loppfrö VS linfrö

Elina8

Trådstartare
Har linför samma effekt som loppfrön när det gäller sandkolik?

Jag har alltid bara hört att loppfrö bildar en gele som drar med sig sanden ut. Jag ger själv loppfrön för att rensa ut lite emellanåt. Men nu fick jag höra att linfrön funkar precis på samma sätt.
Stämmer verkligen detta?

Sv: loppfrö VS linfrö

Har ett sto som blivit buköppnad två gånger, varav ena gången pga sandkolik. (andra gången pga bråck i ärret) Hon äter sedan dess och i resten av sitt liv linfröpellets för att hålla igång magen ordentligt. Det man enligt veterinärerna vi hade bör ge är ViSiblin. Köps på apoteket och ges bäst som kur ca 1-2 veckor en gång på våren och en gång på hösten. Detta är enligt dessa veterinärer (dåv chefsvet på helsingborg bl a) det enda som verkligen tar med sig all sand ut.

Senast ändrad:
Sv: loppfrö VS linfrö

Det är precis vad jag hört tidigare också. Linfrön är bra för att hålla igång magen, är bra om man är hård i magen och hjälper på så sätt mot uppstoppning. Men den tar inte med sig sand.

Lovisaleonora: Tack, då var det precis som jag trodde!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: vallhund
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 431
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag ger mina hästar loppfrö i förebyggande syfte. Har ganska sandig jord och dom gräver ju upp hagarna nu som värsta mullvadar nu i jakt...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: Lill76
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: castle_bar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V