Longeringsfråga...

FeatherCloud

Trådstartare
Visst inte riktigt vart jag skulle lägga den, men det är ju inte ridning utan snarare en form av hantering, så...

Iaf, har nyss blivit medryttare på ett fullblod, 7 år. Hon är grundriden men senaste halvåret ca har det blivit mer oregelbundet och hon har mest ridits av en yngre tjej ett par dagar i veckan... Följaktligen har hon MYCKET överskottsenergi, lite bus och lite trots i kroppen.

Jag har som tanke att longera/tömköra samt hantera från marken mycket såhär i början så att vi lär känna varandra innan jag sitter upp och rider. Har longerat en gång hittills och märkte att hon var fruktansvärt lydig för rösthjälper och uppmärksam på den i mitten etc, när hon själv vill.
IBland tar hon helt sonika kontrollen själv och galopperar runt ett slag, energi, ren nonchalans, ett test av mig,. vet vet jag? förmodligen alla tre.

Min fråga är iaf vad jag ska göra när hon gör så? Jag har hyfsat mycket hästerfarenhet, har ridit mycket, haft egen häst och medryttarhäst osv innan men ingen har gjort såhär, och därför ärjag lite kluven :)

Ska jag låta henne springa av sig, vilket kanske får till följd att hon lär sig att hon ibland kan strunta i mig och göra som hon vill?

Eller ska jag driva på henne mer i galoppen så att det är jag som driver henne och inte hennes egna idéer? Dock känns det inte helt hundra bra för benen på henne..

Eller ska jag bli arg och bestämt ta ner henne i trav/skritt igen? Och hur gör jag det? Ett mer bestämt Ptroo och ett ryck i linan ignoreras fullständigt av hästen, snarare ökar hon då farten. Och då är man ju eg. rätt hjälplös där i mitten... :crazy:

Eller något helt annat?
Som sagt, när hon inte har sin busgaloppstund tar hon alla röstkommandon som en klocka, även från galopp, så jag vet ju att hon mycket väl fattar.

Nån med bra tips? Ska iväg ikväll igen, så det vore trevligt med svar innan dess... :)

Sv: Longeringsfråga...

grattis till fullblodet :D

Om det var jag, såhär i början när du inte känner hästen, så skulle jag som steg ett ignorera de episoder hon är olydig, och kolla om det går att få bort dem genom att ignorera det dåliga och uppmärksamma det bra, dvs massor av uppmuntran och beröm i det hon gör rätt (överdriva) och att "inte se" hästen när den inte gör rätt.

se om detta funkar ett tag, och om det sen inte gör det, gå till steg två och fundera på att bli tydligare runt det negativa, dvs ev. korrigera starkare.

så skulle jag göra. som steg ett som sagt.

tack!!! (för tips och grattis :))

jo det blev fullblodet som sagt :) hon är mycket trevlig som sagt, men ouppfostrad :D ser inte det som nån katastrof, det var min egen häst när jag fick henne också...
och ägarna har tränat mycket typ horsemanship innan, men nuhar hon som sagt mest drällt i ett halvår så man får väl ta fram det igen :)

ska prova att göra som du säger ikväll, tror inte det är enbart olydnad, utan även som sagt energi och att hon är lite svag, galoppen blir som en försvarsmekanism kan jag tänka mig?

när jag nonchalerar det dåliga, ska jag enbart vara passiv och inte göra något, röst osv och vänta tills hon bryter av, eller ska jag fortsätta förhålla med min röst?

Du kan ju prova att ge henne galoppkomandot INNAN hon själv fattar galopp, så är det DU som har bestämt att det ska galopperas.
Sen kan du ju låta henne galoppera ett tag och sen ge komandon om avsaktning. Har funkat för mig, jag vet att om min häst har fått stå några dagar så brukar jag longera och då är det alltid galopp med bocksprång mm innan vi kan börja jobba. När han jobbar så lysnar han på allt. Ett smack ökar alltid "hastigheten" ett steg (från exv halt till skritt, skritt till trav eller trav till galopp) och prrrrrr saktar ett steg (galopp till trav, trav till skritt eller skritt till halt)
Han lyssnar kanonbra :) MEN.... han måste få springa av sig först, vilket jag tycker att han ska få eftersom att han har så mycket spring i benen pga att han har vilat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst