligt igen använde själv det till en häst med magsår och väldigt lös mage och behövde inte använda det mer än i en månad för sedan var han stabiliserad i magen och kunde sluta äta det .l

Min nordis har liknande problem. Han har extremt känslig mage. Fick råd av veterinär att bara ge honom betfor och det fungerade bra på honom. (en kompis häst blir dock bara sämre av betfor)
I dagsläget äter han hö, betfor, kornkross, vetekli och b-vitamin vilket också går bra (kan säga som så att det märks så fort han inte fått b-vitamin), kanske något för din lilla häst oxå? Kan ju börja med att ta bort kraftfodret....och ge grovt hö så det blir lite mera struktur.
Förresten är din häst farlig på att slicka på saltstenen?! Fransen kan inte ha fri tillgång på saltsten för då hjälper inte ens b-vitaminerna....
Lycka Till!!!

Senast ändrad:

Vi har faft problem med våran ponnys mage till och från i 2år. Vi har provat mycket olika lösningar ( mag& tarmbalans.a-fil +tagit bort betfor ) För ca.2månader sedan var jag påväg att be vet. ta prover . Men tänkte först att jag tar bort havren ( hade aldrig provat att ta bort den helt ,utan bara minskat) efter 3dagar så var han bra i magen och har inte haft någon tedens till att det runnit sedan dess. Nu äter han krafft grund .
Ett tips att prova .

Min A-ponny bajsade ko skitar tills att vi märkte att hon blev jätte sjuk och inte ville äta och hade kolik symton (väldigt lite) gick en runda till ett stuteri och hon fick en kramplösande spruta och senare på kvällen så hade hon bajsat och halva var av jord. efter det så är hon inte lös längre. Så du kan ju prova med att köpa loppför som finns att köpa i vanliga mataffärer, det är det ända billiga som tar bort sandkolik.. MVH Emma

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 275
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama