Lös häst på vägen...

tinafinis

Trådstartare
Nu när jag körde till jobbet var det en lös häst på vägen. Trodde det var en älg och jga fick bromsa in hårt.
Den gick där o lulla.
Jag körde in vid ett hus och hämta folk. Fler bilar hade stannat.
I mörkret körde många bilar förbi jättefort och jag blev helt skakis.
Dom jag hämta sprang bort till grannhuset som ägdehästen o tack o lov var dom hemma.
Hörde hur hästen sprang neråt vägen. Flera bilar stannade o började blinka även jag hade satt på varningsblinkers o ställt mig på vägen.

Min hjärna slutade att fungera upptäckte jag. Kunde inte komma på att hur man stängde av bilen, hur man satte på varningsblinker samt att man kan ju ha bilen avstängd då man har dom igång.

Tack o lov gick allt bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ägaren var allt lite nervös. Jag sa till dom om dom inte kunde ta i hästen under natten det skulle dom.
Den hade ingen jättehage att gå i.

Usch.... hur ska man träna på det, att hålla sig lugn och kunna arbeta lika koncentrerat trots man är i stress??
Tips?

Ville bara skriva av mig lite.

Sv: Lös häst på vägen...

Ja, du att behålla lugnet är inte alltid så lätt. Jag tror vi som människor reagerar olika i olika sitationer. Din personlighet kanske är av den rationella typen vid kris/akuta saker, absolut ingen kritik utan vi är olika. Har inga bra tips, förutom att vi är olika och det är bra det, tänk vad trist ifall vi alla reagerade likadant.

Jag var på väg hem från stallet för några år sedan, körde lugnt och blev ikapp sprungen av en häst utan ryttare men med sadel och träns.
Hästen var absolut inte stressad utan joggade mer eller mindre. Vevade ner rutan och sa hej hästen vad pysslar du med, tog tygeln bromsade samtidigt bilen lugnt och sansat. Hästen stannade snällt varpå jag gick ut och pratade lite med honom,,, Ledde honom sen till kiosken i samhället där dom kände igen vems häst det var så dom ringde till stallet och vips så kom ägaren (som hade trillat av) och hämtade honom. Kanske inte att rekommender att man fångar en häst genom sidorutan, men så reagerade jag :angel:

/B

Haha, det kallar jag att behålla lugnet :p Det är nog inte många som kontrollerat en häst och en bil samtidigt :D

Hej
Jag körde inte fort, hade just passerat ett fart gupp. Sen efteråt så blev jag själv lite fascinerad över mitt lugn, men som sagt vi alla reagerar olika under stress sitationer. ;)
/B

jag är nog av den "hettsigare" typen tyvärr. Vilket jag arbetar på.
Men alltså, adneralinet bara flög på mig.
Inget fungerade ju i hjärnan!!!

*knapplån*
Vaknade imorse av att maken sa: Öh Kristall lallar runt i trädgården o Dorri ser jag inte..:o
Som tur var var han också kvar i trädgården o jag är glad att vi hängnade in den i somras:) Dock var det ju öppen grind men det hade de inte märkt. Är också jätteglad över viltstängslet för jag tror att speciellt Dorri som är mörkbrun skulle stryka med direkt om han gick ut på vägen...

Tråden hade "fallit isär" på två skarvningar - alltså skarvsatser man köper. Tycker jag är lite skumt. Ska man behöva gå o efterdra dem ibland, eller?

För att klara att arbeta lugnt o metodiskt i en stressad sitaution behöver man öva den, oftast många gånger. Därav tex brandövningar m.m. då gör man om det man gjort helt enkelt.

Ett annat sätt kan vara att tänka igenom olika sitautioner innan. Så att hjärnan har planer för olika sitautioner o kan återkoppla till det när adrenalinet pumpar.

Jag är sjukligt lugn i krissituationer. Mitt lustigaste minne om man får uttrycka sig så är detta:

För många år sedan hade jag och mi syster en häst ihop. Vi hade den inackoprderad några kilometer hemifrån.

En dag ringer syrran och berättar gråtandes att hästen har slängt av henne och sedan skenat hem till stallet och gått omkull. Hon är jätte upprörd och berättar att det är blod överallt.

Mamma och pappa frågar om hon mår bra och skyndar sig till bilen för att åka ut till stallet.

Jag tar telefonen och frågar henne lugnt hur det gick med våran nya hoppsadel då hästen gick omkull...hmmmmm...

Till mitt försvar vill jag säga att jag visste att hon levde eftersom hon kunde prata. Jag visste även att hästen levde...sadeln visste jag däremot inget om.

Är även lite sjukligt lugn då sambon ringer och berättar att ston med föl har rymt och kutat ut över stora vägen. Meddelar var han kan hitta grimmor och ser till att någon åker hem för att hjälpa till och hämta in hästarna.

Båda gångerna gick allt bra med pållarna.

Det är ju så otroligt olika hur man är som person...själv blir jag kollugn opch en riktig general, beodrar alla till höger och vänster och ser till att det funkar, chocken brukar komma efteråt...:crazy:

Jag vet att man måste hålla sig lugn i sitationer, framför allt med hästar.
Men mitt psyke fattar tydligen inte det. Det kan säkert hästen oxå känna av.
Så hela vägen ner där hästen försvann i väg gick jag och tänkte lugn lugn lugn hela tiden.

Jag undrar också om man kan göra något åt hur man reagerar på krissituationer. Jag har nämligen varit fullkomligt värdelös det fåtal gånger jag har varit närvarande vid sådana. Jag har fått kortslutning i hjärnan och blivit helt handlingsförlamad. Har kunnat göra enkla saker om folk har sagt åt mig att göra dem, men annars har jag bara stått där som ett fån och inte kunnat tänka. Det känns ju inte alls bra, det är ju liksom inte alltid det finns andra människor att förlita sig på - vad kommer hända om allting hänger på mig och jag är totalt lamslagen? :crazy:

Ja du.... Så tänker jag med ibland, Framför allt nu när detta hände.
Vare sig det gäller djur eller människor.

Jag minns när två bilar krockade vid mitt barndomshem.
Jag tror aldrig jag har sprungit så frot i hela mitt liv. Jag sprang ca 400 meter till min farmor. Benen gick som trummpinnar. Det är den första gången jag minns att jag fick en sådan adrenalinkick eller stresssymtom av det slaget.

Alla vet väl hur det är ibland. Om man tror man är smart och ska göra något som man anser ska gå snabbare. HUr ofta går det inte fel då så det tar ännu längre tid?
Tycker det liknar varandra lite på nåt vis.....

haha, jag ska berätta en rolig grej!

När jag var mindre hade jag och min bästis två shettisar vi red - "min" bästis häst heter Dizzy och "min" häst Tezzy, så red vi upp för en lång backe i galopp, så bockade Dizzy hästen av min bästis och hästen sprang iväg medans min bästis låg helt stilla på marken och rörde sig inte, och jag hoppade av Tezzy och gallskrek:

- "TEZZY, TA DIZZY!"

Och jagade iväg Tezzy så hon sprang iväg, ja.. efter Dizzy - hem! Haha!
Medans jag själv sprang till bästisen, som för övrigt låg och skrattade åt allt ;)

Efteråt kom jag ju på att jag jagat iväg min häst för att hon skulle leta upp Dizzy. :D

Fast bevisligen funkade hjärnan någorlunda bra ändå,eller hur?

Du insåg vad som rörde sig på vägen,du tog kontakt med närmaste hus och fick hjälp att lokalisera ägarna som ni sedan informerade.

Det tycker jag visar på att det trots allt funkade :idea: ävan om det var detaljer på vägen som löstes oortodoxt.

haha, jag ska berätta en rolig grej!

När jag var mindre hade jag och min bästis två shettisar vi red - "min" bästis häst heter Dizzy och "min" häst Tezzy, så red vi upp för en lång backe i galopp, så bockade Dizzy hästen av min bästis och hästen sprang iväg medans min bästis låg helt stilla på marken och rörde sig inte, och jag hoppade av Tezzy och gallskrek:

- "TEZZY, TA DIZZY!"

Och jagade iväg Tezzy så hon sprang iväg, ja.. efter Dizzy - hem! Haha!
Medans jag själv sprang till bästisen, som för övrigt låg och skrattade åt allt ;)

Efteråt kom jag ju på att jag jagat iväg min häst för att hon skulle leta upp Dizzy. :D

:rofl::rofl::rofl:

Jag tror (och hoppas) att jag är den lugnare typen, hetsar inte upp mig i onödan i vanliga fall...
Har inte varit med om lösa hästar än när jag kör bil, men älgar som har hoppat ut framför bilen. Även en bil som backade ut mitt framför mig på en 90-väg :crazy:

Ang. lösa hästar var jag med om en lite *hrm* lustig sak för ett tag sedan. Hade lånat tränarens häst för att jag och en kompis skulle ut och rida. Jag ledde ut tränarens häst först ut ur stallet och bad han hålla henne medan jag hämtade ut min häst (kompisen har noll hästvana, därför tyckte jag att det var lugnast om jag ledde ut hästarna) När jag lett ut min häst som han ska rida säger jag åt honom att komma så jag kunde passa in stiglädren. Då släpper han den andra hästen och går bort till mig (dom stod en bra bit från mig och min häst) :crazy: Kan säga att den hästen inte stod kvar många sekunder innan hon kom på att hon var lös. Som tur var kan hon inte gå ifrån min häst, så hon gick inte så långt, men innan jag fick tag på henne... :eek: Jag hann tänka ut exakt vad jag skulle säga till tränaren om vi inte skulle hitta hennes häst som *hrm* någon hade släppt

i sommras när jag skulle med en kompis till hennes hästar så mötte vi en lös häst på vägen...

jag som åkte hoppade ur innan kompisen fått helt stopp på bilen o fångade hästen... tyvärr var den grimmlös men det var en nordis med lång man så det funkade att leda den ändå... så vi fick in den i hagen precis när ägarna kom...

har tänkt på om det kommit en annan person som inte hade hästvana... eller om vi kommit 2 sek senare... då hade det varit stor risk att vi krockat med hästen... :S

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 111
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 022
Senast: Hyacinth
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 481
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar