Loppfrön!!

M

mirona

Är det nån som har erfarenhet av loppfrön funkar det som det står att det ska göra!!! vad kostar det!!

Sv: Loppfrön!!

Har inte testat så länge, men verkar fungera :)
Vi ger 1 msk tillsammans med det övriga kraftfodret (utblandat med vatten). Ett tips bara, lägg i loppfröna precis innan fodringen, annars blir hela blandningen gelé-artad och våran pålle gillar i allafall inte den konsistensen... Vi har köpt på vanlig mataffär... priset har varierat mellan 12-25 kr för en påse (minns ej hur mycket det är i).
/Geum_rivale

Är loppfrön och linfrön samma sak om inte vad är det för skillnad?

Loppfrön och linfrön är inte samma sak utan det är loppfrön som man använder för att "dra ur" sand etc ur hästens tarmar. 1 msk tycker jag låter lite, jag ger shettisen 1/2 dl och D-ponnyn 1 dl per dag vår och höst. Annars gör jag samma som du, blandar i dem i blött foder precis innan de får det.

Ooops glömde... Det finns mörka och ljusa loppfrön i vanlig livsmedelsaffär, de mörka är dyra och de ljusa kostar runt 30-35 kr kg. Det blir ungefär samma kg-pris om man köper i foderaffären. Det är samma funktion på både mörka och ljusa så varför betala en massa extra.
//marti

Senast ändrad:

linfrön ges det för att smörja tarmarna och loppfrön ges för att dra ut små saker ur magen om jag förstått det hela rätt!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
885
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar