Longera/Linlöp/tömkör/hjälptyglar!!!

M

MissCrazy

Hej!!
Har ridit i en massa år, men är helt lost med arbete på marken.
Har därför några frågor

SKILLNADEN PÅ LONGERA / TÖMKÖRA / LINLÖPA

1. Tips på hur man longerar och varför?
Jag har ridit in en del ungponnyer, men den enda longering har varit att jag stått i mitten och lärt hästen kommandona för skritt trav och galopp. Har aldrig riktigt tänkt VARFÖR?

2. Tips på hur man tömkör och varför? Och linlöper? Vad är skillnaden? Är tömkör när man går bakom, och linlöp när man har två linor och står som typ longering?

3. Vad är det förskillnad på halsförlängare/gummisnodd/inspänningstyglar?

En svart snodd som går från nacken, in i bettringarna och ner mellan benen (eller på sidan) Vilket sätt är bäst och ha det?

Och varför använder man det främst??

Behöver jag inspänningstyglar när jag longerar och rider mitt fullblod? Hon är ganska så "grön" då hon gått som galopphäst. Så hon kan inte gå på tygel, i form och sådär..

:confused: HJÄÄÄÄLP :confused:

Sv: Longera/Linlöp/tömkör/hjälptyglar!!!

1.Longering kan vara bra ibland, som du säger på unghästar, samt när man rider in dem o så...
Eftersom man inte kan sätta sig upp & rida dem hur som helst..
Det kan oxå vara bra för hästarna att slippa ryttaren ibland, och skapa sig en egen balans.
Dock är det altid bättre att man longerar löst i en inhägnad, men det är ju inte så många som har sånt...
Hur man longerar verkar du ju veta...

2.Linlöp har jag alltid tänk som longering men ja vet faktiskt inte :confused:
Tömköra kan vara bra på alla hästar, på den unga hästen för att lära den tygeltagen utan ryttare på ryggen, samt om man ska köra in hästen. Kan oxå vara ltie kul med lite variation för hästarna.

Man kan tömköra som när man kör - dvs man går bakom hästen o styr den. Tänk på att vid tömkörning ska man inte "dra" i tömmen som man gör när man rider, utan man ska släppa efter på "yttertömmen".

Så man man mer dressyrtömköra, att man går på sidan om hästen, gör volter o jobbar den lite mer på tygeln.
Detta är bra på hästar som itne tycker om att man går bakom dem.

3. Halsförängare & gummisnodd är väl samma sak?!
Den där snodden". Vilket som är bäst beror på hur hästen är byggt, och varför man använder den.
Varför man använder den är väl oftast för att man inte kan få sin häst o jobba på rätt sätt, så man behöver hjälpmedel som bara förstör :smirk:
Näe, men det kan säkert hjälpa på vissa hästar att söka sig framåt - nedåt.

Inspänningar sätter man mellan sadelgjorden nånstans & bettringen.

Jag tycker INTE du ska ha hjälptyglar, om du inte vet hur de fungerar.
Ska man ha hjälptyglar ska hästen kunna gå i form INNAN och man själv ska vara mkt medveten om vad man håller på med!
Du måste lära dig rida hästen i form innan du sätter på massa hjälptyglar.

MissCrazy skrev:
Och en av hästarna som står på min ridklubb, han brukar alltid ha gummisnodd när han går lektioner, av den anledningen att hans ryttare rider dressyr med honom.tygel.

Jag menar alltså att hans ägare rider dressyr med honom, därför måste alla elever som rider honom har gummisnodd.

Fast jag tycker den är för hårt åtdragen. På lång tygel har han mulen ända ner i sågspånet.

Äsch nu försvann ju allt jag hade skrivit :( Får väl skriva om det.

Du skrev att gumminsnodd (eller vad det nu heter!) är bra
för att få hästen att söka sig framåt nedåt (vilket jag är införstådd i)
Men samtidigt skrev du att hästen måste gå i form för att man ska använda hjälptyglar????

När jag var liten o nybörjare (nästan) red jag en ponny som jag fick ha inspänningstyglar på.
Och ägaren till en häst som står på min ridklubb, hon låter aldrig någon elev rida honom utan gummisnodd pga att hon rider o tävlar dressyr.
Och när jag hade min andra ponny, då jag bara ridit i ca 5 år, och inte var så välinformerad med vad termer som "gå i form" betydde, så använde jag inspänningstyglar/gummisnodd) på henne, och idag går hon i jättebra form, trampar väl under sig, på tyglen, gör LA- rörelser, etc.

Så jag undrar om verkligen den där gummisnodden är ngn hjälptygel som man behöver vara så duktig för att ha, jag menar om ridlärare sätter de till nybörjarna??

Ingen av mina andra ponnyer/hästar har varit svåra att få i form på tyglen, men mitt fullblodssto är ju en ex-galoppör, och hon sprätter bara upp med huvudet när man ska plocka med tyglen.
Så jag trodde att gummisnodd hade varit en bra lösning?
Är det bra vid longering?

MissCrazy skrev:
Du skrev att gumminsnodd (eller vad det nu heter!) är bra
för att få hästen att söka sig framåt nedåt (vilket jag är införstådd i)
Men samtidigt skrev du att hästen måste gå i form för att man ska använda hjälptyglar????

Sorry. jag skriver alltid allt så ingen förstår :p
Men jag menar att hästen måste vara stark, och kunna arbeta i hyfsat rätt form, samt att ryttaren ska kunna rida just den hästen i rätt form. Då menar jag att den ska kunna jobba med bakben & rygg på rätt sätt innan man tar hjälptyglar.
Dessa ska ju bara användas om man får ngt tillfälligt problem som kan lösas med ett par gångers användning...
ja. jag kan itne förklara redigt..

MissCrazy skrev:
När jag var liten o nybörjare (nästan) red jag en ponny som jag fick ha inspänningstyglar på.
Och ägaren till en häst som står på min ridklubb, hon låter aldrig någon elev rida honom utan gummisnodd pga att hon rider o tävlar dressyr.
Och när jag hade min andra ponny, då jag bara ridit i ca 5 år, och inte var så välinformerad med vad termer som "gå i form" betydde, så använde jag inspänningstyglar/gummisnodd) på henne, och idag går hon i jättebra form, trampar väl under sig, på tyglen, gör LA- rörelser, etc.

Så jag undrar om verkligen den där gummisnodden är ngn hjälptygel som man behöver vara så duktig för att ha, jag menar om ridlärare sätter de till nybörjarna??

Anledningen till att ridlärare brukar sätta på inspänningar, är för att barnen ska lära sig att rida, utan att hästen ex drar i tyglarna eller liknande...

Hjälptyglar kan vara entillfällig hjälp att få hästen att böja på nacken ja!
Att den sen lärt sig trampa under sig har inte med hjälptyglarna att göra, det är nog snarare så att du har lärt dej rida henne bättre. ;)

MissCrazy skrev:
Ingen av mina andra ponnyer/hästar har varit svåra att få i form på tyglen, men mitt fullblodssto är ju en ex-galoppör, och hon sprätter bara upp med huvudet när man ska plocka med tyglen.

Om hon sprätter upp med huvudet så är det nog nått som är problem.
Du kanske är för hård i handen för henne?
Bettet klämmer?
Spänningar i nacken?
har du provar med martingal?

Gummisnodd kan förvärra det hela om det är ngt som är fel på hennes mun.

Du kan ju alltid prova att ha det i longeringen.
Är hon inte van vid det så ha det bara löst till en början o bara några varv åt varje håll...

Vita_N_6520 skrev:
Anledningen till att ridlärare brukar sätta på inspänningar, är för att barnen ska lära sig att rida, utan att hästen ex drar i tyglarna eller liknande...

Ja, fast den där hästen från min ridskola, rids och tävlas av duktiga ryttare också, men de måste ändå använda snodden.

Vita_N_6520 skrev:
Bettet klämmer?
Spänningar i nacken?

Du kan ju alltid prova att ha det i longeringen.
Är hon inte van vid det så ha det bara löst till en början o bara några varv åt varje håll...

Jag tror inte det är något fel med hennes mun, för hon stannar snällt för förhållning och allt annat, det är mest när man börjar pilla lite och vill få ner henne på tyglen som hon kämpar imot, och "struttar".
Fast det låter i och för sig konstigt ibland när hon tuggar.. kan det vara vargtänder? Fast, det borde väl inte vara ett problem vid ridning?

Nej jag tror inte jag är för hård i munnen, jag är alltid jättemjuk i handen, har hört det från andra med (absolut inte för att skryta, med för att utesluta den teorin). Eftersom jag nästan alltid ridit för privattränare, väldigt få terminer på ridskola, så är jag inte van vid hästar som är hårda i mun, så jag har aldrig behövt ta i.

Ja, förra ägaren red med martingal, men jag tycker inte det är någon vidare lösning. Det är ju mer för att dom inte ska slänga med huvudet, men det tycker jag inte hon gör. Det är mer att hon inte vill gå ner på tyglen.
Tycker inte martingalen har någon vidare funktion.

MissCrazy skrev:

1. En del ridlärare använder gummisnodd på lektionshästar som en "broms" ifall att hästen bara "springer". det är då bara tillfälligt.

2. Om din pålle har problem med en ovana att ständigt hålla huvudet högt så kan du vara hjälpt av en chambontygel. Den verkar genom ett tryck på hästens nacke när den höjer huvudet och släpper trycket när hästen sänker. Den är bra att ha vid longering i komb med tömmar och bröstsele/tömkörningsgjord. (se annan tråd om longering). Använd inte inspänningstyglar för de hindrar hästen att böja sig i yttersidan. PM:a gärna om du vill ha utförligare tips.

Förmodligen/förhoppningsvis har ridläraren en bra anledning till att ha hjälptyglar på hästen.
Men tyvärr finns det oxå många ridlärare som tar på det för att det är enklare, eller "bara för att".
Ibland behöver inte ens hästen några hjälptyglar...

Okej.. Men om den gör så när du "pillar" i munnen så är det ju ett bevis på att hon inte gillar det, eller hur!?
Jobba från början på rätt sätt, dvs sätt bakbenen under henne. Gör halvhalter med sätet.
Man ska inte behöva pilla i hästens mun för att få den att gå i form!

När hon sedan är mer eftergiven, kanske du kan röra på bettet mera.
Men alla hästar tycker inte om detta, utan på vissa gäller det bara att sitta still med handen o låta sätet göra jobbet.

Vita_N_6520 skrev:
Okej.. Men om den gör så när du "pillar" i munnen så är det ju ett bevis på att hon inte gillar det, eller hur!?
Jobba från början på rätt sätt, dvs sätt bakbenen under henne. Gör halvhalter med sätet.
Man ska inte behöva pilla i hästens mun för att få den att gå i form!

När hon sedan är mer eftergiven, kanske du kan röra på bettet mera.
Men alla hästar tycker inte om detta, utan på vissa gäller det bara att sitta still med handen o låta sätet göra jobbet.

Med "pilla" menar jag att jag håller stadigt i yttertyglen, samt plockar och ger eftergift på inner. Jag vet halvhalter är A och O i ridning.
Men hon vill inte lyssna. Det är också problem att använda skänklar då hon är väldigt känslig.
Som sagt, andra unga hästar jag har ridit in har inte varit såhär, framför allt ingen som är överdrivet skänkel-känslig. Snuddar man vid henne så tror hon det är trav.
Det är tufft att omskola galoppörer, precis som det är med travhästar.

Bara för att man vet hur ngt "ska" vara så behöver det inte fungera på ALLA hästar.

Hon kanske inte tycker om att du håller på o gör så med händerna!
Det är det jag menar.
Det fungerar helt enkelt inte på alla hästar!

Min häst är både fruktansvärt skänkelkänslig & känslig i munnen, och jag kan inte sitta o pilla för mkt med händerna.
Det gäller ju att själv försöka märka vad hästen trivs med.

MissCrazy skrev:
Med "pilla" menar jag att jag håller stadigt i yttertyglen, samt plockar och ger eftergift på inner. Jag vet halvhalter är A och O i ridning.

Att hålla på och plocka och ge efter är att "pilla". Handen ska vara stilla så långt det är möjligt, särskilt på en häst som är orolig i munnen. Övergångar ska göras med sätet och skänkeln.

Om hästen skiter totalt i både sits och skänkel så måste
man ju använda tyglarna. Annars kan man lika bra rida utan
och låta hästen skena iväg.
När hon KAN ridas med säte och skänklar så är det självklart,
men nu gör hon ju som hon gör.

MissCrazy skrev:
Hej!!
Har ridit i en massa år, men är helt lost med arbete på marken.
Har därför några frågor

SKILLNADEN PÅ LONGERA / TÖMKÖRA / LINLÖPA

1. Tips på hur man longerar och varför?
Jag har ridit in en del ungponnyer, men den enda longering har varit att jag stått i mitten och lärt hästen kommandona för skritt trav och galopp. Har aldrig riktigt tänkt VARFÖR?

2. Tips på hur man tömkör och varför? Och linlöper? Vad är skillnaden? Är tömkör när man går bakom, och linlöp när man har två linor och står som typ longering?

3. Vad är det förskillnad på halsförlängare/gummisnodd/inspänningstyglar?

En svart snodd som går från nacken, in i bettringarna och ner mellan benen (eller på sidan) Vilket sätt är bäst och ha det?

Och varför använder man det främst??

Behöver jag inspänningstyglar när jag longerar och rider mitt fullblod? Hon är ganska så "grön" då hon gått som galopphäst. Så hon kan inte gå på tygel, i form och sådär..

:confused: HJÄÄÄÄLP :confused:

Oj vad jag lärt mig mycket under de senaste månaderna.
Har tömkört några gånger nu, och NU vet skillnaden mellan gummisnodd och inspänningstyglar, och har bestämt mig för att jag tycker att det är helt onödigt, det stjälper mer än hjälper, och är bara en korsiktig lösning.
Haha jag är mongå :eek:

Bettet klämmer?
Spänningar i nacken?

[/QUOTE]

bara en tanke till dig med fullblodet: kan din häst ha ont i ryggen? Det är ganska vanligt på gallopörer. Men ta hjälp av en instruktör för att lära dig rida henne! De fullblod jag ridit har inte tagit en förhållning som en förhållning, utan som en uppmaning att springa utav bara h-e. De var tränade så.

Olika filosofier, olika svar ;)

Ibland verkar det som om den allmänna uppfattningen är att longera = låta hästen springa runt på en volt, då får du också oftast svaret att longering aldrig är bra eftersom det sliter på benen eller att om du måste longera så är löslongering det enda rätta ;)

1. Jag longerar för att motionera, utbilda eller korrigera hästen. Vid inridning användare jag lina vid sadelvänjning eller första uppsittnigarna.

Jag tycker själv att longering är ett jättebra verktyg OM du kan longera, och samtidigt är det en rejäl skaderisk eller i bästa fall slöseri med tid om man tror att det handlar om att låta hästen springa runt på en volt. Att arbeta en häst på lina och kunna påverka hästen på rätt sätt är en konst, om jag jobbar hästen från marken väljer jag longering eller tömkörning beroende på vad jag vill ha ut av arbetet. Jag använder alltid någon typ av inspänning när jag jobbar hästen på lina, jag vill att den ska ha ett stöd att söka sig fram till.

Hur och varför du longerar beror på syftet med longeringen, samma sak gäller utrustningen.

- Håller du på att rida in unghästen?
- Vill du arbeta hästen?
- Vill du låta hästen springa av sig?

2. Linlöpning är samma sak som longering. Tömköra = jobba hästen på töm, på volt eller längs spåret eller i skogen.

Tömkörning använder jag precis som longering för att motionera, utbilda eller korrigera hästen, men även vid inridning. Det är svårt att förklara när jag väljer att använda vilket, men tömkörning ger dig mer samma möjligheter som du har vid ridning. Till skillnad från vad Vita_N_6520 skriver så använder jag yttertömmen vid tömkörning/körning precis som jag använder yttertygeln vid ridning. Jag förstår inte vitsen med att släppa stödet?

Dubbellongering är för mig när jag tömkörning på volt, men då har jag speciella, långa och lätta tömmar.

3. Halsförlängare och gummisnodd är samma sak. Jag tror att det var något som togs fram för att vara ett snällt alternativ till olika hjälptyglar och rekommenderas därför ofta till dem som inte kan så mycket (den är ju elastisk, då måste den ju vara bra).

Olika åsikter om hjälptyglarnas vara eller icke vara hittar du i denna tråd (Mycket hett ämne :) ):
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=642750

Om din häst är ganska grön och under omskolning till ridhäst skulle jag nog ta hjälp av någon som är van vid att använda longering/tömkörning i utbildningssyfte (dvs inte bara för att lära in kommandon). Nu vet jag inte hur långt du har kommit med din häst, men jag skulle nog välja att longera den med vanligt träns och chambon och kapson att fästa linan i.

Men, det allra viktigaste är att du vet vad du är ute efter och hur du inverkar på hästen, för det är trots allt så att allt arbete på volt sliter, variera arbetet och kom ihåg att det sliter mer att arbeta på volt om hästen inte går i form och balans.

/Johanna

CharlieBrown skrev:
Till skillnad från vad Vita_N_6520 skriver så använder jag yttertömmen vid tömkörning/körning precis som jag använder yttertygeln vid ridning. Jag förstår inte vitsen med att släppa stödet?

Jag gör så när jag "körtömkör" hästen.
Det är skillnad på att tömköra en häst för "dressyrens syfte" än för körningens...

Att släppa stödet är inte samma sak som att släppa efter när man ska få hästen att svänga..
Man släpper ju aldrig helt.. Det är ju bara så att en känslig körhäst "ska" man göra så på och inte hålla på å dra som man gör i ridningen...

Btw, jag har gjort på båda sätten och det fungerar ju olika på olika hästar.
De som är lite mer känsliga är det oftast bättre att släppa för att svänga o de som inte är så vana är det oftast bättre att man gör som i ridningen.

Liknande trådar

Träning Kan knappt rida,endast skritta någon dag i veckan pga diskbråck.Har en medryttare men tänkte prova longera.Använder aldrig snodden...
2
Svar
20
· Visningar
3 916
Senast: Jackie_nova
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 662
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama