sky_fly

Trådstartare
Är medryttare på en treårig vallack. F.d Travare. :love:
Longerar då och då, men när man smackar på i traven så börjar han och sparka o ha sig.
Jag kan dock inte tyda hans kroppsspråk då. Det går för fort.. ;P
Har han ont eller busar han bara.

Riden sen i sommras.

Sv: Longering

:
Gör han likadant när du/ni rider??

Då kan det mycket väl vara att han har ont annars skulle jag fråga ägaren om han gjort så förut. :idea:

Vet du, jag skulle aldrig longera en så ung häst. Att springa på volt frestar oerhört på benen, och på en så ung häst som dessutom är avlad för att springa i princip "fort rakt fram"....
Kan du inte släppa lös hästen i ridhus/på volt? Nu kanske du longerar jättesällan iofs...
Alla mina hästar busar och brallar när jag "manar på dem", kan det vara att han är glad kanske? Vi får väl hoppas det! Lycka till!! :)

Lundby_love: Bara när man longerar..
Fast om man tänker på hur han är när man rider så är det nog bara bus. :) Jag ska fråga ägaren. :banana:

AnnaKarinA: Tack för svaren! :bow:
Har nu bara longerat två gånger sedan inridningen.
Jag vet att det är påfrestande och jag tar hänsyn till det och låter han gå nästan på det längsta. (På linan) Travar bara ca 2 varv.

Longering är ett perfekt sätt att befästa gångarterna från marken genom olika kommandon. Om man longerar korta stunder och med en häst som går i form så är det ingen fara. Korta stunder och inte så ofta tycker jag bara är bra.
Bara för att man longerar betyder det inte att man låter hästen trava i 180 km/h på liten volt i 1 h.
Balanserade gångarter i 20 minuter med mycket övergångar är ju super.

ang. sparkarna hästen har för sig när du ber han trava tror jag beror på ledarskap. En häst i naturen brukar inte bli omkringvallad av en annan häst utan orsak. Nu är det ju du som ledare som säger åt han att springa och han tycker väl helt enkelt inte att du bestämmer så pass mycket att han gör det utan protester.

Men kan det inte vara så att han inte orkar?
Han är kanske för dåligt musklad för att orka trava, i rätt tempo och i form.

ah, jag vet inte.

Är det när han redan travar och du smackar på för en ökning i traven? Han kanske inte förstår vad du menar och klarar inte att öka traven vid longering. Jag skulle nog nöja mig med övergångar och låta honom hitta sitt arbetstempo själv.

Ridtravare: Han gör så i traven (när man vill att han ska öka) och mellan övergången skritt- Trav.
Tycker ni att jag ska fortsätta att longera ng gång då å då, eller lägga ner tills han blitt äldre?? :confused:

Tack för svaren! :bow:

Vad sk a han öka till? Till galopp? Om du löslongerar och ska få honom i trav sparkar han då med?

Kan du få ut honom på större volt och prova om han protesterar då med. Han kanske tycker att det blir för jobbigt på liten volt...

Vi har inte kört galopp ännu. Är endast Tre år.
Ändas öka traven lite.
Inte löslongerad. Har tyvärr inte tillgång till ridhus eller ng bra inhägnad. : /
Jag har testat stor och liten volt, inget fungerar.
Fast jag tror dock att det är glädjesparkar ännu.. :P
För han gör ju inte ng liknande uppsuttet.

Jo visst kan det vara så. Min häst gjorde precis samma sak som hästen tråden syftar på. Efter träning på ledarskap så slutade hon. Nu kan hon dock göra det ibland nu också om hon inte känner för att springa. Det är just precis när man BER om traven hon kan bli sur, när hon väl börjat trava så bryr hon sig inte.

lola97 skrev:
Longering är ett perfekt sätt att befästa gångarterna från marken genom olika kommandon. Om man longerar korta stunder och med en häst som går i form så är det ingen fara. Korta stunder och inte så ofta tycker jag bara är bra.
Bara för att man longerar betyder det inte att man låter hästen trava i 180 km/h på liten volt i 1 h.
Balanserade gångarter i 20 minuter med mycket övergångar är ju super.
Hur många treåriga travhästar går i form, i balanserade gångarter? ;)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka