Loppfrö till föl?

eldkyss

Trådstartare
Har en liten fölis som utöver sin fria tillgång på grovfoder "grejar" en del i leran. Skulle jag kunna ge henne loppfrö i förebyggande syfte? Ger de till mina stora men är osäker på om det fungerar att ge loppfrö även till föl?
 
Jag skulle inte ge ett föl, eller häst under 1-1,5 år loppfrön, orsaken är att deras matsmältningssystem inte är färdigutvecklat och därför skulle jag ha väntat. Med det är intet sagt att det finns vetenskaplig grund till detta, men så resonerar jag.
 
Tack då avvaktar jag med det! Hur är det med saltbehovet hos föl? Mina stora ger jag salt i fodret eftersom dom äter väldigt marginellt av saltstenen. Fölet rör inte saltstenen alls. Men vågar man ge salt i fodret hos föl? Jag tänker på om dom inte kan ta hand om eventuellt saltöverskott så som vuxna hästar gör. Hon är 9 månader
 
Före 6 månader klarar de bara av låga halter salt, den som finns i stomjölken. Upp till ett år bör man fortfarande ha god koll så de inte knaprar för mycket salt, då är det bättre att ge en lite andel i foder och skippa saltsten. från 12 månader har de tydligen samma möjlighet att hantera överskott av salt.
 
Inte särskilt stor, ofta räcker saltet till som finns i ev mineraler eftersom så unga hästar inte utför kroppsligt arbete så kräver de inte heller så stora mängder salt extra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp