H

Helm

Hej!

Har ni lite longeringstips att dela med er. Jag tänkte prova att longera min medryttarhäst ikväll... Vad jag vet har han aldrig blivit longerad förut.

Vad ska jag tänka på? Vad bör jag inte göra?

Sv: Longering

Hej!

jag hade samma problem med min foderhäst innan han kom till mig fattade han inte vad jag gjorde me honom så jag fick ta hjälp jag stog i mitten en annan fick gå me honom på andra sidan så att han förstog att han skulle gå runt mig..För va vi inte två som gjode de så gick han ett varv sen kom han imot mig lite fel.

När du longerar honom/henne så står du i mitten försöka att smacka på sen ska man ju följa me hästen runt när man longerar ska man aldrig vara före hästen utan bättre att vara lite bakom de fick jag lära mig.Ta hjälp av någon i stallet som kan vissa hur du ska gå till väga...hoppas att du föstog lite vad jag menar??

Tack, för ditt svar jag förstår precis vad du menar. Och som du säger är det säkert bra att ta hjälp av någon första gångerna så att han fattar vad jag vill!

Om det visar sig att hästen är lite för glad i att springa... vilket jag tror kan hända med "min" häst. Hur håller man tempot nere? Var ligger bromsen om man säger så...

Det finns så otroligt mycket som man bör tänka på när man longerar. Skulle nästan vara omöjligt att få med att här.
Mitt tips till dig är att försöka få tag på Mats Mellbergs bok "hästhållning i praktiken" han tar upp typ allt. får du inte tag på den så prova att sök på nätet. Du bör ha läst grunderna innan du börjar.
Longera inte heller själv de första gångerna, finns det nån med kan h*n berätte vad som händer, och vad du ska göra vid de tillfällena.
Tänk på att det är du som utbildar hästen, om det går helt galet kanske inte det känns så roligt.
Lycka till!

Helm skrev:
Hej!

Har ni lite longeringstips att dela med er. Jag tänkte prova att longera min medryttarhäst ikväll... Vad jag vet har han aldrig blivit longerad förut.

Vad ska jag tänka på? Vad bör jag inte göra?
personligen tycker jag att om man behöver ställa en sån fråga här är man inte mogen att ta sig an sådana åtagande. Jag skulle inte bli glad om folk testade grejer som de inte hade riktig koll på på min häst :mad:

Ta först hjälp IRL av någon som kan. Det är omöjligt att förklara allt här.

mvh/Maria

Hej!

Ställde första frågan ganska enkelt för att få så många tips och ideer som möjligt från så många som möjligt.

Jag har longerat förr men inte just den här hästen -men NU har jag det och han var fantastiskt duktig! :bump:

Frågan om bromsen ställde jag för att jag med en annan häst hade problem att hitta den... så var lite nervös över att det skulle gå lika dant.

Men vilket team vi var, gud vad stolt jag var över honom. Han lyssnade så fint på mina komandon. WOW :banana:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama