E

evrebellma

En 3-årig (3 år i april) hingst, ganska liten runt 157 cm. När han har provats att longeras så kröker han nacken och har all styrka där i sen drar han iväg.. När sätter ni på inspänningstyglar? Gjord är han van vid. Han har även gjort såhär när han skulle ut/ in i hagen och han har haft på sig träns med tränsbett, grimma + kedja etc. Så fort han kröker nacken är det kört- extreem stryrka!
Så, vad ska göras? Tips? varit med om samma?

Tack tack:bow:

Sv: Longering

hej!

Mina välkända tränare har sagt åt mig att om jag ska longera, (som man inte ska allt för offta med en unghäst) så ska man longera med inspäningstyglar, att longera hästen utan inspäningstyglar är som att låta hästen gå 10 minuter extra i hagen, dock kan du träna hästen på volt utan inspäning med rösten,tempoväxlingaroch röst.

Mitt 3 åriga halvblod sto longera ca 2 gånger i veckan då longeras hon med tömkörnings/longerings gjord, med chambon inspäning, samt träns och longerlina.

det funkar väldigt bra, dom har inget med att spänna in hästen att göra, utan ger hästen ett bra stöd och "flytter" inte ur volten, + att du får mer kraft att hålla hästen om den blir busig och latjar iväg. :) lycka till !

Hejsan.

Jag tycker att man får se till hästens utbildningsnivå. Min unghingst är nu 3,5 år och jag longerar inte med inspänningstyglar, de få tillfällen jag nu longerar, utan i stället så longerar jag alltid med två tömmar. Då kan jag ställa och forma honom som jag vill och även gå ur volten och in på raktspår m.m. Fungerar jättebra tycker jag.

En annan sak är ju den att jag inte longerar i träns utan i Kapson. I en kapson har hästen inte en chans att bli stark, eftersom jag styr huvudet och nosen. Fungerar alldeles ypperligt tycker jag.
Är din häst svårstyrd så prova en bra Kapson, går även att ha till och från hagen.

Annars så är det ledarskapsövningar som gäller för hela slanten :smirk:
Är din häst inriden? Är han svårstyrd även då?

Lycka till!

Inte min häst.
Men nä, han är inte inriden. Får prova kapson nästa gång.
Men det känns ju lite fel att sätta på honom massa extra grejor nu(tyglar, chambon etc..) om vi inte reder ut att longera RUNT på en VOLT! Om han skulle få på sig ngt sånt nu, ser jag en häst framför mig som exploderar upp i luften, på alla håll och kanter, bockar, försöker stegra etc.. Ngt sånt vill ja inte riskera.
Mitt mål är att ja ska kunna longera honom med just inspänningstyglar- sadel, så han blir van. I alla gångarter.
Men en sån råstyrka har jag nog aldrig mött innan..
:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Hästhantering Hej! Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den. Jag håller på att rida in min 3-åriga arabvalack, det går jätte bra och...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: KasperTim
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 024
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama