K

kusen

Hej!
Min häst har varit lös i magen i någon vecka nu, har börjat ge jäst och det ser ut som att det går åt rätt håll nu men det har gått lite upp och ner, så vi får se. Vill inte prova något annat samtidigt så klar, men jag funderar på om det är så att det inte hjälper så tänkte jag prova att ge loppfrön. Har läst att många har tipsat om detta vid lösa magar här på buke, men nu till frågan...

Vad loppfrö för något egentligen?
Vart kan man köpa det och hur ges det? (Ska det blötläggas t.ex.)

Tacksam för svar!

Sv: Loppfrön

loppfrö eller psylliumfrö kan det också stå, finns i mataffärer, vid hälsokost... men då i ganska små förpackningar. Annars finns det att köpa i hästaffärer. man blöter det i vatten, så blir det lite gele-aktigt. behöver dock inte blötas länge!

Man ska INTE blöta upp loppfröna före utfodring. Det är meningen att de ska blötas upp i tarmarna, bilda gele där och dra med sig skräp t.ex sand ut. Finns massor med trådar om samma sak.

Stämmer det verkligen?

Min shettis äter loppfrön efter att veterinären rekomenderat det. Och hon sa blanda med betfor och rikligt med vatten.

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 137
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 541
Senast: Sassy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka