Longering: gångartsfråga!

M

Midnightwalker

Hej alla trogna hästvänner! Jag har en fråga till er, som jag hoppas få svar på:

Jag longerar min häst ibland (dock sällan, föredrar att rida) då jag inte riktigt har tid att rida honom. Jag brukar använda mig av en halsförlängare, longeringslina + sadel och träns. Han går jätte fint i både kort och ökad skritt och trav. Men när vi kommer till galoppen: han har inte lärt sig ett kommando som "galopp" utan jag manar på honom med det klassiska kommando-ljudet istället, han galopperar: men det går fort som f*n, även om han KAN kort galopp som går lika sakta som normal trav. Han drar även utåt, så kraftigt att jag inte kan stå still utan får "Gå" i en cirkel när jag longerar honom i galoppen, och halsförlängaren gör då ingen nytta, eftersom han dra, och han går inte i form. Jag vet att det är jag som gör fel. Har någon ett tips till mig? Svara väldigt gärna! Skulle vara så tacksamt! Vet inte riktigt hur jag ser att jag fått svar på inlägg, så skriv gärna ett privatmeddelande och berätta hur jag ser svaret ni skrivit. :crazy:

Massa kramar! Mvh Sandra & Marisco. :bow:

Sv: Longering: gångartsfråga!

Hm inte lätt så här på din beskrivning att veta vad som sker men rent spontant funderar jag på hur du står...alltså din hållning? Säger du med kroppen att hästen ska springa fort som bara den? Det kan också vara så att hästen inte orkar och du får jobba mer med traven och skritten ett tag till och låta bli att jobba galopp på lina...Se hur hästen fattar galoppen, ser du något redan där som kan vara orsak? Är det lika åt båda hållen...?

Tror nog att du ska hålla dig till det hästen klarar till en början...

Jag arbetar hästarna på lina rätt regelbundet men aldrig för att konditionsträna utan mer ha en koll att hästen lyssnar till mig och att jag får en lite koll att hästen rör sig som den ska.
:cool:

Senast ändrad:

Hej piraja. ;)

Tack för ditt svar. Alltså, jag smackar tills han fattar galopp och han fattar den inte alls som han gör när han går under mig. Han springer in i galoppen och springer fort som bara den. Han är super duktig när man rider honom, och han kan kort galopp hur bra som helst! Men han är också en possitiv häst som vill så mycket. Borde jag träna mer på longeringen, främst i skritt och trav, och börja med galoppen senare då jag känner att han har bekantat sig bättre med gångarterna i lina?

Sedan har jag en fråga till. Får han den ungefärliga träningen (med halsförlängare) som han får vid dressyr träning (alltså, enkel dressyr träning, med arbete på att gå i form.) Hur pass mycket ska man spänna in halsförlängaren? (inspännings"bandet")

Tacksam för svar. Mvh Sandra. :banana:

Vad det gäller inspänning så frågar du fel person ;) Jag använder aldrig inspänningshjälpmedel.

Ta det lugnt ett tag och longera endast i skritt med korta övergångar till trav som du sen bryter av på en gång. På din beskrivning låter det som om hästen inte har balans och kraft nog att bära sig i longeringsvolten och då är det bäst att backa några steg och stärka hästen i skritt för att senare jobba i travet och därefter be om galopp. Men var noga med att lära hästen ett kommando. Är du osäker bör du ta hjälp av en duktig tränare.

Longera inte i motionssyfte och jämför inte med ridningen. Longering är bra på sitt vis i måttliga mängder och ridningen är bra på sitt sätt, rätt utfört. :cool:

Testa att löslongera! Dvs bygg en longeringsvolt av koner och plastband inne i paddocken, eller dela av paddocken på mitten med plastband eller liknande. Sedan gör du som du brukar, men UTAN lina. Det har fördelen att hästen måste balansera sig själv, och det sliter mycket mindre på benen om hästen inte drar i linan. Inspänning kan du göra som du vill med, men lättast är det för hästen om den är "fri" i början och kan använda hela kroppen att balansera sig med. Min häst (islandshäst med mycket pass och tölt) "lärde sig" att galoppera på det sättet. När det sedan funkar, kan man bygga på med både inspänning och lina ifall man vill. Men ta inte bort longeringsvolten så fort du börjar med lina igen - poängen är att hästen skall lära sig att linan skall hänga löst, inte vara sträckt!

Där har vi något bra. Bara det att han är rädd för koner och prylar som står inne i paddocken, liksom hinderstöd osv. :)

Imorgon flyttar jag honom till ett nytt stall, där har vi egen paddock. Så detta ska jag testa! :D

Men då är ju detta ett lysande tillfälle för hästen att också träna sig på att det ibland står konstiga saker i paddocken!!! Och du slipper sitta på när han vänjer sig.....

Jag själv använder mig enbart av tömkörnings metoden när jag longerar. Då kan man reglera och ställa hästen mycket bättre och man har full kontakt med båda sidorna av hästen.
Hästar som longeras med enbart en lina drar ofta utåt eller ställer sig utåt och då främst i galoppen och lägger då balansen helt fel.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur